Avatar billede jonas_net Nybegynder
23. marts 2004 - 08:58 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

lille php opgave tilføje kontakt person

Hej jeg har en kontaktform som er lavet i php. Denne form poster beskeden som bruger også sender af sted via email.
Det jeg skal bruge er at jeg skal have lavet lidt script som  trækker navnet på kontakt personen over i en sætning:
"du har sendt en mail til <kontakperson>". Jeg har lavet resten jeg mangler kun at få navnet trukket ud af mailformen og over på tak.php siden.
Avatar billede avminarm Juniormester
23. marts 2004 - 09:00 #1
så vis lige dit script her - så er det nemmere at indarbejde i det
Avatar billede jonas_net Nybegynder
23. marts 2004 - 09:04 #2
ok her er min kontakt.php:

<HTML>
<TITLE>Netvertiser ApS</TITLE>
<META NAME="Generator" CONTENT="EditPlus">
<META NAME="Author" CONTENT="">
<META NAME="Keywords" CONTENT="">
<META NAME="Description" CONTENT="">
<link href="netvertiser.css" rel="stylesheet" type="text/css">
</HEAD>
<BODY>
<CENTER>
<script language="JavaScript" type="text/javascript" src="menu.js"></script>
<script language="JavaScript" type="text/javascript" src="forside.js"></script>
<tr><td class="maintab"><div class="indfe">

<div class='indh'><form action='process.php'><TABLE><TR><TD>
Navn :<input type='text' size='30' value='Dit navn' name="name">
Email :<input type='text' size='30' value='Din email' name="email"><br><br>
Din besked :<br><textarea type='text' rows='10' cols='64' name="text"></textarea><br>
<SELECT name="Toemail">
<OPTION SELECTED VALUE=''>Vælg kontaktperson</OPTION>
<OPTION value='claus@netvertiser.dk'>Claus Engel</OPTION>
<OPTION value='allan@netvertiser.dk'>Allan Schou</OPTION>
<OPTION value='th@netvertiser.dk'>Thomas Hartmann</OPTION>
<OPTION value='thomas@netvertiser.dk'>Thomas Westergaard</OPTION>
<OPTION value='soren@netvertiser.dk'>Søren Clausen</OPTION>
<OPTION value='lene@netvertiser.dk'>Lene Wrist</OPTION>
<OPTION value='alice@netvertiser.dk'>Alice M. Jensen</OPTION>
<OPTION value='jonas@netvertiser.dk'>Jonas Aagreen</OPTION></SELECT>
<input  type='submit' name='submit' value='Send'></form></TD></TR></TABLE></div>
</div>
</td></tr>
<script language="JavaScript" type="text/javascript" src="bottom.js"></script>
</TABLE>
</CENTER>
</BODY>
</HTML>
Avatar billede jonas_net Nybegynder
23. marts 2004 - 09:04 #3
her er min process.php:
<?php
@extract($_POST);
$name = stripslashes($name);
$email = stripslashes($email);
$subject = "Besked sendt til dig fra vores website";
$text = stripslashes($text);
$Toemail = stripslashes($Toemail);
mail($Toemail,$subject,$text,"From: $name <$email>");
include("tak.php");
?>
Avatar billede jonas_net Nybegynder
23. marts 2004 - 09:05 #4
her er min tak.php:
<HTML>
<Head>
<TITLE>Netvertiser ApS</TITLE>
<META NAME="Generator" CONTENT="EditPlus">
<META NAME="Author" CONTENT="">
<META NAME="Keywords" CONTENT="">
<META NAME="Description" CONTENT="">
<link href="netvertiser.css" rel="stylesheet" type="text/css">

</HEAD>
<BODY>
<CENTER>
<script language="JavaScript" type="text/javascript" src="menu.js"></script>
<script language="JavaScript" type="text/javascript" src="om.js"></script>
<tr>
<td class="maintab">
<div class="indfe">
<div class="indhfp">
Tak for din mail, den vil blive besvaret hurtigst muligt.
</div>

<div class='indh'>
Du har sendt en mail med følgende indhold til:<br>

<b>Fra:&nbsp;&nbsp;</b><?php echo $name; ?><br>
<b>Fra E-Mail:&nbsp;&nbsp;</b><?php echo $email; ?><br>
<b>Besked:&nbsp;&nbsp;</b><br><br>
<?php echo $text; ?>
</div>
</td></tr>
<script language="JavaScript" type="text/javascript" src="bottom.js"></script>

</TABLE>
</CENTER>
</BODY>
</HTML>
Avatar billede avminarm Juniormester
23. marts 2004 - 09:15 #5
prøv at bruge disse to fil stumper i stedet for:

<?php
@extract($_POST);
$name = stripslashes($name);
$email = stripslashes($email);
$subject = "Besked sendt til dig fra vores website";
$text = stripslashes($text);
$Toemail = stripslashes($Toemail);
mail($Toemail,$subject,$text,"From: $name <$email>");
header("location: tak.php?name=".$name."&email=".$email."");
?>

<HTML>
<Head>
<TITLE>Netvertiser ApS</TITLE>
<META NAME="Generator" CONTENT="EditPlus">
<META NAME="Author" CONTENT="">
<META NAME="Keywords" CONTENT="">
<META NAME="Description" CONTENT="">
<link href="netvertiser.css" rel="stylesheet" type="text/css">

</HEAD>
<BODY>
<CENTER>
<script language="JavaScript" type="text/javascript" src="menu.js"></script>
<script language="JavaScript" type="text/javascript" src="om.js"></script>
<tr>
<td class="maintab">
<div class="indfe">
<div class="indhfp">
Tak for din mail, den vil blive besvaret hurtigst muligt.
</div>

<div class='indh'>
Du har sendt en mail med følgende indhold til:<br>

<b>Fra:&nbsp;&nbsp;</b><?php echo $_GET['name']; ?><br>
<b>Fra E-Mail:&nbsp;&nbsp;</b><?php echo $_GET['email']; ?><br>
<b>Besked:&nbsp;&nbsp;</b><br><br>
<?php echo $text; ?>
</div>
</td></tr>
<script language="JavaScript" type="text/javascript" src="bottom.js"></script>

</TABLE>
</CENTER>
</BODY>
</HTML>
Avatar billede jonas_net Nybegynder
23. marts 2004 - 09:29 #6
Jeg er ikke sikker på at det virker. Når jeg trykker send "submit", så skriver den bare process.php ud i browseren
Avatar billede jonas_net Nybegynder
23. marts 2004 - 09:30 #7
Jeg sætte bare den nye kode ind i process.php og i tak.php, det var det jeg skulle gøre ik.
Avatar billede avminarm Juniormester
23. marts 2004 - 10:55 #8
i din <form action='process.php'> skal du angive method: <form action='process.php' method='post'>
Avatar billede jonas_net Nybegynder
23. marts 2004 - 10:58 #9
Jeg har fundet ud af det, men tak for hjælpen løsningen blev:

<?php
@extract($_POST);
$name = stripslashes($name);
$email = stripslashes($email);
$subject = "Besked sendt til dig fra vores website";
$text = stripslashes($text);
$Toemail = stripslashes($Toemail);
$y="";
if ($Toemail=="jonas@netvertiser.dk")
$y=("Jonas Aagreen");
else if ($Toemail=="alice@netvertiser.dk")
$y=("Alice Majbritt Jensen");

else if ($Toemail=="allan@netvertiser.dk")
$y=("Allan Schou");

else if ($Toemail=="claus@netvertiser.dk")
$y=("Claus Engell");

else if ($Toemail=="th@netvertiser.dk")
$y=("Thomas Høyer Hartmann");

else if ($Toemail=="thomas@netvertiser.dk")
$y=("Thomas Westergaard");

else if ($Toemail=="lene@netvertiser.dk")
$y=("Lene Wrist");

else if ($Toemail=="allan@netvertiser.dk")
$y=("Allan Schou");

else
$y=("");
mail($Toemail,$subject,$text,"From: $name <$email>");
include("tak.php");
?>
Avatar billede jonas_net Nybegynder
23. marts 2004 - 10:58 #10
Du får lige nogle points for ulejligheden
Avatar billede avminarm Juniormester
23. marts 2004 - 11:01 #11
det var så lidt, jeg kan bare ikke forstå at det jeg lavede ikke virkede
Avatar billede jonas_net Nybegynder
23. marts 2004 - 11:07 #12
hmmm... Næ jeg ved ikke.. Jeg er helt ny indenfor php, så jeg prøver læser prøver lidt mere og nogle gange er jeg heldig... :-)
Avatar billede avminarm Juniormester
23. marts 2004 - 14:11 #13
bare klø på - det er et genialt "sprog" ;o)
Avatar billede avminarm Juniormester
23. marts 2004 - 14:11 #14
btw du kan droppe dine () rundt om dine variabler $y=("Allan Schou"); kan ligeså godt være $y="Allan Schou";
Avatar billede jonas_net Nybegynder
23. marts 2004 - 14:22 #15
ok.. Det er altid godt med nogle små tricks. Ja sproget at fedt. Det næste jeg skal lave er at når man klikker på en kontaktpersons navn et eller andet sted på siden, så skal man uatomatisk komme om til kontakt siden, hvor den pågældene person er valgt i kontakt menuen....
Avatar billede avminarm Juniormester
23. marts 2004 - 14:39 #16
hvis du benytter et link til at klikke på - så kan du benytte $_GET['var'] til at hente oplysninger i adresselinien
Avatar billede jonas_net Nybegynder
23. marts 2004 - 14:47 #17
ja men det er den anden vej rundt tror jeg.. EKS:  <a href="">kontakt jonas</a>, når man klikker der skal men komme til kontakt.php, hvor jonas er valgt i dropdown menuen.
Hvor skal jeg så sætte _GET['var'] henne??
Avatar billede avminarm Juniormester
23. marts 2004 - 14:53 #18
f.eks:
<a href="kontakt.php?hvem=jonas">kontakt jonas</a>

kontakt.php:
<?php
if(isset($_GET['hvem']) && $_GET['hvem']== "jonas"){
?>
<SELECT name="Toemail">
<OPTION SELECTED VALUE=''>Vælg kontaktperson</OPTION>
<OPTION value='claus@netvertiser.dk'>Claus Engel</OPTION>
<OPTION value='allan@netvertiser.dk'>Allan Schou</OPTION>
<OPTION value='th@netvertiser.dk'>Thomas Hartmann</OPTION>
<OPTION value='thomas@netvertiser.dk'>Thomas Westergaard</OPTION>
<OPTION value='soren@netvertiser.dk'>Søren Clausen</OPTION>
<OPTION value='lene@netvertiser.dk'>Lene Wrist</OPTION>
<OPTION value='alice@netvertiser.dk'>Alice M. Jensen</OPTION>
<OPTION value='jonas@netvertiser.dk' SELECTED>Jonas Aagreen</OPTION></SELECT>
<?php
}
?>

det kan selvfølgelig laves smartere - ala det du lavede med $y
Avatar billede jonas_net Nybegynder
23. marts 2004 - 15:12 #19
ja, men de giver jo et problem når jeg ikke er den eneste der skal kunne vælges på denne måde, gør det ikke?
Avatar billede jonas_net Nybegynder
23. marts 2004 - 15:20 #20
hvad når hvis der er to link med to forskellige kontakpersoner på samme side.
Avatar billede avminarm Juniormester
23. marts 2004 - 22:29 #21
du kan smide php koden ned i hver option f.eks:

<OPTION value='claus@netvertiser.dk' <?php if($_GET['hvem']== "claus" { echo "selected";?>>Claus Engel</OPTION>
<OPTION value='allan@netvertiser.dk'<?php if($_GET['hvem']== "allan" { echo "selected";?>>Allan Schou</OPTION>

det er ikke noget problem at der er links på samme side med alle kontakt personer, det er kun det aktive link der vises i adresse linien på browseren
Avatar billede avminarm Juniormester
23. marts 2004 - 22:30 #22
hov der mangler lioge en } til sidst
Avatar billede jonas_net Nybegynder
24. marts 2004 - 08:43 #23
ok jeg tror jeg blander det lidt sammen:
Det er disse to link jeg har eksempelvis:
<a href="kontakt.php?hvem=allan">kontakt Allan</a>
<a href="kontakt.php?hvem=claus">kontakt Claus</a>

Min kontakt side ser noget rodet ud efter hånden..

<HTML>
<TITLE>Netvertiser ApS</TITLE>
<META NAME="Generator" CONTENT="EditPlus">
<META NAME="Author" CONTENT="">
<META NAME="Keywords" CONTENT="">
<META NAME="Description" CONTENT="">
<link href="netvertiser.css" rel="stylesheet" type="text/css">
</HEAD>
<BODY>
<CENTER>
<script language="JavaScript" type="text/javascript" src="menu.js"></script>
<script language="JavaScript" type="text/javascript" src="forside.js"></script>
<tr><td class="maintab"><div class="indfe">

<div class='indh'><form action='process.php'><TABLE><TR><TD>
Navn :<input type='text' size='30' value='Dit navn' name="name">
Email :<input type='text' size='30' value='Din email' name="email"><br><br>
Din besked :<br><textarea type='text' rows='10' cols='64' name="text"></textarea><br>

<?php
if(isset($_GET['hvem']) && $_GET['hvem']== "jonas"){

?>

<SELECT name="Toemail">
<OPTION SELECTED VALUE=''>Vælg kontaktperson</OPTION>
<OPTION value='claus@netvertiser.dk' <?php if($_GET['hvem']== "claus" { echo "selected";?>}>Claus Engel</OPTION>
<OPTION value='allan@netvertiser.dk'<?php if($_GET['hvem']== "allan" { echo "selected";?>>Allan Schou</OPTION>
<OPTION value='th@netvertiser.dk'>Thomas Hartmann</OPTION>
<OPTION value='thomas@netvertiser.dk'>Thomas Westergaard</OPTION>
<OPTION value='soren@netvertiser.dk'>Søren Clausen</OPTION>
<OPTION value='lene@netvertiser.dk'>Lene Wrist</OPTION>
<OPTION value='alice@netvertiser.dk'>Alice M. Jensen</OPTION>
<OPTION value='jonas@netvertiser.dk'>Jonas Aagreen</OPTION></SELECT>
<?php
}
?>

<input  type='submit' name='submit' value='Send'></form></TD></TR></TABLE></div>
</div>
</td></tr>
<script language="JavaScript" type="text/javascript" src="bottom.js"></script>
</TABLE>
</CENTER>
</BODY>
</HTML>
Avatar billede jonas_net Nybegynder
24. marts 2004 - 09:28 #24
Har du tid til at hjælpe mig med det sidste her, jeg skal nok oprette et spørgsmål så du kan få nogle points
Avatar billede avminarm Juniormester
24. marts 2004 - 20:40 #25
sådan her - jeg går ud fra at du selv kan lave links'ene ;o)

du behøver ikke lave nyt sprg - det er ok ;o) du kan evt give karma istedet for!

<a href="kontakt.php?hvem=allan">kontakt Allan</a>
<a href="kontakt.php?hvem=claus">kontakt Claus</a>
..... og så videre

Min kontakt side ser noget rodet ud efter hånden..

<HTML>
<TITLE>Netvertiser ApS</TITLE>
<META NAME="Generator" CONTENT="EditPlus">
<META NAME="Author" CONTENT="">
<META NAME="Keywords" CONTENT="">
<META NAME="Description" CONTENT="">
<link href="netvertiser.css" rel="stylesheet" type="text/css">
</HEAD>
<BODY>
<CENTER>
<script language="JavaScript" type="text/javascript" src="menu.js"></script>
<script language="JavaScript" type="text/javascript" src="forside.js"></script>
<tr><td class="maintab"><div class="indfe">

<div class='indh'><form action='process.php'><TABLE><TR><TD>
Navn :<input type='text' size='30' value='Dit navn' name="name">
Email :<input type='text' size='30' value='Din email' name="email"><br><br>
Din besked :<br><textarea type='text' rows='10' cols='64' name="text"></textarea><br>

<SELECT name="Toemail">
<OPTION SELECTED VALUE=''>Vælg kontaktperson</OPTION>
<OPTION value='claus@netvertiser.dk' <?php if($_GET['hvem']== "claus" { echo "selected"; } ?>>Claus Engel</OPTION>
<OPTION value='allan@netvertiser.dk' <?php if($_GET['hvem']== "allan" { echo "selected"; } ?>>Allan Schou</OPTION>
<OPTION value='th@netvertiser.dk' <?php if($_GET['hvem']== "th" { echo "selected"; } ?>>Thomas Hartmann</OPTION>
<OPTION value='thomas@netvertiser.dk' <?php if($_GET['hvem']== "thomas" { echo "selected"; } ?>>Thomas Westergaard</OPTION>
<OPTION value='soren@netvertiser.dk' <?php if($_GET['hvem']== "soren" { echo "selected"; } ?>>Søren Clausen</OPTION>
<OPTION value='lene@netvertiser.dk' <?php if($_GET['hvem']== "lene" { echo "selected"; } ?>>Lene Wrist</OPTION>
<OPTION value='alice@netvertiser.dk' <?php if($_GET['hvem']== "alice" { echo "selected"; } ?>>Alice M. Jensen</OPTION>
<OPTION value='jonas@netvertiser.dk' <?php if($_GET['hvem']== "jonas" { echo "selected"; } ?>>Jonas Aagreen</OPTION></SELECT>

<input  type='submit' name='submit' value='Send'></form></TD></TR></TABLE></div>
</div>
</td></tr>
<script language="JavaScript" type="text/javascript" src="bottom.js"></script>
</TABLE>
</CENTER>
</BODY>
</HTML>