Avatar billede gizmo1234 Nybegynder
20. marts 2004 - 19:25 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Hvordan vil i gøre dette?

Hej.
Jeg er gået lidt i stå, for jeg kan ikke lige regne denne ud:

Jeg skal lave et system, hvor man kan uploade billeder og data på samme tid. Dette har jeg fået klaret. Det jeg skal have klaret er at når man uploader data og billede så skal den lave en ny fil, hvor den skal smide data ind i. Det har jeg også fået den til. Men her kommer mit problem: I de forskellige filer skal der stå en forskellig id, når den henter data fra databasen. Altså Select * from database where id=1.
Kan man få den til selv at ligge 1 til hver gang den opretter en ny side? Så hvis man har 1 fil, og man uploader billeder og data en gang mere, så opretter den en fil mere, hvor den så skriver Select * from database where id=2 ??
Avatar billede chapter Nybegynder
20. marts 2004 - 19:40 #1
Jeg er ikke helt sikker hvad du mener, men auto_increment attributen for en integer type gør det, at den selv inkrementerer hver gang du indsætter en ny record (skal være primkey).
Avatar billede gizmo1234 Nybegynder
20. marts 2004 - 19:43 #2
Kan du ikke forklare hvad auto_increment præcist gør?
Kan ikke finde den på php.net, så er lidt på bar bund der.
Avatar billede the_legend Nybegynder
20. marts 2004 - 19:45 #3
øhh ikke sikker på hvad vi snakker om men prøver lige.

Ved dettte virker med at sætte noget ind.

Select * from database where id=1+1

VED IKKE OM DET VIRKER!!
Avatar billede chapter Nybegynder
20. marts 2004 - 19:48 #4
auto_increment er noget at gøre med databasen (MySQL mm.) - ikke noget med PHP. Det betyder bare at når du sætter records ind i databasen, så behøver du ikke sætte primary key - det sørger databasen selv for (tager det næste tal i rækken).
Avatar billede gizmo1234 Nybegynder
20. marts 2004 - 19:48 #5
The_legend, det lyder helt klart interessant, og skal da lige prøves!

2 sek, så svarer jeg om det virker
Avatar billede gizmo1234 Nybegynder
20. marts 2004 - 19:49 #6
Chapter: Tror ikke at det kan hjælpe, for det er jo i php at man skriver Select * from database where id=1...
Avatar billede chapter Nybegynder
20. marts 2004 - 19:57 #7
Avatar billede gizmo1234 Nybegynder
20. marts 2004 - 20:04 #8
Chapter: Det der får den til at vise id'en... Så langt så godt. Så skal jeg jo have den til at indsætte den efter where id=.... Hvordan vil du gøre det? Lige nu skriver den jo id'en ind når man har trykket upload...
Avatar billede gizmo1234 Nybegynder
20. marts 2004 - 20:04 #9
the_legend din ide kan jeg ikke få til at virke :(
Avatar billede chapter Nybegynder
20. marts 2004 - 20:09 #10
INSERT INTO foo (auto,text) VALUES(NULL,'text');
hvor auto er auto_increment integer (dit 'id').. Du kan efterfølgende retreive hvilket id system har valgt (i stedet for NULL) med LAST_INSERT_ID()....
Avatar billede gizmo1234 Nybegynder
20. marts 2004 - 20:11 #11
Så den skal altså hedde

INSERT INTO database (id,tekst,billede)VALUES('LAST_INSERT_ID()','tekst','billede'> ??
Avatar billede gizmo1234 Nybegynder
20. marts 2004 - 20:16 #12
Hmm... Tror jeg er ved at forstå hvor du vil hen... Man kan vel også skrive sådan her:

INSERT INTO foo (auto,text)
    VALUES(NULL,'text');

Og så skrive:

SELECT * FROM database WHERE ID=LAST_INSERT_ID()

- Det skal lige prøves :)
Avatar billede gizmo1234 Nybegynder
20. marts 2004 - 20:18 #13
Nej, det virkede ikke:

<?
$query = mysql_query("SELECT * FROM upload WHERE ID=LAST_INSERT_ID()");
while($row = mysql_fetch_array($query)) {

echo"
$row[tekst]

"; } ?>

Så viser den bare ikke noget
Avatar billede gizmo1234 Nybegynder
20. marts 2004 - 20:22 #14
Har php ikke en funktion lignende: Get id?
Avatar billede chapter Nybegynder
20. marts 2004 - 20:55 #15
Jev ved ikke så meget om PHP, men koden fra ovenstående link siger da at det burde virker således

<?php
$link = mysql_connect('localhost', 'mysql_user', 'mysql_password');
if (!$link) {
  die('Could not connect: ' . mysql_error());
}
mysql_select_db('mydb');

mysql_query("INSERT INTO mytable (product) values ('kossu')");
printf("Last inserted record has id %d\n", mysql_insert_id());
?>

Længere kan jeg desværee ikke hjælpe pga. manglende indsigt i PHP
Avatar billede gizmo1234 Nybegynder
21. marts 2004 - 11:28 #16
Det jeg skal bruge er noget ligesom på www.bilzonen.dk. Når man har søgt efter en bil, kommer der en liste frem med de biler den har fundet, og så når man klikker på linket kommer man på ind en side hvor der står noget data, og der er nogle billeder af bilen. Hvad hedder den funktion som gør at man kan hente data fra den specifike ID ?? Der må da være en herinde på EXP som ved det :)
Avatar billede gizmo1234 Nybegynder
21. marts 2004 - 22:09 #17
har fundet en anden metode at gøre det på... Chapter, du får points som tak fordi du prøvede på at hjælpe :)
Avatar billede chapter Nybegynder
24. marts 2004 - 19:20 #18
.. og jeg takke ydmygt, da jeg jo ikke kunne hjælpe dig :-)