Avatar billede adagio Nybegynder
18. marts 2004 - 14:35 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

DirectDraw fejl (Problem under opstart)

Jeg har et problem. I mit nuværende project bruger jeg DirectX (har aldrig brugt det før) til at sørge for at programmet kører i fuld-skærm.
Kører jeg det fra min egen computer har jeg ingen problemer, men prøver jeg at køre det på en anden computer kommer der en DirectDraw fejl op, med valgmulighed om jeg vil fortsætte eller ej. Vælger jeg at fortsætte, starter programmet op, dog ikke i fuldskærm (ikke så underligt), men hver eneste gang jeg trykker på noget (eller næsten hver gang) kommer fejlen igen.

Dette er det eneste i mit program som har med directdraw at gøre:

Imports Microsoft.DirectX.DirectDraw

Public Class frmMenu
    Inherits System.Windows.Forms.Form

Private DD As Device

Private Sub frmMenu_Load(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MyBase.Load

DD = New Microsoft.DirectX.DirectDraw.Device(CreateFlags.Default)
DD.SetDisplayMode(800, 600, 32, 60, True)

End Sub

Det er måske i meget at se ud fra det, så det vil nok hjælpe mere hvis i får hele kildekoden, som jeg kan sende til dem der er interesseret via email...
Avatar billede clausc Nybegynder
18. marts 2004 - 16:30 #1
Har du sikret dig at 'den anden PC' har Managed DirectX 9? Standard DX9 (fra f.eks. Windows Update) installerer *ikke* dette.

Du sikrer dig heller ikke i koden, at 800x600x32 i 60hz er understøttet. Et gammelt grafik-kort kan ikke nødvendigvis køre 32bit farver.

/Claus
Avatar billede adagio Nybegynder
18. marts 2004 - 16:37 #2
1) Ja, den anden computer jeg testede på havde DX9 installeret... Jeg undersøgte også om den havde .Net installeret, hvilket den også havde. Jeg har kun haft mulighed for at teste den på 2 maskiner, men sendte programmet til en anden person, som fik samme fejl. Spurgte ikke lige om han havde DX9 installeret....

2) Jeg er klar over dette problem, men har valgt at vente med at fixe dette problem til jeg er nået lidt længere med spillet (Er stadig kun igang med at lave menu'en)
Avatar billede kinggenesis Nybegynder
18. marts 2004 - 17:17 #3
Hvilken fejl kommer DX med?

Prøv at brug default refresh rate.
Avatar billede clausc Nybegynder
18. marts 2004 - 19:03 #4
Det er ikke nok at .Net og DX9 er installeret.

På target maskinen skal der være Managed DX9 installeret. Managed DX9 er IKKE lig DX9! Det er bøvlet og en kendt fejl/uhensigtmæssighed.

Se evt. min note/vejledning på clc.dk
Avatar billede adagio Nybegynder
18. marts 2004 - 19:19 #5
Du mener at det kræver at alle der bruger mit spil skal have denne special DX9 installeret?
Avatar billede clausc Nybegynder
18. marts 2004 - 19:33 #6
Ja, desværre. Hele DX9 SDK's \redist-folder skal med.

Har skrevet noget om det på DotNetForum:
http://www.dotnetforum.dk/forum/ShowPost.aspx?PostID=1330

Da jeg havde problemet, fandt jeg med google en post fra MS, hvor problemet blev erkendt og lovet rettet. Citat: "We are working on this problem as we know it is a hassle."
Avatar billede adagio Nybegynder
12. oktober 2004 - 14:38 #7
Nå, fik aldrig løst problemet, så jeg lukker spørgsmålet, men takker for kommentarerne :)