Avatar billede okeanos Nybegynder
25. marts 2004 - 10:25 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

UNION af 2 udtræk, med forskellige kolonner

Jeg har følgende SQL sætning:

(select kol1, kol2, kol3, kol4, kol5 from tabel1)
UNION
(select kol1, kol2, kol3 from tabel2)

Dette kan naturligvis ikke lade sig gøre da, der er forskellige antal kolonner i hvert udtræk.

Jeg ønsker at få fremvist alle 5 kolonner, kol4 og kol5 skal så bare indeholde <Null> ved de records der kommer fra tabel2.

Hvordan laver jeg udtrækket sådan at der bliver indsat 2 "fake" kolonne i tabel2, så de bliver "kompatible" med hinanden.

Jeg må da ku' undgå at skulle lave 2 tomme kolonner i tabel2 permanent.

ik?
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
25. marts 2004 - 10:26 #1
(select kol1, kol2, kol3, kol4, kol5 from tabel1)
UNION
(select kol1, kol2, kol3, null as kol4, null as kol5 from tabel2)
Avatar billede trer Nybegynder
25. marts 2004 - 10:29 #2
Og brug UNION ALL fremfor UNION såfremt der ikke er dubletter.  UNION har en implicit distinct der kræver sortering og dermed sløver performance.
Avatar billede okeanos Nybegynder
25. marts 2004 - 10:41 #3
1min og 13sek. .... JEG ER IMPONERET! og det virker :-)
Avatar billede okeanos Nybegynder
25. marts 2004 - 10:41 #4
:-)