Avatar billede guldborg Nybegynder
21. marts 2004 - 14:59 Der er 2 kommentarer

Er høj opløsning mon sundt for øjnene?

Nu har jeg over længere tid kørt med 1600x1200 i skærmopløsning og er kommet til at tænke på om så høj en opløsning mon kan skade synet?
Egentlig føler jeg mig ikke mere træt i øjnene af at læse små bogstaver og det er heller ikke fordi jeg har et dårligt grafikkort...tænker bare på at der jo bruges mere energi på at fokusere når skriften er lille.
Nogen der har erfaringer, mening om det, eller rent faktisk er doktor i noget?

- Guldborg
Avatar billede viciodk Praktikant
21. marts 2004 - 15:04 #1
Det kommer jo an på din skærms størrelse.. Jeg har altid kørt 1600x1200 på min 21" skærm og det har jeg ikke haft nogen problemer med.

Det kan godt være det kan være lidt skidt at læse små bogstaver, men det største problem er nok, at skærmen i høje opløsninger ikke kan trække så mange skærm-opdateringer i sekundet. Skærmen skal helt opdatere hurtigere end 76 Hz og gerne omkring 100 Hz hvis det skal være optimalt.