Avatar billede ette Nybegynder
23. marts 2004 - 08:19 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

username og password til MySQL

Hej jeg har installeret apache, mysql, php, phpmyadmin på min xp-maskine. Og nu skulle jeg til at bruge php, jeg har fundet et forumscript som jeg skulle afprøve men når jeg skal installere dette spørger den om mit username og password. Men hvor finder jeg det? jeg har fulgt følgende guide http://www.webcafe.dk/artikler/databaser/phpmyadmin/
og her skriver de, at dette får man oplyst af sit webhotel men det har jeg jo ikke så hvordan finder jeg ud af hvad mit username og password er
Jeg får følgende fejlmeddelse:
Warning: mysql_connect(): Access denied for user: 'claus@localhost' (Using password: YES) in C:\www\autotrans\forums\sm_install.php on line 342
Avatar billede x4all_dk Nybegynder
23. marts 2004 - 08:55 #1
Username er "root" som default og password er "" (altså ingen ting)

http://www.mysql.com/doc/en/User_Account_Management.html
- her kan du læse om hvordan du tilføjer/fjerner users-
Avatar billede muddi Praktikant
23. marts 2004 - 08:56 #2
prøv at bruge "root" som brugernavn, "" som password (tom streng) og, så logger du nemlig på som 'root@localhost' (Using password: NO).
Det er dog kun så du kan komme ind og ændre adgangsprivilegierne at der ikke er noget password.
Du skal så hurtigt som muligt sætte nogen adgangsprivilegier for brugerne i tabellen mysql->user.
Fjern de brugere du ikke skal bruge, og lad brugeren root@localhost (den bruger med 'localhost' i host-kolonnen) være tilbage. Husk også at lave et password til denne bruger.
Den bruger med root@% skal du slette!
Avatar billede muddi Praktikant
23. marts 2004 - 08:58 #3
Kig her for en udførlig beskrivelse: http://www.mysql.com/doc/en/User_Account_Management.html
Avatar billede muddi Praktikant
23. marts 2004 - 08:59 #4
Undskyld x4all_dk, jeg havde ikke set at du havde postet det sammen link :p
Avatar billede ette Nybegynder
23. marts 2004 - 09:14 #5
det virker stadigvæk ikke... kan det være fordi at jeg har installeret mysql i C:/mysql og ikke i C:\Apache2\htdocs som jo er min "localhost"..
phpmyadmin kunne åbenbart godt finde den for jeg kan da godt oprette databaser via den
Avatar billede ette Nybegynder
23. marts 2004 - 09:15 #6
har i ikke en vejledning på dansk? jeg farer fuldstændigt vild i den engelske..
Avatar billede ette Nybegynder
23. marts 2004 - 09:17 #7
her er det forum som jeg prøver at installere http://www.skrotgodt.dk/forums/sm_install.php
Avatar billede muddi Praktikant
23. marts 2004 - 09:19 #8
Grunden til at phpmyadmin kan finde den er, at phpmyadmin bruger root@localhost using password: NO som default, hvis ikke andet er angivet i filen config.inc.php.

Det er uden betydning hvor du har installeret mysql. Men du må ALDRIG(!) installere det i den mappe du lige beskrev. Det ville jo betyde at folk kunne downloade filer som user.myi og user.myd, som indeholder passwords for alle mysql-brugere!

Har du bedt dit script om at bruge root fra localhost istedet for claus fra locahost? Og har du slettet claus' password i scriptet?!
Avatar billede ette Nybegynder
23. marts 2004 - 09:19 #9
det skal lige siges at jeg overhovedet ingen erfaring har med dette her..
Avatar billede ette Nybegynder
23. marts 2004 - 09:21 #10
øh.. må den ikke ligge i C:/mysql/
Avatar billede muddi Praktikant
23. marts 2004 - 09:25 #11
Jo, det er der de fleste lægger den :o)
Du må bare ikke lægge den i din web-root, altså mappen hvor dine websider skal ligge. Der skal du kun lægge scripts og f.eks. phpmyadmin, som jo er php!
Avatar billede ette Nybegynder
23. marts 2004 - 09:33 #12
pyha.. det var godt...men jeg fatter altså ikke en bjælde af den engelske vejledning, det er godt nok indviklet. hvordan ser jeg hvad der er mit username og password?
Avatar billede ette Nybegynder
23. marts 2004 - 09:36 #13
ja jeg har skrevet
SQLHOST=localhost
SQL Database Name=forum
SQL Username="root"
SQL Password=""
Avatar billede muddi Praktikant
23. marts 2004 - 09:50 #14
Du kan ikke få dit password vist, da det er krypteret, men du kan gå ind i phpmyadmin og kigge i tabellen mysql.user
Der kan du se alle de brugere der er oprettet på din mysql-server.
Avatar billede ette Nybegynder
23. marts 2004 - 10:16 #15
nu virker det alligevel... det var åbentbart alligevel det med at skrive ingenting i password... tak skal i ha..
Avatar billede muddi Praktikant
23. marts 2004 - 10:20 #16
Det var så lidt :o)
Tak for point!