Avatar billede razmuzdk Nybegynder
05. februar 2001 - 21:51 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

time() som default i mysql db...

Kan man sætte time() til at være default i et felt i en mysql db?

- RazmuZ
Avatar billede brain Nybegynder
05. februar 2001 - 22:34 #1
Ja. Det hedder bare Now() og virker på DATETIME kolonner....
Avatar billede brain Nybegynder
05. februar 2001 - 22:44 #2
Undskyld jeg vrøvler....du skal bruge timestamp typen....

mysql> create table test( id int, dato timestamp);
Query OK, 0 rows affected (0.03 sec)

mysql> insert into test(id) values(1);
Query OK, 1 row affected (0.00 sec)

mysql> select * from test;
+------+----------------+
| id  | dato          |
+------+----------------+
|    1 | 20010205204744 |
+------+----------------+
1 row in set (0.00 sec)

mysql>
Avatar billede razmuzdk Nybegynder
06. februar 2001 - 14:56 #3
Du si\'r at resultatet af time() gi\'r ca. 20010205204744 ? Det er ik\' det jeg mener!
<?
print time();
?>
^ Skriver hvor sekunder der er gået siden år 1960 mener jeg det er...

Det er DEN \"funktion\" jeg vil ha\'...?
Avatar billede brain Nybegynder
06. februar 2001 - 16:32 #4
OK, så misforstod jeg lidt. Hvis du definerer tabellen som jeg har gjort ovenfor, altså bruger TIMESTAMP typen, og lader være med at sætte værdien når du INSERTer, så bliver værdien det samme som time(), det du ser herover er bare en anden måde at skrive det på. Hvis du gerne vil have det ud som sekunder siden 1-1-1970 (unix timestamp), så bruger du bare

select UNIX_TIMESTAMP(dato) from test;

i din query, så skulle den være der

/Jesper