Avatar billede axe2 Nybegynder
04. februar 2001 - 01:05 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

panel placeringer

Hej jeg vil gerne have de to panel i denne JApplet til at blive siddende i øverste venstre hjørne. de finder tilsynladede altid midten, hvordan får jeg dem til at blive i øverste højre hjørne.

kode

/*
* GuitarScalerGui.java
*
* Created on 3. februar 2001, 23:49
*/

/**
*
* @author  lord x
* @version
*/
public class GuitarScalerGui extends javax.swing.JApplet {

    /** Creates new form GuitarScalerGui */
    public GuitarScalerGui() {
        setSize(400,800);

        initComponents ();
    }

    /** This method is called from within the constructor to
    * initialize the form.
    * WARNING: Do NOT modify this code. The content of this method is
    * always regenerated by the FormEditor.
    */
    private void initComponents() {//GEN-BEGIN:initComponents
        jPanel1 = new javax.swing.JPanel();
        jCheckBox2 = new javax.swing.JCheckBox();
        jCheckBox3 = new javax.swing.JCheckBox();
        jCheckBox4 = new javax.swing.JCheckBox();
        jCheckBox5 = new javax.swing.JCheckBox();
        jCheckBox6 = new javax.swing.JCheckBox();
        jCheckBox7 = new javax.swing.JCheckBox();
        jCheckBox8 = new javax.swing.JCheckBox();
        jCheckBox9 = new javax.swing.JCheckBox();
        jCheckBox10 = new javax.swing.JCheckBox();
        jCheckBox11 = new javax.swing.JCheckBox();
        jCheckBox12 = new javax.swing.JCheckBox();
        jPanel2 = new javax.swing.JPanel();
        jComboBox1 = new javax.swing.JComboBox();
        jButton1 = new javax.swing.JButton();
        jTextField1 = new javax.swing.JTextField();
        jLabel1 = new javax.swing.JLabel();
        getContentPane().setLayout(new java.awt.GridBagLayout());
        java.awt.GridBagConstraints gridBagConstraints1;

        jPanel1.setLayout(new java.awt.GridBagLayout());
        java.awt.GridBagConstraints gridBagConstraints2;
        jPanel1.setBorder(new javax.swing.border.TitledBorder(\"Tone\"));

        jCheckBox2.setText(\"E\");
          gridBagConstraints2 = new java.awt.GridBagConstraints();
          gridBagConstraints2.fill = java.awt.GridBagConstraints.HORIZONTAL;
          gridBagConstraints2.ipadx = 11;
          gridBagConstraints2.insets = new java.awt.Insets(3, 12, 3, 9);
          gridBagConstraints2.anchor = java.awt.GridBagConstraints.EAST;
          jPanel1.add(jCheckBox2, gridBagConstraints2);

        jCheckBox3.setText(\"F\");
          gridBagConstraints2 = new java.awt.GridBagConstraints();
          gridBagConstraints2.gridx = 0;
          gridBagConstraints2.gridy = 1;
          gridBagConstraints2.fill = java.awt.GridBagConstraints.HORIZONTAL;
          gridBagConstraints2.insets = new java.awt.Insets(3, 12, 3, 9);
          jPanel1.add(jCheckBox3, gridBagConstraints2);

        jCheckBox4.setText(\"F#\");
          gridBagConstraints2 = new java.awt.GridBagConstraints();
          gridBagConstraints2.gridx = 0;
          gridBagConstraints2.gridy = 2;
          gridBagConstraints2.fill = java.awt.GridBagConstraints.HORIZONTAL;
          gridBagConstraints2.insets = new java.awt.Insets(3, 12, 3, 9);
          gridBagConstraints2.anchor = java.awt.GridBagConstraints.EAST;
          jPanel1.add(jCheckBox4, gridBagConstraints2);

        jCheckBox5.setText(\"G\");
          gridBagConstraints2 = new java.awt.GridBagConstraints();
          gridBagConstraints2.gridx = 0;
          gridBagConstraints2.gridy = 3;
          gridBagConstraints2.fill = java.awt.GridBagConstraints.HORIZONTAL;
          gridBagConstraints2.insets = new java.awt.Insets(3, 12, 3, 9);
          jPanel1.add(jCheckBox5, gridBagConstraints2);

        jCheckBox6.setText(\"G#\");
          gridBagConstraints2 = new java.awt.GridBagConstraints();
          gridBagConstraints2.gridx = 0;
          gridBagConstraints2.gridy = 4;
          gridBagConstraints2.fill = java.awt.GridBagConstraints.HORIZONTAL;
          gridBagConstraints2.insets = new java.awt.Insets(3, 12, 3, 9);
          jPanel1.add(jCheckBox6, gridBagConstraints2);

        jCheckBox7.setText(\"A\");
          gridBagConstraints2 = new java.awt.GridBagConstraints();
          gridBagConstraints2.gridx = 0;
          gridBagConstraints2.gridy = 5;
          gridBagConstraints2.fill = java.awt.GridBagConstraints.HORIZONTAL;
          gridBagConstraints2.insets = new java.awt.Insets(3, 12, 3, 9);
          jPanel1.add(jCheckBox7, gridBagConstraints2);

        jCheckBox8.setText(\"Bb\");
          gridBagConstraints2 = new java.awt.GridBagConstraints();
          gridBagConstraints2.gridx = 1;
          gridBagConstraints2.gridy = 0;
          jPanel1.add(jCheckBox8, gridBagConstraints2);

        jCheckBox9.setText(\"C\");
          gridBagConstraints2 = new java.awt.GridBagConstraints();
          gridBagConstraints2.gridx = 1;
          gridBagConstraints2.gridy = 1;
          gridBagConstraints2.fill = java.awt.GridBagConstraints.HORIZONTAL;
          jPanel1.add(jCheckBox9, gridBagConstraints2);

        jCheckBox10.setText(\"C#\");
          gridBagConstraints2 = new java.awt.GridBagConstraints();
          gridBagConstraints2.gridx = 1;
          gridBagConstraints2.gridy = 2;
          gridBagConstraints2.fill = java.awt.GridBagConstraints.HORIZONTAL;
          jPanel1.add(jCheckBox10, gridBagConstraints2);

        jCheckBox11.setText(\"D\");
          gridBagConstraints2 = new java.awt.GridBagConstraints();
          gridBagConstraints2.gridx = 1;
          gridBagConstraints2.gridy = 3;
          gridBagConstraints2.fill = java.awt.GridBagConstraints.HORIZONTAL;
          jPanel1.add(jCheckBox11, gridBagConstraints2);

        jCheckBox12.setText(\"D#\");
          gridBagConstraints2 = new java.awt.GridBagConstraints();
          gridBagConstraints2.gridx = 1;
          gridBagConstraints2.gridy = 4;
          jPanel1.add(jCheckBox12, gridBagConstraints2);

        gridBagConstraints1 = new java.awt.GridBagConstraints();
        gridBagConstraints1.gridx = 0;
        gridBagConstraints1.gridy = 0;
        gridBagConstraints1.anchor = java.awt.GridBagConstraints.NORTH;
        getContentPane().add(jPanel1, gridBagConstraints1);

        jPanel2.setLayout(new java.awt.GridBagLayout());
        java.awt.GridBagConstraints gridBagConstraints3;
        jPanel2.setBorder(new javax.swing.border.TitledBorder(\"Mode\"));

        jComboBox1.addItem(\"Scales\");
          jComboBox1.addItem(\"------\");
          jComboBox1.addItem(\"Major\");
          jComboBox1.addItem(\"Minor\");
          jComboBox1.addActionListener(new java.awt.event.ActionListener() {
              public void actionPerformed(java.awt.event.ActionEvent evt) {
                  jComboBox1ActionPerformed(evt);
              }
          );
          gridBagConstraints3 = new java.awt.GridBagConstraints();
          gridBagConstraints3.gridx = 0;
          gridBagConstraints3.gridy = 3;
          gridBagConstraints3.fill = java.awt.GridBagConstraints.BOTH;
          gridBagConstraints3.ipadx = 10;
          gridBagConstraints3.insets = new java.awt.Insets(6, 9, 8, 8);
          gridBagConstraints3.anchor = java.awt.GridBagConstraints.EAST;
          jPanel2.add(jComboBox1, gridBagConstraints3);

        jButton1.setText(\"jButton1\");
          gridBagConstraints3 = new java.awt.GridBagConstraints();
          gridBagConstraints3.fill = java.awt.GridBagConstraints.VERTICAL;
          gridBagConstraints3.ipadx = 1;
          gridBagConstraints3.insets = new java.awt.Insets(9, 9, 9, 11);
          jPanel2.add(jButton1, gridBagConstraints3);

        jTextField1.setText(\"jTextField1\");
          gridBagConstraints3 = new java.awt.GridBagConstraints();
          gridBagConstraints3.gridx = 0;
          gridBagConstraints3.gridy = 2;
          gridBagConstraints3.insets = new java.awt.Insets(4, 0, 6, 0);
          jPanel2.add(jTextField1, gridBagConstraints3);

        jLabel1.setText(\"Interval\");
          gridBagConstraints3 = new java.awt.GridBagConstraints();
          gridBagConstraints3.gridx = 0;
          gridBagConstraints3.gridy = 1;
          gridBagConstraints3.insets = new java.awt.Insets(3, 0, 3, 0);
          jPanel2.add(jLabel1, gridBagConstraints3);

        gridBagConstraints1 = new java.awt.GridBagConstraints();
        gridBagConstraints1.gridx = 4;
        gridBagConstraints1.gridy = 0;
        gridBagConstraints1.anchor = java.awt.GridBagConstraints.NORTH;
        getContentPane().add(jPanel2, gridBagConstraints1);

    }//GEN-END:initComponents

  private void jComboBox1ActionPerformed(java.awt.event.ActionEvent evt) {//GEN-FIRST:event_jComboBox1ActionPerformed
// Add your handling code here:
  }//GEN-LAST:event_jComboBox1ActionPerformed

  // Variables declaration - do not modify//GEN-BEGIN:variables
  private javax.swing.JPanel jPanel1;
  private javax.swing.JCheckBox jCheckBox2;
  private javax.swing.JCheckBox jCheckBox3;
  private javax.swing.JCheckBox jCheckBox4;
  private javax.swing.JCheckBox jCheckBox5;
  private javax.swing.JCheckBox jCheckBox6;
  private javax.swing.JCheckBox jCheckBox7;
  private javax.swing.JCheckBox jCheckBox8;
  private javax.swing.JCheckBox jCheckBox9;
  private javax.swing.JCheckBox jCheckBox10;
  private javax.swing.JCheckBox jCheckBox11;
  private javax.swing.JCheckBox jCheckBox12;
  private javax.swing.JPanel jPanel2;
  private javax.swing.JComboBox jComboBox1;
  private javax.swing.JButton jButton1;
  private javax.swing.JTextField jTextField1;
  private javax.swing.JLabel jLabel1;
  // End of variables declaration//GEN-END:variables

}
Avatar billede stigc Nybegynder
04. februar 2001 - 01:08 #1
Hvis du sætter layout til ingen ting:

setLayout(null);

så kan du placere alle komponenter med 1 pixels nøjagtighed:

panel1.setBounds(0,0,200,200);

argumenter er følgennde:

setBounds(x,y,brede,højde);

Avatar billede axe2 Nybegynder
04. februar 2001 - 01:19 #2
ok gider du lave et eksempel, jeg må hellere forklare helt hvad der menes. Når man kører programmet og trækker vinduet ud så bliver de to paneler i midten istedet for at blive siddede i venste hjørne

Avatar billede creator Nybegynder
09. februar 2001 - 23:31 #3
Brug setLayout(new FlowLayout()); så bliver dine paneller oppe i venstre hjørne. Det der med at sætte panelerne på en x/y position, kan ikke anbefales, da f.eks. nogel Unix systemer og Mac positionerer anderleds end Microslot Windows. Derfor hold dig til layout managerne.