Avatar billede kalleballe Nybegynder
20. marts 2004 - 21:10 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Kan jeg komme i kontakt med et mc ved bare at se efter x og y

Jeg kender x og y værdien af et mc1, - jeg har det så sådan at når et andet mc2 får samme x og y (dvs rammer) så skal der ske noget med mc1 der er på x og y, - men hvordan får jeg fat i mc1 når jeg kun kender dets x og y position??

vh

KalleBalle
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
20. marts 2004 - 21:13 #1
du kender vel navnet? ER det en fast position og er det i forhold til det andet clips _x eller scenens?
Avatar billede kalleballe Nybegynder
20. marts 2004 - 21:16 #2
Jeg kender ikke navnet, der er flere og de er lavet dynamisk med:
for (var e = 0; e < piss.length; ++e)
            {
                if (i == piss[e][1] && j == piss[e][0])
                {
                    this.clip.attachMovie ("piss", "piss" + e, (9000 + e));
                    this.clip["piss" + e]._visible=false;
                    this.clip["piss" + e]._x = (j * tileW) + tileW / 2;
                    this.clip["piss" + e]._y = (i * tileH) + tileH / 2;
                }
jeg har tjek på x og y tingen, - den siger pænt at jeg har ramt, - men jeg skal have navnet eller id eller et eller andet....
Avatar billede kalleballe Nybegynder
20. marts 2004 - 21:17 #3
altså det kan enten være piss0, piss1, piss2 etc..
Avatar billede kalleballe Nybegynder
20. marts 2004 - 21:19 #4
Det er nok fordi det ikke er den rigtige måde at gøre det på, - jeg laver det på en anden måde.. så jeg slipper for dette problem..
Avatar billede kalleballe Nybegynder
20. marts 2004 - 21:24 #5
hva så hvis jeg har et mc og så vil jeg gerne have at det skal smide et andet mc af sig en gang imellem, - altså mc1 kommer gående og random sætter det lige et mc af som så bare står stille, - altså ikke følger videre med mc1
Avatar billede _k Nybegynder
20. marts 2004 - 21:28 #6
Du kan holde styr på dine attachede clips position ved hjælp af et par arrays. Inde i for-løkken "husker" du deres position:

xPosArray.push = (j * tileW) + tileW / 2;
yPosArray.push = (i * tileH) + tileH / 2;
Avatar billede kalleballe Nybegynder
20. marts 2004 - 21:33 #7
men hvad skal jeg bruge deres start position til?
Nej det letteste vil være hvis jeg kan få dem til at 'smide' et mc, - forestil dig spøgelserne i pacman, - de kommer kørende! og engang i mellem sætter de lige en frugt elign,- ok jeg kan jo dele hele min scene op i små tomme mc's og når mit 'spøgelse' så passerer igennem et af disse så ved random attache min 'frugt' til mc'et på scenen... det burde da virke selv om der næsten må være en bedre måde
Avatar billede kalleballe Nybegynder
20. marts 2004 - 21:34 #8
hehe, - men så skal jeg jo igen vide navnet på det tomme mc jeg kører over, - og det gør jeg ikke ;-)
Avatar billede lokum Nybegynder
20. marts 2004 - 21:35 #9
Undskyld, men det clip du attacher hedder vel "piss" + e jf.
this.clip.attachMovie ("piss", "piss" + e, (9000 + e));
ikke?
Hvis du nu gemmer dette navn i en variabel, inde i løkken: _root.mitAttachedClip="piss"+e

Eller har jeg helt misforstået??
((o;
Avatar billede kalleballe Nybegynder
20. marts 2004 - 21:37 #10
jo så har jeg alle navnene, - men hvordan finder jeg så ud af hvilket jeg er kørt hen over?
Avatar billede _k Nybegynder
20. marts 2004 - 21:39 #11
...ok, havde ikke lige fanget at de mc'erne i for-sætningen skulle bevæge sig....

Hvis de mc'er spøgelserne smider, skal stå stille, ved du jo godt hvor de er henne? Og hvis du vil lave hitTest på dem, eller noget i den retning, så kan du jo igen gemme deres navn i et array.

Skal jeg forsøge at bikse noget kode sammen, der "smider" et mc fra et andet mc?
Avatar billede lokum Nybegynder
20. marts 2004 - 21:39 #12
Hvordan er dine i og j variabler defineret?
Avatar billede lokum Nybegynder
20. marts 2004 - 21:41 #13
Ja, du skal jo nok lave hitTests i en løkke på alle dine mc'er..??
Avatar billede kalleballe Nybegynder
20. marts 2004 - 21:41 #14
_k det må du da meget gerne, - jeg kunne godt finde ud af at attache det ene mc med det andet men så følger det bare med sin parent og jeg ville jo bare gerne have dem smidt ;-)
Avatar billede _k Nybegynder
20. marts 2004 - 21:42 #15
hvis du smider en hitTest på det mc som hedder piss + e, ved det da godt om det er blevet "ramt"?
Avatar billede kalleballe Nybegynder
20. marts 2004 - 21:43 #16
ok jeg prøver lige... tak for hjælpen
Avatar billede _k Nybegynder
20. marts 2004 - 21:53 #17
Du skal bruge 2 mc'er kaldet "mc" og "mc2". mc2 skal have et linkage i biblioteket.
Sætter du 10-tallet i random-sætningen til at være meget højere, bliver der længere imellem et mc sættes.

dybde = 100;
mc.onEnterFrame = function() {
    this._x += 1;
    tilfTal = random(10);
    if(tilfTal == 1) {
        attachMovie("mc2", "nytMC" + dybde, dybde);
        eval("nytMC" + dybde)._x = this._x;
        eval("nytMC" + dybde)._y = this._y;
        trace("Sætter et nyt mc kaldet: nytMC" + dybde)
        dybde++;
    }
Avatar billede kalleballe Nybegynder
20. marts 2004 - 22:12 #18
hej og tak jeg lavede lige selv denne her:
if (random(100)<.5)
    {

        _root.attachMovie ("piss", "piss2", -100);
        _root.piss2._x = _x
        _root.piss2._y = _y

    }
Avatar billede kalleballe Nybegynder
20. marts 2004 - 22:13 #19
den ligger i en function i mc der skal tabe et clip, - denne function bliver kalde at et setInterval.

Jeg har ikke brug for at der er flere på samme tid, - altså af de satte så jeg beholder bare den samme dybde, - så bliver det gamle slettet noget så pænt,- men tak for hjælpen _K du skal ha nogen points!
Avatar billede _k Nybegynder
20. marts 2004 - 22:17 #20
..lyder ikke så tosset at flette setInterval ind i det. Det giver en fin kontrol!

...svar...
Avatar billede kalleballe Nybegynder
20. marts 2004 - 22:20 #21
det er jo skønt at man kan få ting til at køre i forskelligt tempo med setInterval i stedet for at skulle presse frameraten op for hele filmen, - giver meget bedre hastighed på de ting der har brug for det ;-)
Avatar billede _k Nybegynder
20. marts 2004 - 22:26 #22
Helt enig! Held og lykke med at få spøgelserne til at opføre sig ordentligt :o)

..og tak for point :o)
Avatar billede kalleballe Nybegynder
20. marts 2004 - 22:27 #23
no prob