Avatar billede mostcrazy Nybegynder
21. marts 2004 - 17:06 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

hente data fra adresselinien

Hey...

Jeg er forholdsvis ny i PHP, men har arbejdet lidt med asp før. Så vil jeg lige høre, hvordan man henter data fra adresselinien? I ASP har man jo en query_string, men er det, det samme i PHP eller hvordan og hvorledes?
Avatar billede woodgaard Nybegynder
21. marts 2004 - 17:07 #1
jeg er ikke sikker på hvad du mener men normalt er det en $_GET[""; du skal have fat i
Avatar billede melange Nybegynder
21. marts 2004 - 17:08 #2
lad os sige du har adressen: index.php?foo=bar
Så indeholder variablet $_GET['foo'] værdien "bar"
Avatar billede mostcrazy Nybegynder
21. marts 2004 - 17:09 #3
jeg mener hvis du har noget som ser således ud index.php?id=3&hallo=himmelhunden hvordan henter man så henholdsvis id- og halloværdien ned på siden?
Avatar billede woodgaard Nybegynder
21. marts 2004 - 17:10 #4
$_GET["id";
$_GET["hallo";
Avatar billede woodgaard Nybegynder
21. marts 2004 - 17:11 #5
ups
$_GET["id"];
$_GET["hallo"];
Avatar billede melange Nybegynder
21. marts 2004 - 17:13 #6
mostcrazy: index.php?id=3&hallo=himmelhunden <=> $_GET['id'] = 3 og $_GET['hallo'] = 'himmelhunden'
Avatar billede mostcrazy Nybegynder
21. marts 2004 - 17:13 #7
så lige et dumt spørgsmål, jeg så et sted noget med at der var en der brugte noget med isset? Det har så ikke noget med det at gøre?
Avatar billede woodgaard Nybegynder
21. marts 2004 - 17:14 #8
det er bare en funktion som tjekker om det står noget i variablen
Avatar billede mostcrazy Nybegynder
21. marts 2004 - 17:17 #9
Okay, jeg takker for den hurtige hjælp, så må vi se om jeg kan hitte ud af det :o)

woodgaard hvis du lige smider et svar, du var trodsalt hurtigst på aftrækkeren ;)
Avatar billede woodgaard Nybegynder
21. marts 2004 - 17:17 #10
det gør jeg gerne ;-)
Avatar billede melange Nybegynder
21. marts 2004 - 17:18 #11
mostcrazy: både ja og nej. isset() bruges til at tjekke hvis en variabel har en værdi. Nu tillader query strings jo at brugeren manipulerer med dem, så det er altid smart at køre en test, og her bruger man ofte isset() til at teste om $_GET['foo'] indeholder noget.

if (isset($_GET['foo']))  {
  // *weee* $_GET['foo'] indeholder noget :D så kører vi *wroom wroom*
} else {
  // Damn, nu har de små script-kidies fucked op i det igen :(
  //Smid en fejl i hovedet på dem :)
}
Avatar billede mostcrazy Nybegynder
21. marts 2004 - 17:20 #12
så fik i begge lidt :D

takker for svarene
Avatar billede melange Nybegynder
21. marts 2004 - 17:21 #13
mostcrazy: det var så lidt :) takker for point
Avatar billede mostcrazy Nybegynder
21. marts 2004 - 17:28 #14
så lidt :o) det er vel forår - eller noget :D

lige en sidste ting, hvad hedder $_GET hvis man vil slå den op i PHP dokumentationen?
Avatar billede melange Nybegynder
21. marts 2004 - 17:31 #15
mostcrazy: så hedder den ikke rigtig noget, men findes inde under "Predefined variables"
http://www.php.net/manual/en/language.variables.predefined.php

evt: http://www.php.net/manual/en/reserved.variables.php#reserved.variables.get
Avatar billede woodgaard Nybegynder
21. marts 2004 - 17:32 #16
tak for point..

ved ikke lige hvor det står men prøv at kigge her:
http://dk.php.net/variables
Avatar billede mostcrazy Nybegynder
21. marts 2004 - 17:34 #17
takker :o)
Avatar billede sukos Juniormester
21. marts 2004 - 17:46 #18
Hvis ikke du har læst det, så er der noget som hedder:
$_SERVER["QUERY_STRING"]
i PHP!
Henter "hele svineriet" :O)