Avatar billede hostmaster Nybegynder
21. marts 2004 - 22:20 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke request.felt hvis felt er disable

Hej!

Jeg har et felt som er disabled så brugeren ikke direkte kan ændre værdien. Problemet er at hvis feltet er disabled så kan jeg ikke lave en request.felt, den henter simpelthen ikke det der står i feltet.
Er der en anden måde jeg kan forhindre brugeren i at ændre værdien, eller findes der en løsning på problemet?

På forhånd tak,
Anders
Avatar billede hostmaster Nybegynder
21. marts 2004 - 22:26 #1
jeg mener selvfølgelig request.form("felt") :) er lidt træt
Avatar billede tzag_dk Nybegynder
21. marts 2004 - 22:28 #2
hvad med et hidden felt?
Avatar billede hostmaster Nybegynder
21. marts 2004 - 23:09 #3
jeg har også overvejet det. Men det betyder jo at jeg skal opdatere 2 felter.

Altså jeg har en navneliste, når brugeren trykker på et navn opdateres feltet som er disabled, så brugeren ikke direkte kan ændre feltes værdi.

Hvis jeg skal have et hiddenfield så skal jeg jo opdatere 2 felter..

Jeg synes det er underlig der er det problem. Gør din computer det samme?
Avatar billede nute Nybegynder
22. marts 2004 - 00:45 #4
hostmaster >> dette er nok en opførsel by design. når et felt er disabled, så findes det principielt ikke på siden. helt hvordan browseren fortolker et disabled field, ved jeg ikke, men problematikken er reel nok.

Det du kan gøre, er at løbe alle felter igennem når du submitter dit formular, og sætter dem til disabled = false:

function enableFields( objForm )
    {
        for( i = 0; i < objForm.elements.length; i++ )
        {
            if( objForm.elements[ i ].disabled )
            {
                objForm.elements[ i ].disabled = false;
            }

som du kalder på 'onsubmit' på dit formular:

<form onsubmit="enableFields( this )">

/nute
Avatar billede nute Nybegynder
22. marts 2004 - 00:46 #5
hmm ... det er jo faktisk ikke nødvendig at tjekke for om feltet findes inden du sætter disabled = false, så den if statement kan faktisk droppes ...

/nute
Avatar billede cesil Nybegynder
22. marts 2004 - 08:26 #6
Kan du ikke bare lave readonly på dine felter istedet for at disable dem. Felter der er readonly kan du godt hente værdien fra.
Avatar billede hostmaster Nybegynder
22. marts 2004 - 09:17 #7
cesil: kan jeg så ikke lave den grå også? med blur eller sådan noget.. Jeg er bare ikke helt sikker på hvordan jeg får den til dét når siden vises
Avatar billede nute Nybegynder
22. marts 2004 - 09:37 #8
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">

<html>
<head>
    <title>Untitled</title>
    <script language="JavaScript" type="text/javascript">
    <!--
    function setReadState( strID, strState, strColor )
    {
        var objElement = document.getElementById( strID );
        if( objElement )
        {
            objElement.readOnly = strState;
            objElement.style.background = strColor;
        }
    //-->
    </script>
</head>

<body>
<form id="frm">
<input type="text" name="txt" id="txt">
<input type="button" value="readonly" onclick="setReadState('txt', 'readonly', '#E4E4E4' );">
<input type="button" value="read/write" onclick="setReadState( 'txt', '', '#FFF' )">
</form>
</body>
</html>

/nute
Avatar billede cesil Nybegynder
22. marts 2004 - 09:50 #9
Jo, du kan godt lave dem grå, som nute så smukt viser.
Avatar billede hostmaster Nybegynder
22. marts 2004 - 10:25 #10
det giver jo desværre ikke den helt samme effekt som ved disable. Kan man ikke bruge Blur?
Avatar billede cesil Nybegynder
22. marts 2004 - 10:49 #11
jeg mener ikke du har andre muligheder end readonly og disable
Avatar billede nute Nybegynder
22. marts 2004 - 11:03 #12
hostmaster >> blur er en betegnelse på d at et felt mister focus. Eventen hedder 'onblur'

prøv at fortælle hvad du ønsker, og hvorfor du ikke kan bruge disabled eller readonly (som er det eneste du kan bruge hvis du vil forhindre at brugeren skriver i felterne )
Avatar billede hostmaster Nybegynder
22. marts 2004 - 16:37 #13
det sidste med at farve feltet var også bare en peditesse, jeg har selv fundet ud af det.

Jeg vælger også at give cesil pointne, fordi jeg vil bruge hans idé med readonly
Avatar billede nute Nybegynder
22. marts 2004 - 16:42 #14
150 points for dette spm er jo også rimelig i overkant ...

/nute
Avatar billede hostmaster Nybegynder
22. marts 2004 - 16:53 #15
Er det det?
Så giver jeg bare mindre en anden gang
Avatar billede nute Nybegynder
22. marts 2004 - 17:08 #16
hostmaster >> når man opretter et spm, så står der tydelig:

15 : Let
30 : Medium
60 : Svær

jeg kan ikke under nogen omstændigheder tænke mig at din problemstilling ville overgå et "svært" spørgsmål, og hvordan du har kommet frem til at 150 points for dette spørgsmål var en fair sum, tør jeg ikke tænke på.

Det handler ikke om at du bare giver mindre næste gang, for næste gang *kunne* det jo være at du faktisk har et meget svært spørgsmål. resultatet bliver så at pointfordelingen bliver skæv. Fra din side, så er det jo sådan set ligemeget om du giver 150 denne gang og 20 næste gang, hvis den totale sum ville være 170 points, men for dem der modtager pointsene, vil det blive forkert. Det er jo en grund til at der er et point system, og det skal helst give en pointer til hvor dygtig en bruger er. hvis en person scorer 150 points hele tiden, fordi opretter har sat fejl antal points på, så vil denne bruger opfattes som dygtig, fordi han jo har mange points, men hans troværdighed er ikke særlig høj, da han kun jager nemme points.

Det er mange der bruger E som reference ved fx job ansøgninger, og for en potensiell arbejdsgiver vil nok mange points være identisk med at personen nok har noget viden omkring et eller andet (( og det er ikke ment som en negativ kommentar om cesils viden ... den har jeg meget lidt grundlag for at kunne kommentere :o] ))

jeg vil foreslå at cesil giver dig minimum 2/3 af pointsene tilbage. Det er jo selvfølgelig ingen tvang, og der sker ikke noget med nogen om det ikke sker, men det er en "samvittigheds handling" for at hjælpe til at styrke troværdigheden til points systemet.

:-)

/nute
Avatar billede hostmaster Nybegynder
23. marts 2004 - 20:07 #17
Jeg beklager at min gavmildhed kommer til røre.
Da jeg oprettede min profil i sin tid var der ikke et maksimum for pointgivelse, det kan jeg så se der er nu. Jeg har ikke brugt eksperten i snart 1 år og siden da er der sket meget, bla. er point-valuta steget gevaldigt. Dengang var mange point ligmed et hurtigt og godt svar, det er så heldigvis ændret så man ikke længere må tømme kontoen for at få et svar man kan bruge.
Jeg kan kun beklage igen at jeg satte spørgsmålet i for høj kurs, og som sagt og lovet vil jeg for fremtiden afsætte point i et reelt nieveau.

Anders
Avatar billede nute Nybegynder
23. marts 2004 - 21:02 #18
hostmaster >> jeg kan godt forstå. jeg stoppet her på E for ca 2 år siden hvor der var gået inflation i points. Mange points var også identisk med hurtige svar, men det var så mange der ville have disse points, at det gik ud over kvaliteten på de svar der blev postet. Nu har det heldigvis blevet bedre ...

/nute