Avatar billede darkhero Nybegynder
24. marts 2004 - 16:15 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Klistre mine elementer sammen

Yo eksperter :)

Jeg har leget lidt med 3ds (men stadig på newb stadiet) og fået lavet en lille figur, men da jeg helst ikke vil have hele figuren til at have det samme material kan jeg ikke bruge en boolean til at sætte det sammen... hvordan får jeg mine andre objekter til at sidde fast på mit hovedeobjekt og til at blive scalet ned sammen med hoved objektet?

min figur er her:
http://62.243.160.79/nessie.jpg
(hvis linket ikke virker er min webserver midlertidig nede, men det burde virke)
Avatar billede 3dmax Nybegynder
24. marts 2004 - 19:09 #1
du kan godt scalet flere dele på en gang.
Selv om en figur er sat sammen af flere dele, fx med attach, da kan du godt giv den forskellige materialer.
der er en god tutorials i max som har noget med disse ting at gøre, men prøv også de andre. du finder dem under help/tutorials.
Avatar billede darkhero Nybegynder
24. marts 2004 - 19:16 #2
hvordan attacher jeg? :P
Avatar billede 3dmax Nybegynder
25. marts 2004 - 00:54 #3
hvis du fx laver en box, så fx højreklik Convent to editable mesh  eller poly, derefter finder du attach ude i højre side under Edit geometry.
du kan også bruge attach med shape.
men brug F1  og de tutorials der følger med max.
Avatar billede osborne Nybegynder
26. marts 2004 - 17:38 #4
Fin lille Nessie :-)

Bare lige en kommentar:
Du skriver ".. da jeg helst ikke vil have hele figuren til at have det samme material kan jeg ikke bruge en boolean til at sætte det sammen..."

Boolean har sådan set ikke noget med dine materialer at gøre, og du kan sagtens have en figur som hænger helt sammen og alligevel give hver del forskelligt materiale (ved bruge af material ID's .. dvs. numre man tildeler hver område på sin figur). Hvert nummereret område kan så tildeles sin egen tekstur. Som 3dmax skriver er det en god ide at have sin figur som en editable mesh eller editable poly (dvs. højreklik figuren og brug Convert to ..)

Du skriver også: "hvordan får jeg mine andre objekter til at sidde fast på mit hovedeobjekt og til at blive scalet ned sammen med hoved objektet?"

Du behøver sådan set ikke sætte det hele sammen, selv om det normalt er at anbefale. Du kan også blot selecte det hele (marker alle dele og derefter scalere det hele samlet).

Det er umiddelbart 3 måder at hægte ting sammen på:

1. Som 3dmax skriver ved at Connnecte det sammen med Connect knappen (så bliver det hele til et stort objekt)

2. Linke det sammen f.eks.linke øjnene til hovedet således at når du flytter hovedet så følger øjnene med. Dvs. flytter du en "parent" så følger "child" med, men ikke omvendt. Typisk ville jeg bruge metode 1 til alt andet end øjnene for en figur som din og til øjenen så linke dem til figuren.

3. Du kan Group det sammen. F.eks. først vælge øjnene og groupe det sammen med andre dele. Det laver et hieraki af del-objekter. Dvs. du kan stadig arbejde på de enkelte dele (ved at åbne grupperne).

Det er op til dig hvad der passer til hvad du vil bruge figuren til osv.

Håber det hjælper
Avatar billede darkhero Nybegynder
27. marts 2004 - 00:17 #5
Osborne: Jeg tror link løsningen er det rigtige for mig da figuren skal bruges til en animation... kan du give en forklaring til hvordan jeg linker dem sammen?

Jeg har ellers hørt at det er dumt at converte til editable mesh, og at man istedet skal bruge edit mesh modifiern... er det forkert?
Avatar billede osborne Nybegynder
27. marts 2004 - 22:27 #6
Det lyder som en god ide at bruge link til nogle af delene .. Det er meget nemt at linke. Hvis du har kaldt dine objekter Krop, Oje1 og Oje2 så gør du bare følgende:
(1) vælg Oje1 med musen, .. derefter Oje2 (ved at holde CTRL nede så du vælger dem begge)
(2) Tænd for Select and Link knappen (øverst i bjælken .. tredie fra venstre)
(3) Træk fra de selectede til Kroppen og slip .. nu skulle det være linket sådan at Oje1 og Oje2 er linket til Kroppen (dvs. øjnene er blevt childs og Kroppen er parent)
(4) Tryk på noget andet f.eks. Select objekt knappen får at slukke for link knappen.

Prøv så at move Kroppen lidt rundt .. så skulle øjnene gerne følge med. Og prøv f.eks at rotere et øje så vil du kunne det uden at kroppen følger med :-)

.. forresten jo du har helt ret, det kan somme tider være en god ide at bruge edit mesh modifieren specielt når du er ved at udvikle din figur da du så altid kan komme tilbage til udgangspunktet .. men på et eller andet tidspunkt er der ikke længere brug for at komme tilbage til den Sphere eller Box som man startede med og så kan man lige så godt bruge Editable Poly (som er lidt bedre end Editable Mesh mht. de værktøjer der er til rådighed for modellereing). Sådan synes jeg bare, men der kan være forskellige meninger om det.

Håber det hjælper
Avatar billede osborne Nybegynder
27. marts 2004 - 22:32 #7
Hov glemte at minde dig om noget andet jeg tænkte på ... hvis du skal bruge din Nessie til en animation så er det måske en god ide også at kikke lidt på Bones (eller Character Studio). Så kan du få Nessie til at lave de svømmebevæglelser du ønsker.

Men du kan også komme langt også med at have lufferne som selvstændige objenter (som du så animerer) og f.eks. have en Bend modifier på kroppen for at den kan bugte sig lidt. Og det er en del nemmere end at skulle til at "rigge" din figur op med bones hvis du ikke kender til bones i forvejen.
Avatar billede osborne Nybegynder
27. marts 2004 - 22:36 #8
Med hensyn til at Linke .. så bruger jeg altid den huskeregel at man altid linker fra Child til Parent (f.eks. fra øje til hoved, fra hoved til krop, fra luffe til krop osv. osv.)

Hvis du vil se hvordan tingene er linket sammen kan du f.eks. se det under Grahp Editors > Schematic View.
Avatar billede osborne Nybegynder
29. marts 2004 - 23:39 #9
Kunne du bruge svaret? - forresten linket til din Nessie rendering ovenfor virker ikke mere ser det ud til.
Avatar billede osborne Nybegynder
07. april 2004 - 23:43 #10
?