Avatar billede lordhead Nybegynder
25. marts 2004 - 15:59 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Kan man lave kode kun for een bestemt browser med php?

Hej eksperter.

Jeg er nybegynder til PHP, men jeg tror jeg er ved at have hånd om det :)

SÅ ville jeg bare høre om der findes scripts, der fx gør at koden kun gælder i ie eller mozilla el. lign.

Det kunne fx. være noget a la:

<?php
  if ($browser == gecko)
    { echo "<p>Din browser er en gecko-browser!</p>"; }
  elseif ($browser == internet_explore)
    { echo "<p>Din browser er internet explorer!</p>"; }
?>

Det ville hjælpe mit optimerings-arbejde på mit site gevaldigt ;-)

/Rune
Avatar billede fangel Nybegynder
25. marts 2004 - 16:01 #1
forfærdeligt dobbelt arbejde... kode efter HTML-stadarderne istedet og undgå dobbelt arbejdet... !

MEN svaret på dit spørgsmåler er ja - du kan analysere browser-string ($_SERVER['HTTP_USER_AGENT']) og finde brugerens browser...

Morten
Avatar billede Slettet bruger
25. marts 2004 - 16:26 #2
Det behøver ikke nødvendigvis at være FORFÆRDELIGT dobbeltarbejde.

Du kan lede efter browser ord i HTTP_USER_AGENT med en regular expression, f.eks. sådan:

<?php

$browser = $_SERVER['HTTP_USER_AGENT'];

if (ereg(MSIE, $browser)) {
    echo "Du bruger IE";
  } else {
    echo "Du bruger noget ANDET end IE";
}
?>

ereg(); leder efter ordet "MSIE" i $browser.
Avatar billede Slettet bruger
25. marts 2004 - 16:27 #3
Bemærk dog at visse browsere, f.eks. Opera, kan emulere andre browsere, så du er ikke beskyttet 100% mod afarter.
Avatar billede lordhead Nybegynder
25. marts 2004 - 16:50 #4
dea_pg > Ren faktisk, koder jeg efter standarderne, men som du forhåbentigt selv ved, så understøtter IE ikke box-modellen på samme måde som andre browsere, - dette giver mig store problemer når jeg vil kode mit site.

Derfor ville det være en supergod feature, fx. at kunne angive forskellige bredder for opbjekterne, ie/ikke_ie, så jeg slipper for utilfredse brugere med IE (Ja - dem er der mange af ;)

pacr00n > Jeg vil afprøve dit script i alle browsere jeg kan få adgang til, og vende tilbage :)
Avatar billede lordhead Nybegynder
25. marts 2004 - 17:10 #5
PHP er jo genialt!! :)

Jeg er meget meget taknemmelig for scriptet, læg et svar :)
Avatar billede fangel Nybegynder
25. marts 2004 - 18:13 #6
som fremgår af
http://css.maxdesign.com.au/listamatic/about-boxmodel.htm

Så vil IE6/Win med en full doctype faktisk lave boxmodel korrekt !

Morten
Avatar billede Slettet bruger
25. marts 2004 - 18:47 #7
*svarer*