Avatar billede tjuf Nybegynder
22. marts 2004 - 07:34 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Lave billed i 2:3

Jeg skal bestille et papirsbilled og mine mål skal være 10x15 (2:3), Hvordan gør man det i APS 7,0 uden at billede bliver fejlproportioneret? Vil gerne beskære det, så det kommer til at passe!!
Avatar billede pic Nybegynder
22. marts 2004 - 08:06 #1
du bruger crop værktøjet: indstil målene til at være 10x15cm og marker det udsnit (eller hele billedet). det burde gøre det!

undlad at skrive noget i dpi feltet...
Avatar billede prodic Mester
22. marts 2004 - 17:35 #2
Vil dog anbefale, at du i dpi-feltet skriver den opløsning billedet skal afleveres i.

Opløsningen(dpi) kan du dog også selv ændre før/efter crop'en af billedet. Men ved at angive det i feltet kan du springe et 'step' over.
Avatar billede prodic Mester
22. marts 2004 - 17:36 #3
ovenstående skulle ikke have været et svar. 'Svaret' bedes afvist.
Avatar billede zhark Nybegynder
23. marts 2004 - 01:44 #4
Jeg mener "pic" har ret når han skriver - undlad at skrive noget i dpi feltet!
Du har formentligt et digital billede 1.33 og du kan "bare" bede om at få det i 10x15 ved de fleste der udprinter billeder!
Men ellers brug crop med målene - formentlig W15 H10 (hvis det ligger ned?) Er det taget på højkant bliver det jo W10 H15 - når du så starter oppe i venstre hjørne og trækker mod højre og ned stopper det jo når du har målene og... nu har du fået alle pixel med!
Bemærk at du så bare med piletasterne kan lave udskæringen inden du taster enter, er det på højkant er det v/h pilene og ligger det ned er det op/ned pilene du flytter "beskæringen" med. DPI indstilles automatisk og netop til det maximale i forhold til dit billede.
Avatar billede zhark Nybegynder
23. marts 2004 - 01:55 #5
Du er formentlig klar over at dpi først betyder noget ved udprint! F.eks. et 3M pixel billede (2048/1536 =1.33) bliver det ca. 346 dpi og (2048/1365=1.5) som er det alm. analoge forhold på billeder
Avatar billede pic Nybegynder
25. marts 2004 - 21:41 #6
kom nu med de point... :D