Avatar billede c0ld1mp Nybegynder
15. marts 2004 - 15:21 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Auto opstart af programmer

Hej
Ved opstart af computeren, kan man fA programmer til at starte automatisk efter man har logget pA, hvis ja hvordan.
Avatar billede mfalck Praktikant
15. marts 2004 - 16:32 #1
hvis det kun er for din egen bruger så kan du lægge kommandoen i ~/.bashrc
Avatar billede c0ld1mp Nybegynder
15. marts 2004 - 18:36 #2
2 spørgsmål mfalck
1. ~/. hva betyder komandoen altså efter hvad jeg umilbart kan se så er det komandoer man køre for en bruger som man er logget ind som.
2. den siger permission denied også når jeg bruger root øger pointne lidt hvis du kan svare
Avatar billede mfalck Praktikant
15. marts 2004 - 20:42 #3
1) ~ betyder brugerens hjemmekatalog  .bashrc er en fil som køres hver gang brugeren logger ind.

2) du må lige forklare dig lidt nærmere hvad du mener? Skriver den at den ikke kan udføre kommandoen ?
Avatar billede c0ld1mp Nybegynder
16. marts 2004 - 15:25 #4
den skriver permission denied ikke anden prøvede også med ~/.bashrc --help hvis den kunne fortælle mig noget men fik det samme svar.
kan det hjælpe at sige jeg bruger RH9
Avatar billede mfalck Praktikant
16. marts 2004 - 15:36 #5
nå nu forstår jeg

du skal skrive kommandoen i .bashrc i brugerens hjemmekatalog
Avatar billede mfalck Praktikant
16. marts 2004 - 15:37 #6
eller sagt på en anden måde

.bashrc er en fil som kommandofortolken går igennem lidt ala autoexec.bat fungerede i DOS i gamle dage
Avatar billede c0ld1mp Nybegynder
16. marts 2004 - 15:39 #7
ok skal lige over i linux at se køre dual boot
Avatar billede c0ld1mp Nybegynder
16. marts 2004 - 21:13 #8
kan godt være jeg er dum men kan bare ikke finde ud af det den skriver bash: bashrc command could not be found
mit hjemmekatalog er det ikke i /home/brugernavn/
Avatar billede mfalck Praktikant
16. marts 2004 - 21:30 #9
jo hjemmekatalog er /home/brugernavn

bashrc er ikke en kommando du skal skrive - det er en fil som indeholder andre kommandoer, som et shellscript i unix eller en batch i dos

du kunne f.eks. have følgende i din /home/brugernavn/.bashrc:

echo "Velkommen min ven"
/usr/local/bin/proftpd

det vil betyde at hver gang du logger ind som "brugernavn" så vil bash skrive "Velkommen min ven" på skærmen og dernæst forsøge at starte kommandoen "/usr/local/bin/proftpd"
Avatar billede c0ld1mp Nybegynder
16. marts 2004 - 21:38 #10
oki dvs hvis jeg åbner .bashrc med vi så skulle jeg kunne skrive de programmer den skal starte
Avatar billede mfalck Praktikant
16. marts 2004 - 21:39 #11
nemlig :-)
Avatar billede c0ld1mp Nybegynder
16. marts 2004 - 21:42 #12
Må man gerne skrive kommandoer som man kan skrive når man trykker alt+F2 i grafisk brugerflade
Avatar billede mfalck Praktikant
16. marts 2004 - 21:45 #13
pas - jeg bruger kun linux som server - dvs uden X-window på (den grafiske brugergrænseflade). Du kan i princippet skrive alle kommandoer der som du kan skrive på kommandolinien. Hvis du siger lidt mere præcist hvad det er du vil have til at køre så er det nok lettere at hjælpe dig :-)
Avatar billede c0ld1mp Nybegynder
16. marts 2004 - 21:56 #14
det kunne man godt men der dukkede nogle problemmer op
jeg skrev de her 2 i kommandoer i .bashrc
gaim (et chat program til icq og msn)
xchat (chat prg til irc)
det der skette var den starter med at åbne gaim alene og ikke andet
da jeg lukkede programmede startede den xchat og da jeg lukkede den
startede min grafiske bruger flade.
det er lidt ligesom .bat filer men ved ikke hvordan man for den til at forsætte med næst kommando
Avatar billede mfalck Praktikant
16. marts 2004 - 21:57 #15
prøv at sætte & efter kommandoen
Avatar billede c0ld1mp Nybegynder
16. marts 2004 - 22:01 #16
perfect lig svar og laver lige et nyt spørgsmål med flere point
Avatar billede mfalck Praktikant
16. marts 2004 - 22:01 #17
nej det er ok :-)
Avatar billede c0ld1mp Nybegynder
16. marts 2004 - 22:05 #18
skal over i windows for at gi dig pointe :D tager lige lidt tid for mig OG JO DU SKLA HAVE DE POINT jeg har jo brugt din tid
Avatar billede c0ld1mp Nybegynder
16. marts 2004 - 22:05 #19
en eller anden browser fejl i linux første gang jeg har set det
Avatar billede mfalck Praktikant
16. marts 2004 - 22:06 #20
nå - det er jo for sjov at jeg bruger tid herinde så det er også en belønning at det lykkes for dig :-)
Avatar billede strych9 Praktikant
21. marts 2004 - 02:43 #21
hmm er du i stand til at åbne mere end en bash prompt nu uden at den forsøger at åbne gaim og xchat flere gange?