Avatar billede dj-sejler Praktikant
21. marts 2004 - 12:37 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Datoformatering til kalendersystem

Hej...

Jeg skal snart til at lave en kalender til min hjemmeside.
Den skal kunne nogen forskellige til, såsom at udskrive hvad der sker henholdsvis 7 og 30 dage frem.
Man skal også kunne tilføje events som kører over flere dage.

Mit problem er så bare hvordan jeg skal gemme datoerne i min accessdatabase, så jeg kan kalde de 7 og 30 dage frem uden at få problemmer med skudår og den 29 februar.

Nogen der kan hjælpe?
eventuelt med et simpelt kalendersystem jeg selv kan udbygge?!
Avatar billede ellebaek Nybegynder
21. marts 2004 - 14:21 #1
jeg benytter selv tekst felter i databasen når jeg arbejder med datoer...
Så kan jeg ved hjælp af forskellige funktioner, fx. dataadd og datediff finde ud af hvor langt der er til en bestemt dato.

Fx. ved:

dato2 = dateadd("d", date)

sql = "select * from tabel where dato <= '"&dato2&"'"

håber det kan bruges...

Hvis du vil operere med danske datoformater skal du skrive:
session.LCID = 1030 i toppen af din side..
Avatar billede dj-sejler Praktikant
21. marts 2004 - 16:48 #2
tjo...

Det jeg mente var egentlig mere i retningen af hvordan det skulle se ud i databasen:

altså noget i retningen af: 03212004 el. 03-21-2004 el. 21-03-2004 osv...

Ved du om der er nogen steder hvor man kan læse om det de forskellige dato/tids-funktioner?
Avatar billede ellebaek Nybegynder
21. marts 2004 - 18:31 #3
Jeg kender ikke umiddelbart til nogen steder hvor du kan læse info om datoformater..

Jeg sætter bare date() direkte ind i databasen...
Så får jeg indholdet i databasen som: dd-mm-åååå

og hvis jeg bruger now() får jeg
dd-mm-åååå hh-mm-ss

Jeg leder lige efter lidt info til dig..
Avatar billede fox2k Nybegynder
22. marts 2004 - 12:58 #4
Selvom jeg efterhånden er ved at være lidt rusten til asp, så mener jeg at der er en funktion som hedder datexists() som du kan bruge når du gemmer events. Dvs at du finder ud af antal dage mellem startdato og slutdato og dernæst loop'er igennem, men springer til næste måned hvis datoen pludselig ikke eksisterer. Gav det mening?
Avatar billede dj-sejler Praktikant
05. april 2004 - 18:35 #5
Jeg har såden selv fundet ud af det... blandt andet på www.netcoders.dk og www.html.dk...