Avatar billede morgel Nybegynder
05. februar 2001 - 22:17 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

opdeling af harddisk... ?

Hej,

Hvordan opdeler jeg min ene
20GB harddisk i to seperate diske på henholdsvis 15GB og 5GB

Jeg har en 400mhz G4
Avatar billede hoejrup Nybegynder
05. februar 2001 - 22:35 #1
Har du prøvet med Diskværktøj til OS 9, ellers kan du bruge følgende link:

http://www.fwb.com/ts/FWBandBWG3.html

/per

Avatar billede morgel Nybegynder
05. februar 2001 - 22:52 #2
- jeg vil gerne ha\' det på godt gammeldags dansk...

- fortalt af en rigtig mac ekspert...
Avatar billede macintosse Nybegynder
06. februar 2001 - 08:22 #3
Det kan du ikke med Diskværktøjet, den vil lave partionerne lige store.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
06. februar 2001 - 10:05 #4
Apple anbefaler faktisk at du ikke partitionerer din harddisk. Du kan alligevel kun bruge den ene partition til opstartdisk.

/per
Avatar billede jesperv Nybegynder
13. februar 2001 - 07:46 #5
Du skal bare bruge det medfølgende Diskværktøj. I den kan du vælge hvor mange partitioner du vil have og hvor store de skal være.

Hvis dit System ligger på disken skal du starte fra CD’en. Alle data bliver selvfølgelig slettet fra din disk.
Avatar billede mfog Nybegynder
14. februar 2001 - 11:04 #6
For det første: Når du partitionere din harddisk i flere diske kræver det at du formaterer - og dermed SLETTER! - hele harddisken!

Derfor - hvis din 20gb hd indeholder dit MacOS skal du boot fra en system-cd (isæt cd\'en og hold c-tasten under opstart)

Du skal, som nævnt, bruge programmet Diskværktøj (findes i mappen Hjælpefunktioner) og MODSAT hvad der tidligere er sagt kan du sagtens lave flere diske i forskellige størrelser! Og du kan også sagtens have flere opstartsdiske (hvilken der bliver brugt vælger du med kontrolpanelet Startdisk)

Når programmet starter vælger du hvilken hd du vil formatere - og partitionere. I oversigts billedet kan du angive de forskellige diskes størrelse i tal eller trække med musen! Til alm. system (med mange små filer) kan du med fordel vælge Udvidet - til diske med få (store) filer er Standard bedst... Grundformatering er kun nødvendig hvis du har haft problemer med din hd.