Avatar billede redi Nybegynder
18. marts 2004 - 16:06 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Udvikling af større web løsninger

Hej

Jeg står for at skulle starte på et nyt web-baseret projekt. Det er et større projekt, der vil kræve mere end simple opslag i databaser.

Jeg er imidlertid usikker på hvordan jeg skal gribe udviklingen an, da der efterhånden er kommet så mange forskellige sprog og teknikker til at udvikle sådanne løsninger, at jeg har svært ved at holde overblikket.

Jeg vil derfor høre jeres råd. Hvilke områder, sprog og teknikker skal jeg kigge nærmere på, og hvor er det godt at kigge nærmere?

Jeg har rodet i en del i PHP, og er også OK til Java. HTML, CSS, javascript osv. sidder som det skal.

På forhånd tak.
Avatar billede jakobsynder Nybegynder
18. marts 2004 - 16:12 #1
Det lyder som om du har et godt udgangspunkt med PHP og Java. Meget portabelt.
Det kan være du skal overveje PostGreSQL som alternativ til den sædvanlige PHP / MySQL løsning, hvis du virkelig skal have en stor løsning.

Inden du går i gang, så sørg for at tænke tingene godt igennem og lav noget god gammeldags systemudvikling. Eventuelt benyt UML.

Sørg for at planlægge din database rimelig godt og glem ikke dine klasser.
Det er en utrolig fordel at have et godt 'map' over sit system, når man kommer længere hen i processen.
Avatar billede redi Nybegynder
18. marts 2004 - 16:30 #2
jakobsynder. Tak for dit indlæg. De ting du nævner har jeg mere eller mindre styr på. Det jeg mere er i tvivl om er hvorvidt jeg skal vælge en objekt orienteret tilgang eller om jeg skal strukturere det på anden vis?
Jeg synes nemlig tit det ender med at php projekter starter med at være simple, men ender uoverskuelige?
Avatar billede retry Nybegynder
18. marts 2004 - 16:32 #3
Pak din database-tilgang godt ind i klasser. Snak udelukkende standard SQL med dit interface.

Brug amerikansk datoformat (mm/dd/yyyy) i databasen. Konvertér til lokalt format i brugergrænsefladen og ingen andre steder.

Hvis databasen ikke kan finde ud af at sortere æ-ø-å korrekt, eller hvis du ikke vil binde dig kun til database-systmer som kan, så tag højde for det i din "database-indpakning"

Sæt dig ind i "Extreme Programming"

Nogle elementer i dit projekt vil sikkert være oplagte som objekter, og generelt er det en fordel at designe med klasser/objekter. Men det kan også overdrives.
Avatar billede jakobsynder Nybegynder
18. marts 2004 - 16:32 #4
Det har du helt ret i.
Årsagen er at det er så nemt og hurtigt at skrive lidt PHP.
Ved et større projekt er der ingen tvivl om du bør lave det objektorienteret.
For derved undgår du overskueligheden, især hvis du sørger for at dokumentere dine klasser.
Avatar billede redi Nybegynder
18. marts 2004 - 17:49 #5
Jeg kender til OO programmering (gennem Java), men har lidt svært ved at gennemskue hvordan det fornuftigt bør gribes an til et webprojekt. retry - du skriver ligefrem at OO kan overdrives.

Derfor vil jeg være meget taknemmelig, hvis i kan henvise mig til et godt og overskueligt projekt eller en case, der benytter et OO-inspireret design? Så kan jeg sikker få al den inspirration jeg her søger, ved at studere koden.

Flere råd og betragtninger er stadig meget velkomne :)

(husk at lægge svar, hvis i vil have point)
Avatar billede retry Nybegynder
18. marts 2004 - 18:39 #6
..for meget OO: Jeg synes en gang i mellem det bliver for "OO-navlebeskuende", når man roder sig ud i at lave objekter, som udelukkende er til for at holde styr på interaktionen mellem "de rigtige" objekter. Så er der stor risiko for, at jeg ikke kan forstå objektet fuldt ud en måned senere.
Jeg kan bedst lide, når et objekt afspejler noget håndgribeligt, eller i det mindste er "en nyttig lille softwaremaskine", som i så fald skal have en meget letforståelig funktionalitet.

Et hint mere: Byg den enkelte webside helt færdig rent programmæssigt, før du begynder at skrive HTML-dokumentet.
Avatar billede 2c Nybegynder
19. marts 2004 - 01:57 #7
Til en større web løsning vil jeg helt klart anbefale JavaServer Pages (JSP). Du kan læse mere om det her: http://javabog.dk/JSP/. Eneste ulempe ved JSP er at der ikke er så foorfærdeligt mange webhoteller i DK der understøtter det.
Med JSP er det nemt at strukturer din kode, da Java er 100 % objekt orienteret. Det er nemt at adskille interface (JSP sider) - logik (javabeans) og opbevaring af data (dtabase/filer)
Avatar billede 2c Nybegynder
19. marts 2004 - 02:07 #8
Hvis du er tændt på at bruge java, kan du også læse mere fra deres SUNs hjemmeside.

http://java.sun.com/j2ee/tutorial/1_3-fcs/index.html

Kig under Web Technology.

Web løsninger med java, kan godt virke lidt uoverskuligt i starten, og er bedst til større projekter.
Avatar billede retry Nybegynder
19. marts 2004 - 11:53 #9
Jeg faldt lige over denne side om Design Patterns related to websites: http://hem.passagen.se/gumby/cs/patterns.html#patternsrelatedtowebsites
Avatar billede redi Nybegynder
20. marts 2004 - 16:04 #10
2c. Det ser temmelig godt ud med javaen også. Det glæder jeg mig til, hvis jeg engang får mulighed for at kaste mig over.

I denne omgang har jeg dog besluttet at holde mig til PHP, da jeg allerede har elementer at projektet i PHP kode.

retry's link viste sig at være en sand guldgruppe, hvis man lige har nogle minutter til at kigge rundt på siden.

Specielt http://www.webreference.com/programming/phpanth2/ kan anbefales. Den giver en kortfattet og præcis gennemgang af de principper, de områder og den syntax man skal kende for at kaste sig over OO php. Med mit kendskab til procedural PHP og OO java tog det ikke mere end ca. 2½ time at æde mig igennem hele siden, og jeg føler mig nu pænt rustet til at kaste mig ud i OO php.

Tak hjælpen. Smider i lige et svar, så i kan dele pointene.
Avatar billede retry Nybegynder
20. marts 2004 - 16:09 #11
Jeg samler ikke på points. God fornøjelse!
Avatar billede redi Nybegynder
22. marts 2004 - 10:09 #12
Jakobsynder? Vil du have point for dine indlæg?
Avatar billede redi Nybegynder
28. marts 2004 - 00:15 #13
Jeg tolker dette som at 2c er den eneste, der vil have point, for bidragene.