Avatar billede dumazz.dk Nybegynder
24. marts 2004 - 23:22 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

OpenGL animation i C ud fra tal

Hej experter...

Jeg har lavet et C program der styrer en Legoarm jeg har lavet i ganske almindeligt tekniklego, armen styres af en masse impulser til stepmotorer hist og her... og det virker ubeklagelig, men hvordan laver jeg en 3D-model af armen, der så styres af de sammen tal som sendes til min LPT-port ?, tallene er tilgængelige som variabler, mit spørgsmål er udelukkende hvordan jeg skal gribe det an... kan det laves i C direkte, eller hvilken software skal evt. bruges...

Jeg skal igennem følgende underemner:

- Fremstillingen af 3D-armen (hvordan i hvilket program)
- styring af 3D-armen (går ud fra at den så styres i C, men hvordan)

Ps. Når 3D-armen er lavet gælder det som svar på dette spørgsmål, og jeg opretter et nyt til at få armen til at fungere :)
Avatar billede x-masman Nybegynder
24. marts 2004 - 23:45 #1
Ja, fremstillingen bliver nok lidt sværd at lave i C (Jeg kender ikke noget til andre programmer og hvordan det kan laves smart der). Først skal du jo kende nogle koordinater i 3D, så skal det projekteres ned i 2d for at det kan vises på skærmen. Hvis du så også vil have lys og skygger på, således at det ser 3d agtigt ud er dette en kæmpe opgave i sig selv. Derudover skal du også bruge en algoritme til at håndtere skjulte flader.
Når alt dette så er gjort, skal du finde ud af hvordan koordinaterne flytter sig i forhold til dit inddata.

Altså er det et kæmpe projekt. Hvis du stadig er klar på det, vil jeg gerne hjælpe dig med nogle af algoritmerne, men først og fremmest skal du finde udaf hvordan du vil få fat i koordinaterne.
Avatar billede jpk Nybegynder
25. marts 2004 - 08:16 #2
Det er lettest at modellere sådanne objekter i et 3D program, de typiske programmer er 3DStudio Max, Maya og MilkShape. Du kan finde masser af information om disse på nettet.
Avatar billede mookid8000 Nybegynder
27. marts 2004 - 19:16 #3
Hej Dumazz...

Jeg vil anbefale Glut, (open GL UTilities) - har ikke brugt det så meget selv, men det er ret nemt at lave et C++-program, som åbner et Glut-vindue og sætter en viewport op ... alt det svære er selvfølgelig så at modellere 3d-armen, men det gøres noget nemmere i Glut idet du slipper for at udregne 2d-projiceringen af din 3d-model, det ordner Glut for dig.

Glut til Win32 kan downloades her: http://www.xmission.com/~nate/glut/glut-3.7.6-bin.zip

En smule kendskab til matricer er dog påkrævet :o)
Avatar billede soreno Praktikant
28. marts 2004 - 16:47 #4
Og bruger man Dev-cpp (MinGW) så skal man lige hente disse:
http://mywebpage.netscape.com/PtrPck/glut.htm
Avatar billede thomasnohrhansen Nybegynder
29. marts 2004 - 22:53 #5
Jeg tror der et muligt at annimere armen i Softimage og lade den udregne alle der smarte detaljer. Det findes en input kanal i Softimage f.eks mus, til at styre animationer.