Avatar billede ann-lykke Nybegynder
25. marts 2004 - 08:39 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Ikke alle link i samme dropdown menu skal åbne i nyt vindue

Hej igen! Ikke før et problem er løst, før et nyt opstår. Jeg har lavet mine dropdown-menuer. De virker perfekt - næsten! Sagen er, at i nogle af dem, er der link, som skal åbne i nyt vindue - og andre henviser til et andet index og skal derfor åbnes i overordnet ramme (og IKKE i nyt vindue). Kan man ikke i nogle af koderne sætte '_blank' ind? Har prøvet at finde en løsning i tidligere spørgsmål - men kan ikke finde nogen. Koden er som følger:

----------------------------------------------------
<select name="menu" onChange="parent.frames.location.href=this.value;" size="1" style="font-family: Arial; font-weight: bold; font-size:8pt">

<option value="../derhjemmeindex.htm">Vælg</option>
<option value="../../analyse/analyseindex.htm">Analyser</option>
<option value="http://www.avisen.dk:8080pricecalculator.aspx">Anonym prisberegner</option>
<option value="konkurrentindex.htm"selected>Konkurrenter</option>
<option value="http://www.avisen.dk/Oplag.htm">Oplagslister</option>
<option value="../../analyse/analyseindex.htm">Præsentationer</option>
<option value="G:\Kommunikation\Public\Brevarkiv">Salgsbreve</option>

F.eks. skal punkt 3, 5 og 7 åbne i nyt vindue - mens resten skal åbne normalt i overordnet ramme. Findes der en måde, at gøre det på? Kan man ikke efter f.eks. 'www.avisen.dk' skrive '_blank' - eller kræver det en kode oppe i 'onchange' ??

Håber I kan hjælpe mig - endnu en gang :0) Ann Lykke
Avatar billede mm12010 Nybegynder
25. marts 2004 - 08:56 #1
Avatar billede ann-lykke Nybegynder
25. marts 2004 - 09:01 #2
ja - præcis sådan - men hvordan gør man det for enkelte link i samme dropdownmenu?
Avatar billede ann-lykke Nybegynder
25. marts 2004 - 09:02 #3
Bruger jeg "Onchange=window.open ... value, '_blank'" i select-sætningen, så gælder det jo for alle link?
Avatar billede kornfreak Nybegynder
25. marts 2004 - 09:03 #4
<script language="javascript">
        function checkurl(aurl)
        {
                if (aurl.substr(0,4) == "http")
                {
                        window.open(aurl,"_blank");
                }
                else
                {
                        parent.frames.location.href=aurl;
                }
</script>
<select name="menu" onChange="checkurl(this.value);" size="1" style="font-family: Arial; font-weight: bold; font-size:8pt">

<option value="../derhjemmeindex.htm">Vælg</option>
<option value="../../analyse/analyseindex.htm">Analyser</option>
<option value="http://www.avisen.dk:8080pricecalculator.aspx">Anonym prisberegner</option>
<option value="konkurrentindex.htm"selected>Konkurrenter</option>
<option value="http://www.avisen.dk/Oplag.htm">Oplagslister</option>
<option value="../../analyse/analyseindex.htm">Præsentationer</option>
<option value="G:\Kommunikation\Public\Brevarkiv">Salgsbreve</option>

</select>

Lige noget jeg har bikset sammen (jeg er javascript n00b, men det virker :P)
Avatar billede ann-lykke Nybegynder
25. marts 2004 - 09:04 #5
Prøver lige og vender tilbage
Avatar billede ann-lykke Nybegynder
25. marts 2004 - 09:09 #6
Jaaa - det virker næsten. Men lige en sidste ting; hvad afgører, hvilke link, der åbner i nyt vindue og hvilke, som ikke gør?
Avatar billede kornfreak Nybegynder
25. marts 2004 - 09:11 #7
hvis der står http i starten af linket så åbner den et nyt vindue =)
Avatar billede kornfreak Nybegynder
25. marts 2004 - 09:12 #8
Men ellers er mm12010's måske lidt smartere.
Avatar billede ann-lykke Nybegynder
25. marts 2004 - 09:15 #9
Men jeg har også det sidste punkt - som henviser til drevet (G:) - som skal åbne i nyt vindue. Kan jeg måske lave endnu en sætning med:

{if (aurl.substr(0,4) == "G:") .... Ved ikke hvordan koderne virker .. meeeeen ??
Avatar billede kornfreak Nybegynder
25. marts 2004 - 09:16 #10
du kunne lave det sådan:

    <script language="javascript">
        function checkurl(aurl)
        {
                if (aurl.substr(0,4) == "http" || aurl.substr(0,1) == "G")
                {
                        window.open(aurl,"_blank");
                }
                else
                {
                        parent.frames.location.href=aurl;
                }
</script>
<select name="menu" onChange="checkurl(this.value);" size="1" style="font-family: Arial; font-weight: bold; font-size:8pt">

<option value="../derhjemmeindex.htm">Vælg</option>
<option value="../../analyse/analyseindex.htm">Analyser</option>
<option value="http://www.avisen.dk:8080pricecalculator.aspx">Anonym prisberegner</option>
<option value="konkurrentindex.htm"selected>Konkurrenter</option>
<option value="http://www.avisen.dk/Oplag.htm">Oplagslister</option>
<option value="../../analyse/analyseindex.htm">Præsentationer</option>
<option value="G:\Kommunikation\Public\Brevarkiv">Salgsbreve</option>

</select>
Avatar billede ann-lykke Nybegynder
25. marts 2004 - 09:17 #11
ok - men jeg har stadig ikke fundet ud af, hvordan mm12010's virker ? Er det enklere?
Avatar billede ann-lykke Nybegynder
25. marts 2004 - 09:19 #12
Hvad bestemmer værdien aurl.substr (0,4) - eller (0,1)  ??
Avatar billede mm12010 Nybegynder
25. marts 2004 - 09:21 #13
du tilføjer bare:
  |ny
eller:
  |samme
til dine potion-values, afhængigt af hvordan de skal åbnes:

<script language="javascript" type="text/javascript"">
function blankSelf(val){
    selVal=String(val).split("|");
    alert(selVal[1]);
    if(selVal[1]=="ny")window.open(selVal[0],'mywin','');
    else location.href=selVal[0];
    }
</script>
<SELECT name="select" class="selectbox" onChange="blankSelf(this.value);">
<option value="../derhjemmeindex.htm|samme">Vælg</option>
<option value="../../analyse/analyseindex.htm|samme">Analyser</option>
<option value="http://www.avisen.dk:8080pricecalculator.aspx|ny">Anonym prisberegner</option>
<option value="konkurrentindex.htm|samme" selected>Konkurrenter</option>
<option value="http://www.avisen.dk/Oplag.htm|ny">Oplagslister</option>
<option value="../../analyse/analyseindex.htm|samme">Præsentationer</option>
<option value="G:\Kommunikation\Public\Brevarkiv|ny">Salgsbreve</option>
</SELECT>
Avatar billede mm12010 Nybegynder
25. marts 2004 - 09:21 #14
potion-values=option-values ;-)
Avatar billede kornfreak Nybegynder
25. marts 2004 - 09:22 #15
Begge 2

hvis du tæller fra tegn 0 til tegn 4 og det bliver http så åbner den et nyt vindue
hvis du tæller fra tegn 0 til tegn 1 og det bliver G så åbner den et nyt vindue
ellers åbner den i parent.frames.location.

Altså 2 ting der bestemmer hvordan et vindue skal åbnes.

Det er slamkode, mm12010's eksempel er meget smartere =)
Avatar billede ann-lykke Nybegynder
25. marts 2004 - 09:24 #16
jaaaa - men jeg kan bruge begge dele! Og det er kanon-hjælp (og så HURTIGT)!
Hva' siger I til at dele point??

;0) Svar lige ...
Avatar billede kornfreak Nybegynder
25. marts 2004 - 09:25 #17
Jeg nægter at tage imod points for slamkode, its all mm12010's :P
Avatar billede ann-lykke Nybegynder
25. marts 2004 - 09:28 #18
Det er helt fair 'Kornfreak'. Alt fra dig er nok ikke slamkoder *griner*. Men tak anyway!
Så må mm12010 jo lige svare - så jeg kan få dem afleveret!

Have a nice day (hvis jeg ikke liiige har endnu et spørgsmål)!
Avatar billede mm12010 Nybegynder
25. marts 2004 - 09:48 #19
svar ;-)

kornfreak >> så skidt er det heller ikke, jeg har set det der var meget værre, og idéen fejler jo ikke noget - jeg mener faktisk sagtens, at du kan tillade dig at smide et svar og høste halvdelen !-)

din funktion kunne dog skrives lidt pænere:

function checkurl(aurl){
  if(aurl.substr(0,4)=="http"||aurl.substr(0,1)=="G") window.open(aurl,"_blank",'');
  else location.href=aurl;
  }
Avatar billede mm12010 Nybegynder
25. marts 2004 - 09:50 #20
og hvis det er en frame den sidste skal åbne i skal:
  else location.href
rettes til:
  else parent.frames['FRAMENAVN'].location.href
Avatar billede ann-lykke Nybegynder
25. marts 2004 - 09:54 #21
Jeg tror ikke Kornfreak er interesseret i pointene - så jeg accepterer dit svar mm12010

:0)
Avatar billede mm12010 Nybegynder
25. marts 2004 - 09:56 #22
ok :o)

kornfreak >> du siger bare til hvis jeg skal et spg med point til dig ;-)