Avatar billede crax Nybegynder
15. marts 2004 - 23:04 Der er 9 kommentarer

Tyrkiske tegn i MySQL database - hvordan?

Hejsa!

Jeg står med et projekt, hvor jeg skal lagre nogle tyrkiske tekststumper i en database.
Men hvad skal der til, for at en standard mysql database kan lagre de til tider lidt specielle tyrkiske tegn?

Jeg har en MySQL binary kørende på linux... Skal den startes med specielle kommandoer eller kan det klares pr. connection? Eller hur?

/Crax
Avatar billede Slettet bruger
16. marts 2004 - 08:41 #1
Der skal i princippet ingenting til, for MySQL er som sådan ligeglad med hvilke tegn du smider i et tekstfelt. Problemet optræder først, hvis du vil sortere på tekstfeltet eller lave til uppercase.

Du kan se lidt mere info på http://www.mysql.com/doc/en/Localisation.html
Avatar billede muddi Praktikant
16. marts 2004 - 10:03 #2
Se om det ikke alledere findes her: mysql\share\charsets hvis det gør, kan du sætte det til det andet character set ved at bruge SET CHARACTER (tror jeg husker rigtigt).

sandbox >> Problemet ved mysql er, at den ikke sorterer rigtigt, hvis det er et forkert tegnsæt.
Avatar billede Slettet bruger
16. marts 2004 - 10:11 #3
muddi >> sagde jeg ikke også det?

Og så er det nok nærmere /usr/share/mysql/charsets der skal kigges i - Vi snakker ikke Windows nu. På min Debian er der også en README i mappen.
Avatar billede muddi Praktikant
16. marts 2004 - 10:14 #4
sandbox >> Du har ret. Jeg har stadig søvn i øjnene ;o)
Avatar billede crax Nybegynder
16. marts 2004 - 14:38 #5
Hvor / hvornår skal SET CHARACTER kaldes?

Jeg skal smide teksterne videre over i noget PHP... har det nogen betydning?
Avatar billede muddi Praktikant
17. marts 2004 - 10:01 #6
Du kan faktisk lave en fil med navnet my.cnf
Filen skal indeholde følgende:
#----------------------------------------
[mysqld]
default-character-set=character-set-name
#----------------------------------------

character-set-name skal så udskiftes til navnet på det tegnsæt du vil bruge.
Læs mere på det link, som sandbox angav som reference i sit første indlæg.
Avatar billede muddi Praktikant
17. marts 2004 - 11:40 #7
Glemte lige at fortælle at filen vidst nok skal placeres i følgende biblioteker
/etc/my.cnf
MEN som tidligere fastslået, så er jeg ikke Linux-bruger, så jeg er ikke sikker. På en Windows skal den ligge i
c:/ eller c:/WINDOWS
Avatar billede crax Nybegynder
17. marts 2004 - 16:48 #8
Men det må ikke være default character-set... der er andre sites der bruger samme MySQL, og de er på dansk...

Kan man ikke sætte det for en database eller noget?

/Crax
Avatar billede muddi Praktikant
17. marts 2004 - 17:01 #9