Avatar billede felixk Nybegynder
18. marts 2004 - 12:00 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Computeren starter mærkeligt op

Hej alle.

Jeg har et meget mystisk problem med XP. Når Windows er startet op og jeg kan se skrivebordet, kan jeg sagtens flytte musen og derer intet timeglas, men alligevel sker der ingenting når jeg trykker på programmer, start-menuen eller noget som helst. Ikke engang CTRL-ALT-DEL virker. Når der så er gået et stykke tid, starter alle de ting jeg har forsøgt at starte pludselig på én gang, som om computeren pludselig "vågner op".
Jeg har opdaget at der under system står at jeg kun har 256 RAM, selvom jeg ved at der 512 RAM i computeren.
Derudover får jeg en gang imellem et problem, hvor skærmen ikke viser noget, når jeg tænder for computeren, og når jeg så genstarter på "reset" starter jeg i BIOS'en med en besked om at indstillingen for mit system ikke er korrekt, selvom den kun står på 2.0 GHZ og jeg ved at mit CPU er 2.4 GHz (næste valgmulighed er 2.5GHz, men så starter computeren slet ikke!).

Der er noget grueligt galt, som I nok kan forstå. Men hvad?

- Felix
Avatar billede hcma Novice
18. marts 2004 - 12:12 #1
Ang. ram:
1. prøv at bytte om på blokkene
2: tag den ene ud og se om den tilbageværende registreres. Byt dem så og se hvad der nu registrerers.
3: Den ene blok er defekt, sidder ikke rigtigt, to forskellige typer (f.eks. SD kontra DDR)

Ang. BIOS: Evt. Løsning: prøv at gå i BIOS og Load Optimized eller Load default setup
4:
Avatar billede raziel Nybegynder
18. marts 2004 - 12:17 #2
Måske skyldes dine windows problemer at du har for mange programmer som automatisk åbner når du logger på windows. Se i din proceslinje (bjælken med start knappen) nederst til højre, hvor mange ikoner der er (der skulle gerne være mindst 2-3) hvis du har 4-6 eller over det burde du slætte nogle af de mindre nødvendige programmer eller bare deaktivere dem i programmets menu. Hvæm ved det kan være du har virus eller spyware (det tror jeg dog ike du har).

Dit processor problem kan være at din skærm ikke virker (jeg har ingen forstand på skærme) men du bruger sikkert AMD eller lig. derfor nulstiller din bios cpu'ens Hz til den orginale værdi (hvis du bruger en AMD +prosessor er der for di at AMD's prosessorer kan tåle at blive overcloket til 2.4 GHz selvom det er en 1.8 GHz. Det er meget vigtigt du ikke prøver på at stille din prosessor til at køre 2.5 GHz med mindre dit bundkort understøtter 2.5 GHz. Ellers vil det måske/måske ikke brænde af og så er der kun at sende bundkort tilbage til forhanleren.

Hvis du slæt ikke har forstået noget af det jeg har skrevet kunne du jo ringe til forhandleren eller vænte på en der kan oversætte :-)
Avatar billede felixk Nybegynder
18. marts 2004 - 14:31 #3
@catbody: Jeg vil prøve det med RAM-blokkene. God idé.

@Raziel: Jeg har ikke for mange programmer i min startup, kun Logitech iTouch (så mine tastaturgenveje fungerer) og NVIDIA (til mit grafikkort). Jeg har også checket min programmer -> start, men den er tom.

Det er rigtigt at jeg har en AMD, iøvrigt.

Nå, men kommer lige tilbage, når jeg har checket RAM-blokkene.
Avatar billede felixk Nybegynder
12. april 2004 - 18:27 #4
Okay, jeg føler mig lidt dum.
Efter at jeg har skilt computeren ad og til stor skam opdaget at jeg rent faktisk kun havde 256 MB RAM (...), og prøvet en masse forskelligt med min hardware, prøvede jeg at installere Ad-Aware, og vupti! Efter en scanning havde det løst mine problemer.
Tak for hjælpen - Du reldte mig i den rigtige retning, Raziel.

-Felix
Avatar billede raziel Nybegynder
13. april 2004 - 08:14 #5
Jeg er glad for det virkede. :-)
Avatar billede felixk Nybegynder
09. maj 2004 - 15:52 #6
Sorry, jeg ikke har fået afsluttet denne tråd.
Efter stor tumult med at fjerne ram-blokke (hvor jeg opdagede at jeg rent faktisk kun havde 256 MB RAM) og bytte dem ud med nogle fra en anden computer, og en masse andet gejl, installerede jeg Ad-Aware og PLING! Efter en "rensning" var problemet løst. Men tak for hjælpen alligevel, jeg deler naturligvis pointene ud alligevel :-)
Avatar billede hcma Novice
09. maj 2004 - 16:02 #7
så er det jo desværre ærgerligt for mig at raziel fik alle pointene, selv om jeg påpegede ram-problemer.
Avatar billede felixk Nybegynder
09. maj 2004 - 23:11 #8
Du kunne jo sådan set bare have lavet et svar og ikke en kommentar. :-\
Avatar billede hcma Novice
10. maj 2004 - 11:07 #9
eller også kunne du have bedt mig om at lægge et svar. Mange (bl.a. mig) lægger kun kommentarer indtil problemet er løst og lægger så et svar, når vi bliver bedt om det. Dette gør vi for ikke uberettiget at få tildelt point. Hvis vi så føler at vi alligevel har fået for mange og at de godt kunne have være fordelt mellem flere, oprettet vi et nyt spørgsmål med henvisning til det oprindelige og tilbageleverer/overleverer points til den eller de som også havde fortjent nogle.
Men, felixk, du skal IKKE oprette et tillægsspørgsmål, da du allerede har brugt nok point på dette.