Avatar billede curtain Nybegynder
15. marts 2004 - 16:26 Der er 6 kommentarer

Spørgsmål til php_self

Hej

Når man bruger:

$_SERVER['PHP_SELF'];

bliver brugeren så sendt til den samme URL, som han/hun befinder sig på?
Jeg har f.eks en side hvor jeg inkluderer mine php scripts, så URL'en eks kunne komme til at se således ud:

http://server/index?site=test/

Hvis jeg så inkluderer et php script, hvori der er en formular med action: $_SERVER['PHP_SELF']; bliver brugeren så sendt tilbage til den URL han befinder sig på, eller genloader den bare det inkluderede script?

Grunden til at jeg spørger, er at jeg er ved at lave et login system, hvor jeg inkluderer en login formular, lidt ligesom her på eksperten, hvor der vises en formlular hvis brugeren ikke er logget ind, og ellers står brugerens navn der. Hvordan kan jeg så lave det sådan, at brugeren bliver sendt tilbage til den URL han/hun befinder sig på, når der trykkes på submit knappen til login formularen?
Avatar billede raz0 Nybegynder
15. marts 2004 - 16:31 #1
$_SERVER['PHP_SELF'] er bare en variabel der indeholder stien til den nuværende side. Hvis du for eksempel er på siden index.php, bliver brugeren sendt til selv samme side (index.php) hvis du smider det i action parametren i en form.
Avatar billede raz0 Nybegynder
15. marts 2004 - 16:32 #2
Err.. Skulle nok have været sådan her: Hvis brugeren er på index.php, bliver han/hun sendt til den samme side (index.php) når han/hun trykker på submit knappen i en form der har action parametren sat til $_SERVER['PHP_SELF']
Avatar billede danino Nybegynder
15. marts 2004 - 16:34 #3
du bliver nødt til at have fat i site variablen, for ellers vil man kun komme til index.php (du har godt nok ikke skrevet .php, men jeg går ud fra det er en trykfejl, ellers ret dette), eks. sådan her:
<form action="<?php $tmp = $_REQUEST["site"]; echo $_SERVER["PHP_SELF"] . "?site=" . $tmp;?>">
Avatar billede curtain Nybegynder
15. marts 2004 - 17:57 #4
danino kan du ikke logges til at beskrive den kode du skriver, for jeg er ikke meget for bare at copy n' paste til mit eget sctipt.
Avatar billede curtain Nybegynder
15. marts 2004 - 18:19 #5
Nej ikke alligevel. Nu forstår jeg det
Avatar billede nicklasb Nybegynder
15. marts 2004 - 18:33 #6
danino -> .. og hvad så når curtain nu udbygger sit script til at der også er et lille billedescript / nyhedsscript, med sideopdeling osv?
Altså hvor adressen kan blive noget ligende
side.php?site=nyhed&startnyhed=20&antalnyhederpaaside=30
??

Brug da hellere enten _SERVER["REQUEST_URI"] eller hvis du vil være HELT sikker på at alle servere og clienter kan være med en sammensætning af _SERVER["QUERY_STRING"] og _SERVER["PHP_SELF"]