Avatar billede fafnr Nybegynder
21. marts 2004 - 01:17 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Sortering efter flere kriterier i Access frontend

Hey...!

Jeg har følgende sætning i min Access-frontend SQL forespørgsel:

SELECT *
FROM products
WHERE (((products.catalogID)=10006) AND ((products.subcatalogID)=6))
ORDER BY products.Profil DESC , products.DaekDiameter;

(Tag jer ikke af linie-bruddet. Det er OK.)

Problemet er at den kun sorterer efter det FØRSTE kriterie...
D.v.s: Jeg får godt nok mine varer sorteret efter profil, men de bliver ikke sorteret i underkategorien dækdiameter derunder...
Jeg har prøvet at bytte om på rækkefølgen, for at tjekke at der ikke var et problem med det jeg havde skrevet, men, igen, der sorteres kun efter første kriterie...

Kan i hjælpe??

Mvh.

Søren
Avatar billede juks Novice
21. marts 2004 - 07:38 #1
er du sikker på der er en post der har både ID 10006 og  og SubID 6
Avatar billede mugs Novice
21. marts 2004 - 07:40 #2
Har du prøvet med:

ORDER BY products.Profil DESC , products.DaekDiameter DESC;
Avatar billede juks Novice
21. marts 2004 - 07:48 #3
ahh´.. det er ikke kriteret det er problemet men sorteringen eller !

SELECT *
FROM products
WHERE ((([products].[catalogID])=10006) AND (([products].[subcatalogID])=6))
ORDER BY products.Profil DESC , products.DaekDiameter DESC;
Avatar billede juks Novice
21. marts 2004 - 07:48 #4
du skal skrive DESC begge steder ellers bliver den automatisk ascending
Avatar billede juks Novice
21. marts 2004 - 07:49 #5
det kom du lidt hurtiger mugs..
Avatar billede proaccess Nybegynder
21. marts 2004 - 07:49 #6
Nu er det vel ikke sådan at DaekDiameter er et tekst-felt, så at du egentlig får sorteret på feltet, men i alfabetisk rækkefølge...

Dette kan løses ved enten at lave feltet om til et tal-felt, eller at bruge funktionen Val(), som finder tal-værdien af et tekstfelt.

ORDER BY products.Profil DESC, Val(products.DaekDiameter);
Avatar billede fafnr Nybegynder
21. marts 2004 - 11:34 #7
Beklager, men der er ingen af jer der har givet mig et virksomt svar endnu...

Mugs> For det første SKAL det være ASC, for det andet, så sorterer den SLET ikke efter det kriterie. Uanset om der står ASC eller DESC.

proaccess> Faktisk er DaekDiameter erklæret som tal, så det burde ikke være nødvendigt... Jeg prøvede dog, som du sagde, at skrive val(...) men det hjalp desværre heller ikke.

Det er som om den SLET ikke "ser" mit andet kriterie. Faktisk, er der slet ingen forskel på rækkefølgen af mine poster, om jeg bruger kriterie nummer 2, eller ej...!

Mvh.

Søren
Avatar billede terry Ekspert
21. marts 2004 - 11:40 #8
fafnr>To give an answer it may be an idea if we could see your data.
Is it possible to send the dB?

NOSPAMeksperten@santhell.dkNOSPAM

remove NOSPAM
Avatar billede fafnr Nybegynder
21. marts 2004 - 12:31 #9
Sure.
I'll send it to your mail. :)
Avatar billede terry Ekspert
21. marts 2004 - 13:29 #10
have you sent it?
Avatar billede terry Ekspert
21. marts 2004 - 13:29 #11
OK, I have it now!
Avatar billede terry Ekspert
21. marts 2004 - 13:45 #12
The SQL in the query looks perfect. I have also made a query EXACTLY the same and it works! So try this. Remove the Ascending sort order for DaekDiameter and then save the query. Now Add the sort order again and again save the query. Hopefully it works now!
Avatar billede fafnr Nybegynder
21. marts 2004 - 14:12 #13
It STILL won't work...
What is your first 4 table outputs?

Mine are:

Profil    DaekDiameter
90    15
80    12
80    15
80    10

So, as you can see, it still won't work...

I just can't understand it!
I have the newest version of Access, I've tried converting the dB til Acc. 97 format, and so on, and I STILL get the wrong results...
Avatar billede fafnr Nybegynder
21. marts 2004 - 14:16 #14
Ï deleted the query, and made a new one, and - tada! - it works.
I REALLY hate M$ somtimes. :)

Thx for yor help, though!
Avatar billede terry Ekspert
21. marts 2004 - 14:54 #15
I also had the same problem with your query, when I made a new one ot worked great. Also when I removed the sort order on DaekDiameter and saved and then sorted again on DaekDiameter it also worked. Thats why I suggested you did that. What is important thoughis that it now works.

and thanks for the points!
Avatar billede terry Ekspert
04. maj 2004 - 19:48 #16
If you still need help on this question then I can take a look at your dB if you can send it to me

eksperten@NOSPAMsanthell.dk
remove NOSPAM