Avatar billede skizo_someone Nybegynder
23. marts 2004 - 19:37 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Kan man lave PHP5 kode der også kan eksekveres på PHP4?

Jeg har et lille problem med nogle af mine php scripts som jeg håber der er nogen derude der kan hjælpe mig med.

Jeg har taget den nye PHP5 RC1, og dens nye måde at håndtere classes på, til mig med åbne arme og jeg har hurtigt fået ændret på min kode i nogle af mine større scripts så den bruger PHP5's nye objekt model. Mit problem består nu i, at der muligvis er en chance for at mine scripts skal køres på en server der kun har php4 installeret, så mit spørgsmål er, om det er muligt at lave sin kode sådan, at den udnytter PHP5's muligheder med classes hvis PHP5 er installeret, men hvis det ikke er så kan de stadig køres på serveren. Selv, kan jeg ikke se hvordan det skulle være muligt men jeg vil bare lige være sikker...
Avatar billede fangel Nybegynder
23. marts 2004 - 19:40 #1
du kan ikke lave klasser der benytter PHP5s sjove constructor-funktion og alt det andet beskrevet her http://www.php.net/zend-engine-2.php - men du kan stadig benytte PHP4 koder på PHP5...

Morten
Avatar billede milandt Nybegynder
23. marts 2004 - 19:46 #2
du vil altså afvikle noget kode alt efter om det er PHP5, og noget andet hvis det er PHP4 der er installeret?
Avatar billede skizo_someone Nybegynder
23. marts 2004 - 19:52 #3
Dea_pg >> Oki tak, det troede jeg faktisk heller ikke...

milandt >> Ja, jeg vil gerne udnytte PHP5 muligheder med 'classes' men stadig gerne sikre at min "PHP5 kode" kan afvikles fuldt ud på en server der stadig kører PHP4
Avatar billede fangel Nybegynder
23. marts 2004 - 19:57 #4
du kan ikke benytte de ting nævnt i mit link på PHP4-servere... men jeg ved faktisk ikke hvad der sker hvis man gør...

Morten
Avatar billede cyborgsoftware Nybegynder
23. marts 2004 - 20:14 #5
Hvad med at benytte phpversion() til at hente versionen og derefter require.

require("minclass.php".substr(phpversion(), 0, 1));
Hvis PHP5 vil den loade minclass.php5 eller hvis PHP4 minclass.php4
Avatar billede skizo_someone Nybegynder
07. april 2004 - 17:42 #6
dea_pg, hvis du gider oprette et svar...
Avatar billede fangel Nybegynder
07. april 2004 - 19:14 #7
svaa'r