Avatar billede horsen78 Nybegynder
25. marts 2004 - 19:06 Der er 14 kommentarer

Hvordan flasher jeg min BIOS på et Chaintech-motherboard?

mit motherboard hedder 9pjl1Jeg har hentet updaten på Chaintechs hp, men der er ingen informationer om, hvordan man skal opdatere skidtet! Jeg har prøvet at pakke filen ud og overføre både den pakkede, og den udpakkede til en diskette og genstarte comp'en med den siddende i - uden resultat nogle af gangene!! Jeg har også hentet awdflash.exe, som jeg fandt ud af, jeg skulle, men jeg har ingen anelse om, hvad jeg skal bruge den til!

Er der nogen, der har en idé om, hvordan man flasher en BIOS på et Chaintech-motherboard??

På forhånd tak.
Avatar billede chalde Seniormester
25. marts 2004 - 19:10 #1
Kig i manualen.
På mit chaintech foregår det ved at have disketten sidende i, og under boot trykke alt+F2 (det står i bunden under POST).
Prøv at boote og se om der står noget ligende hos dig.
Avatar billede horsen78 Nybegynder
25. marts 2004 - 19:13 #2
Ja, jeg har også prøvet at trykke ALT + F2 under opstart, men den skriver at den mangler en "source file"...og så kan jeg ikke komme videre derfra...
Avatar billede chalde Seniormester
25. marts 2004 - 19:20 #3
Her er en guide til flash med awardflash:
http://www.xbitlabs.com/articles/mainboards/display/award-bios-update.html
Men vær 100% sikker på at det er en award bios du har.
Avatar billede satanic_raven Nybegynder
25. marts 2004 - 19:22 #4
Du har sikkert fået en CD med til dit bundkort, hvor der ligger nogle service programmer på... En af disse indeholder helt sikkert en BIOS-flashing komponent, så den selv henter og flasher BIOS'en for dig... Det eneste du skal gøre, er sådan set bare at ha' en tom diskette, og så starte programmet...

S.R.
Avatar billede chalde Seniormester
25. marts 2004 - 19:23 #5
satanic_raven -> Det er ikke altid bundkortfabrikanterne er så flinke at lave denne service. Ejer selv et chaintech board, og support er ikke deres gode side.
Avatar billede horsen78 Nybegynder
25. marts 2004 - 19:24 #6
Hey, sorry gutter...har fundet ud af, at BIOSen godt kan se hd'en som 251 GB, men når jeg stopper Win2000-cd'en i, og vil formatere den derfra viser den kun 131!!
Avatar billede chalde Seniormester
25. marts 2004 - 19:25 #7
Du kan først se den hele når du har fået sp3 eller sp4 ind.
Avatar billede satanic_raven Nybegynder
25. marts 2004 - 20:01 #8
chalde -> Ok... Gik bare ud fra at det var standard service idag... Men har så også kun haft MSI bundkort, og de yder GOD service mht. BIOS, drivere m.m. :P

S.R.
Avatar billede chalde Seniormester
25. marts 2004 - 20:09 #9
Msi er en af de bedre til support og service. Havde nu ikke noget imod at bytte mit chaintech med et msi :-)
Det tog dem ca 3-4 stk bios bare for at løse børnesygdommene og gøre det bundkort jeg har nogenlunde stabilt :-/
Avatar billede horsen78 Nybegynder
25. marts 2004 - 20:40 #10
har updatet det hele inde hos windows og den viser stadig kun 131 gb inde i windows !!!
Avatar billede chalde Seniormester
25. marts 2004 - 20:42 #11
Prøv at hente denne:
http://www.maxtor.com/en/support/downloads/big_drive_enabler.htm
Ved ikke hvilket mærke din hd er, men da det maxtors tool gør er det samme for alle drev, mon ikke det vil virke.
Avatar billede horsen78 Nybegynder
25. marts 2004 - 21:08 #12
har hentet den fra maxtor!! men der er ikke sket nogen forandring!!
Avatar billede satanic_raven Nybegynder
26. marts 2004 - 08:30 #13
Tjek lige:

1. Har du prøvet at sætte disken i en anden computer?
2. Har du kørt en FDISK på disken, med understøttelse af store diske?
3. Har du downloadet samtlige servicepacks til Win2K?

S.R.
Avatar billede horsen78 Nybegynder
26. marts 2004 - 15:52 #14
har løst det med Partition Magic 8.0.exe men mange tak for hjælpen!!