Avatar billede raz0 Nybegynder
15. marts 2004 - 00:18 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Uheldig mht. Barton CPU?

Jeg har for en uges tid siden købt en ordenlig opgradering af min PC. Den har nu følgende specificationer:
AMD Athlon XP 1.83 GHz Barton 2500+
Gigabyte GA-7N400 Pro2 m. nForce2 - http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=77583
Samsung 512 MB DDR SDRAM PC3200
Thermaltake TR2-M3 SE ~2300RPM 21dB (Athlon XP til 3400+)

For omkring en måned siden købte en af mine venner et lignende system. Eneste forskel er faktisk bundkortet. Hans er overclocket til en 3200+ med en idle temperatur på omkring 41 og med load 52.

Så snart jeg overclocker mit system til bare 2035MHz (185 FSB) stiger temperaturen til 51 idle og 60 med fuld load. Hvordan kan det være der er så stor en forkel på vores systemers temperaturer når vi har stort set ens hardware? Har jeg bare været uheldig og fået en skod CPU, eller er det bundkortet der bare ikke gider overclocking?
Avatar billede raz0 Nybegynder
15. marts 2004 - 00:25 #1
Det skal måske lige siges at CPU, når den ikke er overclocket, ligger på på alt fra 42 til 48 idle ufhængigt af temperaturen i det værelse den står i. Alt dette foregår på mit værelse der nok er 23-24 grader og kabinettet har _ikke_ siderne på.
Avatar billede raz0 Nybegynder
15. marts 2004 - 00:28 #2
Endnu en lille kommentar: Er det muligt at køleren er monteret forkert eller der ikke er kommet kølepaste over det hele? Er ikke mig selv der monterede CPU'en - fik en ven til at hjælpe mig med det, da jeg helst ikke ville ødelægge den. :)
Avatar billede spt Nybegynder
15. marts 2004 - 01:53 #3
har i samme køler. og har i lige god udluftning i kabinettet. og jo mængden og typen af kølepasta har meget at sige. cpuen er ikke defekt hvis den ellers er stabil ved de 166 den er designet til.
Avatar billede raz0 Nybegynder
15. marts 2004 - 09:39 #4
Den kører helt fint ved 166, også selvom den er lidt varm, og ja, vi *har* samme køleprofil. Der sad allerede kølepaste på den (køleren), så har ikke tilføjet mere. Vi har også begge åbne kabinet sider pt.
Avatar billede hestenhenning Nybegynder
15. marts 2004 - 14:26 #5
Det er meget narturligt, at der er stor forskel på hvordan CPU'er oc'er...
Hvis han har fået en med god stepping og du har fået med dårlig, så er det ikke så urealistisk..
/Thomas
Avatar billede raz0 Nybegynder
15. marts 2004 - 16:09 #6
Jeg smed siderne på kabinettet og kørte derefter prime95 igen. Denne gang røg den igen op på 60 grader ved full load, vel og mærke uden at CPU'en er blevet overclocket. Kan det virkelig passe at den bliver så varm uden overclocking? :/ Det skal også lige siges at mit bundkort har et eller andet der hedder CPU Thermal Throttling, der gør at den aldrig ryger over en fastsat værdi i grader - her 60. Kan det betale sig at investere i noget bedre kølepasta end det medfølgende?
Avatar billede Slettet bruger
15. marts 2004 - 17:10 #7
Du skal tage CPU temperaturmålinger med et stort gran salt. Der er flere forskellige måder at måle på, enten en diode i CPUen elller en føler i soklen. Begge måder er problematiske, og hvad der er bedst afhænger af bundkortproducentens implementering.
Her er f.eks 14° forskel på samme CPU, samme køler, men forskelligt bundkort.http://www.legitreviews.com/Reviews/coretemp_1.shtml
Desuden kan der, som Henning nævner, være forskel på CPUerne, selvom de på papiret er ens.

Konklusion: Glem CPU temperaturen, så længe den kan klare 24 timers Prime95 Tortur er den ikke for varm.
Avatar billede raz0 Nybegynder
15. marts 2004 - 19:14 #8
Har lige forsøgt mig lidt frem. Ved 200 FSB vil windows ikke boote. Hvis jeg giver den lidt mere vcore, kommer der bare blå skærm. Ved 190FSB kom der en float afrundings fejl efter ~5 minutter. Ser ikke ud til at den kan holde til det. :/ Bliver vist nødt til at vente med at eksperimentere mere indtil jeg har fået byttet min RAM blok ud, da den ikke ser ud til at kunne klare 400Mhz selvom det er PC3200. Kan RAMene have nogen indflydelse på Prime95?
Avatar billede Slettet bruger
15. marts 2004 - 19:26 #9
Ja, Prime95 tester det hele, CPU,RAM og bundkort. Hvis Prime fejler kan man ikke vide med med sikkerhed om det er CPU,RAM eller bundkort den er gal med.

Jeg tror nu mere det er din køler der er for svag. Den er billig, men langtfra noget særligt. Sådan en her er rigtig god og støjsvag http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=40777
Avatar billede raz0 Nybegynder
15. marts 2004 - 19:39 #10
Tror bare jeg bliver på de 175 FSB indtil videre. Jeg kan desværre ikke bruge Zalman'en,  da der ikke er de 4 huller i mit bundkort. Men tak for hjælpen w00t, du har fortjent pointene. :)
Avatar billede Slettet bruger
15. marts 2004 - 19:44 #11
Tak.