Avatar billede edderper Nybegynder
15. marts 2004 - 13:18 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Sortering af data i rapport

Please;

Dether er sikkert ret oplagt, men jeg vil gerne lave en løsning hvor jeg bruger Access (2002) rapporter uden for meget kodning, dvs. bare med de tilgængelige kontroller og options:

Jeg har et datasæt fra et spørgeskema der ser sådan ud:

[besvarer  |  spørgsm.1 | spørgsm.2 | etc.]

Ville gerne lave en rapport der ser sådan ud:

Spørgsm.1:
    Besvarer(a): Svar(a)
    Besvarer(b): Svar(b)
Spørgsm.2:
    Besvarer(a): Svar(a)
    Besvarer(b): Svar(b)
etc.

Det er formodentlig et spørgsmål om at vælge Grouping eller Filter rigtigt - eller skal jeg bruge Sub-reports (argl)?

Anybody?
Avatar billede hubs Nybegynder
15. marts 2004 - 13:48 #1
Hvor mange spørgsmål og besvarere drejer det sig om??
Hvis der kun er tale om et par stykker kan du så ikke bare selv designe en rapport skabelon via div. tekstbokse som er linket til din tabel?
Avatar billede jensen363 Forsker
15. marts 2004 - 15:11 #2
Der findes en guide i rapporter, som kan være dig behjælpelig, hvor du foretager en gruppering på spørgsmål, og efterfølgende opstiller sorteringskriterier pr. spørgsmål ... jeg går ud fra, at du selecterer via en forespørgsel ...
Avatar billede mugs Novice
15. marts 2004 - 16:55 #3
Korrekt som jensen363 svarer at der er en ganske udmærker guide:

Rapporter > Ny > Guiden Rapport.

Her kan du gruppere dine data efter forskellige felter samt intervaller. Hvis du har de korrekte numeriske felter, tilbyder Guiden samtidig nogle beregninger som totaler samt subtotaler i både tal samt %
Avatar billede edderper Nybegynder
16. marts 2004 - 11:00 #4
Jeg har nok ikke udtrykt mig tilstrækkelig præcist...

Jeg havde brug for lidt mere hjælp end en beskrivels af hvordan man starter en Wizard...
Jeg tror mit eksempel var oversimpelt; den faktiske situation er:

Jeg modtager bedømmelse af ansøgninger, hvor bedømmerne er blevet bedt om at svare på et antal standardiserede spørgsmål - i et excel sheet - om hver ansøgning.
Nu ville jeg gerne kompilere svarene hurtigt (så jeg kan komme på ferie) i en Access rapport.
Dvs. at besvarelserne skal grupperes først pr. ansøgning og derefter pr. spørgsmål, således:

Ansøgning1
  Spørgsmål1
      Bedømmer1: svar
      Bedømmer2: svar
      Bedømmer3: svar

Ansøgning2
  Spørgsmål2
      Bedømmer1: svar
      Bedømmer2: svar
      Bedømmer3: svar

etc.
En datapost ser sådan ud:

ansøgningID;bedømmerID;svar1;svar2;svar3; etc.

De første to grupperinger - efter ansøgning og efter spørgsmål - er nemme nok vha. rapportens Sorting and Grouping funktion.
Men derunder kan jeg ikke finde ud af at få de tre bedømmeres besvarelser på et givet spørgsmål(som findes i det samme felt i tre forskellige poster) til at komme ud seperat.

Jeg tror desværre svaret er sub-reports.

Hilsner
/per
Avatar billede jensen363 Forsker
16. marts 2004 - 11:08 #5
Sub-reports kan også løse problemet ...
Benyt nøglefelt som reference i kriterierne UnderordnedeFelter hhv. OverordnedeFelter
Avatar billede jensen363 Forsker
16. marts 2004 - 11:11 #6
Det ser umiddelbart ud til, at du også har behov for en union-select for at kunne få svarene indordnet under hinanden ... altså pr. ansøger ...
Avatar billede hubs Nybegynder
03. maj 2004 - 10:40 #7
Lukketid :c)
Avatar billede hubs Nybegynder
04. juni 2004 - 14:52 #8
Husk at lukke spørgsmålet :c)
Avatar billede edderper Nybegynder
07. juni 2004 - 12:27 #9
Hm, hvem skal have point?
Avatar billede jensen363 Forsker
07. juni 2004 - 12:30 #10
Hvis du ellers har fået et tilfredsstillende svar, fordeler du efter dette ;)