Avatar billede mansk Nybegynder
16. marts 2004 - 10:37 Der er 16 kommentarer og
3 løsninger

Simpel databasespørgsmål

Jeg er 100% ny i ASP.NET(VB) skal lige siges til en start...

Det jeg har problemer med er, at trække data ud fra min database.

Jeg har en database(Bruger) og jeg skal give brugeren muligheden for at søge på brugerID og resultatet af søgningen, skal udskrives i en label. Dvs. at jeg har en database, som jeg har lavet forbindelse til, jeg har en textbox der hedder textbox1 og en knap(button1). Når brugeren skal så indtaste et 4 cifferet tal i textbox1 og trykke på knappen button1 hvorefter det indtastede slåes op i databasen og præsenteres i en label.

Anyone?
Avatar billede thor.ostergaard Nybegynder
16. marts 2004 - 10:45 #1
Hvad forventer du?
Den fulde kode???

Du skal nok forsøge at skrive et mere konkret spørgsmål, vise den kode du har lavet indtil nu eller lign.

Du kan blandt andet lære om brug af databaser i asp.net på www.kursusmaterialer.dk
Avatar billede mansk Nybegynder
16. marts 2004 - 10:48 #2
Nej men jeg vil, som beskrevet ovenfor, gerne vide hvordan man fx laver en sql-streng der Selecter udfra en hvad brugeren har skrevet, Jeg vil, sm beskrevet overnfor, også gerne vide hvordan man får resultatet of sql-strengen/søgningen i en label... Anyone???
Avatar billede henrikgn Nybegynder
16. marts 2004 - 10:52 #3
Hvis det er en access database, kan man trække data ud på denne måde:

'Event-koden, som udføres når man klikker på knappen:
sub klik(sender as object, e as eventargs)

dim soeg as string = textbox1.text
dim strConnection As string = "Provider=Microsoft.Jet.OleDb.4.0;"
strConnection += "Data Source=(sti til database)"
dim strSQL As String
strSQL = "SELECT brugerID, brugernavn FROM tabel WHERE brugerID = " & soeg & ";"

dim objConnection As OleDbConnection = new OleDbConnection(strConnection)
dim objCommand As OleDbCommand = new OleDbCommand(strSQL,objConnection)
dim objDataReader As OleDbDataReader

objConnection.Open()
objDataReader = objCommand.ExecuteReader()

lblText = objCommand("brugernavn")

objConnection.Close()

end sub
Avatar billede mansk Nybegynder
16. marts 2004 - 10:54 #4
thor.ostergaard --> Du skal vist lige have kigget lidt på koden på den side du henviste til, jeg fik nedenstående resultat på min søgning på siden...

Server Error in '/' Application.
--------------------------------------------------------------------------------

Exception from service object: Problem looking up user record.
Description: An unhandled exception occurred during the execution of the current web request. Please review the stack trace for more information about the error and where it originated in the code.

Exception Details: System.Web.Services.Protocols.SoapException: Exception from service object: Problem looking up user record.

Source Error:

An unhandled exception was generated during the execution of the current web request. Information regarding the origin and location of the exception can be identified using the exception stack trace below.

Stack Trace:

[SoapException: Exception from service object: Problem looking up user record.]
  System.Web.Services.Protocols.SoapHttpClientProtocol.ReadResponse(SoapClientMessage message, WebResponse response, Stream responseStream, Boolean asyncCall) +1496
  System.Web.Services.Protocols.SoapHttpClientProtocol.Invoke(String methodName, Object[] parameters) +218
  kursusmaterialer.dk.com.google.api.GoogleSearchService.doGoogleSearch(String key, String q, Int32 start, Int32 maxResults, Boolean filter, String restrict, Boolean safeSearch, String lr, String ie, String oe)
  kursusmaterialer.dk.search1.cmdKnap_Click(Object sender, EventArgs e)
  System.Web.UI.WebControls.Button.OnClick(EventArgs e) +108
  System.Web.UI.WebControls.Button.System.Web.UI.IPostBackEventHandler.RaisePostBackEvent(String eventArgument) +57
  System.Web.UI.Page.RaisePostBackEvent(IPostBackEventHandler sourceControl, String eventArgument) +18
  System.Web.UI.Page.RaisePostBackEvent(NameValueCollection postData) +33
  System.Web.UI.Page.ProcessRequestMain() +1266
Avatar billede henrikgn Nybegynder
16. marts 2004 - 10:54 #5
SQL strengen tager nu variablen "soeg" (som er inputtet fra brugeren) og sætter det i SQL-strengen. SQL strengen køres i access-databasen og resultatet ligges i en label.
Avatar billede mansk Nybegynder
16. marts 2004 - 10:59 #6
henrikgn--> Tak for hurtifg svar. Jeg får dog fejl på følgende linie:

lblText = objCommand("brugernavn")

Fejl: BC30367: Class 'System.Data.OleDb.OleDbCommand' cannot be indexed because it has no default property.
Avatar billede mansk Nybegynder
16. marts 2004 - 11:04 #7
...og udelukker jeg den linie der giver fejl, får jeg følgende fejl:
Line 37:    dim objDataReader As OleDbDataReader
Line 38:
Line 39:    objConnection.Open()
Line 40:    objDataReader = objCommand.ExecuteReader()
Line 41:
Avatar billede mansk Nybegynder
16. marts 2004 - 11:04 #8
hov... her er den...
Filnavnet er ugyldigt.
Description: An unhandled exception occurred during the execution of the current web request. Please review the stack trace for more information about the error and where it originated in the code.

Exception Details: System.Data.OleDb.OleDbException: Filnavnet er ugyldigt.
Avatar billede mansk Nybegynder
16. marts 2004 - 11:07 #9
Hov den sidste fejl har jeg løst, jeg havde glemt at lukke databesn på et tidligere tidspunkt... Men fejlen  ved lbltext er der stadig
Avatar billede henrikgn Nybegynder
16. marts 2004 - 11:11 #10
Det skal være lblText.Text, og du skal sørge for at din label hedder lblText :)
Avatar billede henrikgn Nybegynder
16. marts 2004 - 11:12 #11
Altså lblText.Text = ObjCommand("brugernavn")
Avatar billede henrikgn Nybegynder
16. marts 2004 - 11:13 #12
Undskyld, det skal være:

lblText.Text = objDataReader("brugernavn")
Avatar billede mansk Nybegynder
16. marts 2004 - 11:18 #13
Nu er det ikke længere fejl dér, og tak for det... Men nu siden får jeg fejl på linie39: objConnection.Open()
System.Data.OleDb.OleDbException: Filnavnet er ugyldigt.

Hvad er det lige der sker?
Avatar billede henrikgn Nybegynder
16. marts 2004 - 11:20 #14
Prøv at sætte to \\ i din sti til databasen, sådan her:

c:\\databaser\\db.mdb

Det skulle fixe den. Alternativt kan du sætte et @ lige før "Data Source", sådan her:

strConnection += "@Data Source=(sti til database)"
Avatar billede mansk Nybegynder
16. marts 2004 - 11:25 #15
Hvis jeg sætter to (\\) i stien får jeg samme fejl og hvis jeg sætter @ foran som du foreslog får jeg følgende fejl: Den installerbare ISAM kan ikke findes, på samme linie...
Avatar billede henrikgn Nybegynder
16. marts 2004 - 11:27 #16
Det kunne godt lyde som om databasen ikke ligger i den mappe du henviser til i Data Source...
Avatar billede mansk Nybegynder
16. marts 2004 - 11:30 #17
Nu er det lykkedes mig at komme ud over den fejl, jeg arbejder lige lidt videre og vender evt. tilbage... hvis det er ok...

Jeg er ikke helt klar over hvad jeg ændrede for at løse fejlen... :D
Avatar billede mansk Nybegynder
16. marts 2004 - 11:34 #18
Betyder nedenstående fejl at tabellen er tom?
No data exists for the row/column.
Description: An unhandled exception occurred during the execution of the current web request. Please review the stack trace for more information about the error and where it originated in the code.

Exception Details: System.InvalidOperationException: No data exists for the row/column.
Avatar billede mansk Nybegynder
16. marts 2004 - 11:47 #19
Jeg fik det IKKE til at virke, men der kom ikke ret meget mere hjælp. Men tak for inputet henrikgn... Jeg må søge lidt videre...