Avatar billede dennism Nybegynder
17. marts 2004 - 14:35 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

VB: Gem indstillinger

Jeg har et program, hvor jeg har lavet en form, hvor man kan ændre indstillingser for programmet.
Mit spørgsmål er nu, hvordan jeg kan lave sådan at disse indstillinger bliver bevaret, selvom man lukker programmet!?
Avatar billede muddi Praktikant
17. marts 2004 - 14:36 #1
Du kunne f.eks. gemme dem i registreringsdatabasen.
Avatar billede martin_moth Mester
17. marts 2004 - 14:37 #2
I form_Unlaod gemmer du indstillingerne i en text-fil, der ligger sammen med programmet, og indlæs dem i Form_Load

Eller brug regestry, hvis du vil snavse den til
Avatar billede dennism Nybegynder
17. marts 2004 - 14:38 #3
martin_moth >>

Har du en hurtig guide til hvordan jeg kan klare det med at gemme det i en TXT-fil?
Avatar billede somaliomar Praktikant
17. marts 2004 - 14:38 #4
Du kan gemme i indstillinger i registreringsdatabasen sådan her:

  WriteRegistry HKEY_CURRENT_USER, "SOFTWARE\MyApp\", "SubKey", "Indstilling1", "Value"
Avatar billede dennism Nybegynder
17. marts 2004 - 14:38 #5
Er det ik en "dårlig" ide at bruge registreringsadatabasen til at indeholde sådanne oplysninger?
Avatar billede martin_moth Mester
17. marts 2004 - 14:43 #6
"Har du en hurtig guide til hvordan jeg kan klare det med at gemme det i en TXT-fil?"

Der er nok 100 spørgsmål der er besvaret om hvordan man gemmer og skriver til en textfil....

Her er copy-pastet fra et af dem:

  Dim MinString1 As String
  Dim MinString2 As String
  Dim FilNummer as Integer
  Filnummer = FreeFile
  MinString1 = "Bla bla - et eller andet der skal gemmes"
  MinString2 = "Bla bla - noget mere der skal gemmes"

'læs på følgende måde:

  Filnummer = FreeFile
  Open app.path & "\Fil.txt" For Input As #Filnummer
  Line Input #Filnummer, MinString1 'Putter 1. linie ind i MinString1
  Line Input #Filnummer, MinString2 'Putter 2. linie ind i MinString2
  Close #Filnummer

'skriv på følgende måde
  Filnummer = FreeFile
  Open app.path & "\Fil.txt" For Output As #Filnummer
  Print #Filnummer, Minstring1 'Skriver indholdet af MinString1 til linie 1
  Print #Filnummer, MinString2 'Skriver indholdet af MinString1 til linie 2
  Close #Filnummer
Avatar billede muddi Praktikant
17. marts 2004 - 14:46 #7
Det kommer an på hvor meget du fylder i reg'en. Du kan jo fyre op for regedit og se hvor meget andre programmer tør fylde i.
Man skal selvfølgelig ikke gemme hvad som helst der.
Avatar billede guffas Nybegynder
22. marts 2004 - 12:22 #8
Kan det her bruges: (Ja- jeg ved godt at det bruger registreringsdatabasen)

Private Sub Form_Load()
    Me.Top = GetSetting("MitProgram", "Indstillinger", "Top", "0")
    Me.Left = GetSetting("MitProgram", "Indstillinger", "Left", "0")
End Sub

Private Sub Form_Unload(Cancel As Integer)
    SaveSetting "MitProgram", "Indstillinger", "Top", Me.Top
    SaveSetting "MitProgram", "Indstillinger", "Left", Me.Left
End Sub