Avatar billede justaname Nybegynder
20. marts 2004 - 14:03 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

importere txt fil på en html side

hej
jeg ville godt vide hvordan man kan importere en txt fil på en html side eller om det overhovedet kan lade sig gøre. jeg ved man kan til asp men det er jo også lidt mere avanceret.
Avatar billede skovenborg Nybegynder
20. marts 2004 - 14:11 #1
det er ikke muligt direkte at importere txt filer på en html-side, medmindre du prøver med en iframe:
<iframe src="fil.txt" width="500" height="300"></iframe>
Avatar billede doodoo Novice
20. marts 2004 - 14:11 #2
Jeg tror ikke du kan i HTML... så skulle du evt lave det så txt'en bliver vist i en iframe...:
<iframe src="fil.txt" width="100%" height="100%" border="0" name="txt"></iframe>

eller også kan du jo i php:

<?php include('fil.txt'); ?>
Avatar billede olebole Juniormester
20. marts 2004 - 19:04 #3
<ole>

Joohhh, det kan man nu godt:

<script type="text/JavaScript">
function insTxt() {
    var url = "en_fil.txt";
    var oHTTP = new ActiveXObject( "MSXML2.XMLHTTP" );
    oHTTP.Open( "GET", url, false );
    oHTTP.onreadystatechange = function() {
        if (oHTTP.readyState==4) {
            document.getElementById("myDiv").innerHTML = oHTTP.responseText;
        }
    oHTTP.send();
}
window.onload = insTxt;
</script>

<div id="myDiv"></div>

Dette virker i IE, men Moz kan også med en lidt anden syntaks. Opera er dog som altid håbløst bagud  :o|

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
20. marts 2004 - 19:06 #4
Måske, du skal udskifte linieskift med breaks:

function insTxt() {
    var url = "en_fil.txt";
    var oHTTP = new ActiveXObject( "MSXML2.XMLHTTP" );
    oHTTP.Open( "GET", url, false );
    oHTTP.onreadystatechange = function() {
        if (oHTTP.readyState==4) {
            var t = oHTTP.responseText.replace( /\n/gi, "<br>" );
            document.getElementById("myDiv").innerHTML = t;
        }
    oHTTP.send();
}

/mvh
Avatar billede skovenborg Nybegynder
20. marts 2004 - 19:48 #5
olebole >> Hvordan kan man gøre det i Mozilla?
Avatar billede justaname Nybegynder
20. marts 2004 - 19:53 #6
jeg har ikke kunne få iframen til at virke ordenligt, kan jeg evt få jer en af jer til at indsætte det i min html fil?

filen ligger her:

http://www.terpnielsen.dk/velkommen.html

jeg har ikke været istand til at lave det med javascript og siden skulle meget gerne kunne ses uden fejl i opera, mmozilla og self IE
Avatar billede skovenborg Nybegynder
20. marts 2004 - 19:58 #7
btw - ville det ikke være mere sikkert og lettere at bruge asp/php hvis man absolut ikke vil bruge iframes. Nu tænker jeg på de browsere, som ikke har mulighed for javascript i den omfang. Vil man fx have alle browsere med bør man i hvert fald ty til et serverside-sprog (fx php/asp).
Avatar billede justaname Nybegynder
20. marts 2004 - 20:05 #8
skovenborg du må meget gerne lave det som en php side hvis du vil, mit webhotel har nemlig support til php.
jeg kan ikke selv finde ud af det men hvis du vil må du meget gerne lave siden om til php og sende den til mig.
Avatar billede skovenborg Nybegynder
20. marts 2004 - 20:10 #9
det er nu ikke så svært:

1: Gem din fil (velkommen.html) som en php fil (velkommen.php).
2: Der hvor du vil have din tekst indsat skriver du bare:
<?php
include("filnavn.txt");
?>

Håber det er hjælp nok - jeg ved jo desuden ikke hvor den skal være ;-)
Avatar billede skovenborg Nybegynder
20. marts 2004 - 20:11 #10
--- forresten: Du bliver nødt til at teste dine sider på nettet, da PHP-sider er et server-side sprog. Dvs. at de bliver tolket i en webserver (fx Apache), og jeg regner ikke med du har sådan en installeret. Hvis du åbner dem på din egen computer vil resultatet altså ikke blive som ventet - bare så du ved det ;-)
Avatar billede olebole Juniormester
20. marts 2004 - 20:18 #11
Hvad skal du bruge en iframe til? Med en XMLhttp-request skal du ikke bruge iframe
Avatar billede justaname Nybegynder
20. marts 2004 - 20:27 #12
skovenborg jeg har lidt problemer med det... du kan se siden her...

http://www.terpnielsen.dk/velkommen2.php
Avatar billede olebole Juniormester
20. marts 2004 - 20:33 #13
Nå ... intet svar - ingen hjælp. Så bruger jeg hellere min tid på folk, der gider responere på hjælpen
Avatar billede skovenborg Nybegynder
20. marts 2004 - 20:34 #14
olebole >> Han havde ellers lige nævnt at han gerne vil have det til at virke i Opera - så det er vel klart han så ikke kan bruge XMLhttp-request metoden, hvis den ikke virker i den browser.
Avatar billede skovenborg Nybegynder
20. marts 2004 - 20:38 #15
justaname >> Det er også en lidt mærkelig tekst du har valgt. Problemmet er vel - så vidt jeg kan forstå, at teksten fylder for meget i bredden.

Du kunne - for at undgå det - skrive:
<div style="overflow:hidden;width:100%;">
<?php include("tekst.txt"); ?>
</div>
eller overflow:auto; hvis du hellere vil have en scrollbar.
Avatar billede olebole Juniormester
20. marts 2004 - 20:39 #16
Nej, men så kunne vi jo have lavet den fede løsning til IE og Moz - og frames-løsningen til de fire Opera-stakler  :)
Avatar billede skovenborg Nybegynder
20. marts 2004 - 20:42 #17
det kan du have ret i :-)
Avatar billede justaname Nybegynder
20. marts 2004 - 20:48 #18
jeg har nu indsat det men det ser stadigvæk forkert ud.
her er selve teksten

http://www.terpnielsen.dk/fil.txt

og her er resultatet

http://www.terpnielsen.dk/velkommen2.php
Avatar billede skovenborg Nybegynder
20. marts 2004 - 22:28 #19
okay - den skal jo huske at lave linieskift. Prøv i stedet:
<?php
$fil = fopen("fil.txt","r");
$indhold = fread($fil,filesize("fil.txt"));
echo nl2br($indhold);
?>

(og slet div-elementet rundt om.
Avatar billede skovenborg Nybegynder
20. marts 2004 - 22:28 #20
nåja, og så skal filen lige lukkes:
<?php
$fil = fopen("fil.txt","r");
$indhold = fread($fil,filesize("fil.txt"));
echo nl2br($indhold);
fclose($fil);
?>
Avatar billede justaname Nybegynder
20. marts 2004 - 23:41 #21
så virker det sgu... hvis du lige ligger et svar skovenborg så kan du få nogle point...
Avatar billede justaname Nybegynder
21. marts 2004 - 00:16 #22
lige et spørgsmål mere...
hvordan får jeg den til at kunne hente txt  filen fra en anden mappe, bare så det bliver lidt mere overskueligt.
txt filen skulle gerne hentes fra denne mappe "text" ---> /text/txt.txt
Avatar billede skovenborg Nybegynder
21. marts 2004 - 00:32 #23
det nemmeste vil jeg nok sige er at skrive hele url'en eller blot text/txt.txt

dvs:
$fil = fopen("text/txt.txt","r");
eller hele url'en:
$fil = fopen("http://www.side.dk/text/txt.txt","r");
Avatar billede justaname Nybegynder
21. marts 2004 - 12:31 #24
så fandt jeg ud af hvordan man skulle gøre... den skal se således ud:
<?php
$fil = fopen("text/txt.txt","r");
$indhold = fread($fil,filesize("text/txt.txt"));
echo nl2br($indhold);
fclose($fil);
?>

skovborg hvis du lige ligger et svar kan du få nogle point...
Avatar billede skovenborg Nybegynder
21. marts 2004 - 13:18 #25
værsgo' :-)
Avatar billede skovenborg Nybegynder
21. marts 2004 - 16:00 #26
- og tak for points
Avatar billede justaname Nybegynder
21. marts 2004 - 16:38 #27
var så lidt ;O)