Avatar billede guz0 Nybegynder
21. marts 2004 - 14:58 Der er 11 kommentarer

PCMCIA-kort til trådløst netværk

Hej.

Jeg sidder med en Targa Laptop med debian linux og Windows XP installeret. Vi har trådløst netværk i huset, og jeg har et PCMCIA-kort til dette (Et Belkin 802.11b - F5D6020) som virker i Windows.
Problemet er så, at jeg ikke kan få det til at virke i Debian. Jeg har søgt lidt på nettet, og fundet at andre har fået et lignende kort til at virke. Forskellen er blot at det hedder F5D6020 _Version 2_. Altså en nyere version af mit kort.

Mit spørgsmål er så følgende: Er der nogen der ved om mit kort (Jeg gentager, et belkin F5D6020) kan komme til at virke i Linux? Ellers vil jeg høre om der er nogle bud på andre PCMCIA-kort som I _ved_ virker i Linux?

På forhånd tak.
Avatar billede fangel Nybegynder
21. marts 2004 - 15:05 #1
Alle Linksys 802.11b kort virker i Linux...

desuden virker alle kort baseret på ældre 802.11b Prism chipset (version 3 eller mindre) (bl.a. Allnet AL0192, mener jeg det hedder)

---

kender ikke dit kort, så det ved jeg ikke om vile kunne virke

Morten
Avatar billede strych9 Praktikant
21. marts 2004 - 20:29 #2
Belkin er vist baseret på Prism. Så skal du have fat i en kernel med wireless extensions, linux-wlan-ng og wireless tools pakkerne og skrive:

modprobe prism2_pci
wlanctl-ng wlan0 lnxreq_ifstate ifstate=enable
wlanctl-ng wlan0 lnxreq_autojoin ssid=dit-ssid authtype=opensystem
ifconfig wlan0 (...)
route add default gw (...)

og hvis det er nødvendigt, skal du INDEN ovenstående deaktivere eth0 med ifconfig eth0 down.
Avatar billede guz0 Nybegynder
22. marts 2004 - 20:14 #3
strych9: Jeg har installeret de tre pakker du snakker om vha apt-get, men når jeg prøver "modprobe prism2_pci", siger den at den ikke kan finde modulet prism2_pci.

Derfor ville jeg prøve at compile dem, men linux-wlan-ng har jeg problemer med. Jeg kører "make config", men ved spørgsmålet om hvor jeg har source til min kernel failer den.
Jeg har sourcen, men den skriver "The kernel header files are present, but not the whole source code." - har du en forklaring?
Avatar billede strych9 Praktikant
23. marts 2004 - 00:49 #4
Prøv om "depmod -a" kan få modprobe til at virke. prism2_pci er et kernel modul som linux-wlan-ng installerer.

Hvis du stadig vil compile, så skal din kernel source kode være placeret i feks /usr/src/linux-2.4.24 og /usr/src/linux skal være et symlink der peger på den folder.
Forklaringen på den kryptiske fejlbesked er at kernel headers typisk også er placeret i /usr/include/linux og disse headers er placeret på systemet der fordi alle pakker bør compiles med de samme headers som glibc er compilet med. Derfor skal de altid være tilgængelige.
Nogle distributioner har yderst fejlagtigt /usr/include/linux til at være et symlink til /usr/src/linux/include/linux. Du skal være opmærksom på at der er forskel på kernel source headers og system kernel headers.
Det som make kan finde når du compiler linux-wlan-ng er system kernel headers, men da det er et helt kernel modul bliver den nødt til at have den fulde source kode for den kernel version du benytter.
Avatar billede strych9 Praktikant
23. marts 2004 - 00:53 #5
iøvrigt er grunden til at jeg foreslår depmod at der i /lib/modules/ hvor dine kernel moduler ligger også er en .dep fil som er en slags index over indbyrdes dependencies mellem kernel moduler. Depmod genopbygger denne fil, og det er sommetider nødvendigt når man får nye moduler..
Avatar billede guz0 Nybegynder
23. marts 2004 - 20:58 #6
Tja, det går vist den rigtige vej nu. Jeg har ikke fejlmeddelsen om at den ikke kan finde prism2_pci mere - nu kommer den istedet med en masse andre fejl. Følgende fejl forekommer når jeg skriver modprobe prism2_pci:

init_module: prism2_pci.o: 0.2.0 Loaded
init_module: dev_info is: prism2_pci
init_module: prism2_pci: No devices found, driver not installed.
/lib/modules/2.4.21-5-386/net/prism2_pci.o: Init_module: No such device
Hint: insmod errors can be caused by incorrect module parameters, including invalid IO or IRQ parameters.
You may find more information in syslog or the output from dmesg
/lib/modules/2.4.21-5-386/net/prism2_pci.o: insmod /lib/modules/2.4.21-5-386/net/prism2_pci.o failed
p80211.o: 0.2.0 Unloaded
/lib/modules/2.4.21-5-386/net/prism2_pci.o: insmod prism2_pci failed

"No devices found" - der hentyder den vel til kortet? Det sidder og blinker, så det virker i hvert fald som om, det er sat til, og at det virker 'lidt' :)
Avatar billede strych9 Praktikant
23. marts 2004 - 21:36 #7
jow...
en insmod fejl kan komme af mange årsager.
Har du compilet den her linux-wlan-ng selv? Eller er det en debian pakke? Afhængigt af om der er versions information på modulerne og en masse andet kernel-teknisk lir så er det normalt sådan at hvis du compiler linux-wlan-ng så skal du have samme version af kernel sources på dit system som den du reelt kører. Som jeg kan se så er det debian pakken linux 2.4.21-5-386 og der er sikkert en pakke med source koder til den kernel.. Prøv det.
Avatar billede guz0 Nybegynder
23. marts 2004 - 22:37 #8
Jeg installerede det som en debian-pakke, for jeg kan ikke få make config til at virke. Den kommer stadig med fejlen om at sourcekoden mangler.
Avatar billede strych9 Praktikant
23. marts 2004 - 22:49 #9
hmm crap.. De her producenter af trådløse netkort skifter komponenter på kortene som vinden blæser. Hvis du køber et DWL520 netkort feks så er du ikke garanteret at det er Prism der sidder på fordi producenten sætter de billigste chipset på ifølge dagsprisen men uden at ændre modelnummeret! Burde efter min mening sanktioneres med dødsstraf :)
Jeg kan se at revision 2 af det belkin kort du bruger benytter Atmel chipset, og det er der vist ikke Linux support for endnu. Og revision 1 skulle vist være Prism. Kan du læse på kortet hvad der sidder på?
Avatar billede guz0 Nybegynder
23. marts 2004 - 22:59 #10
Der står "ver 100" på det. Om det så kan betyde at det er revision 1, skal jeg ikke kunne sige, men det kunne det da meget vel være :)
Jeg kan ikke lige finde noget andet omkring chipset.

Ellers kan jeg evt. prøve Atmel chipsettet, og se om det mon skulle virke.
Avatar billede strych9 Praktikant
23. marts 2004 - 23:06 #11
FSD6020 v1.0 er efter sigende Prism2 baseret. Det siger google i hvert fald. Så linux-wlan-ng burde virke.  Der er andre drivere der virker til prism2. Feks er der en pakke der hedder hostap. Måske et forsøg værd..