Avatar billede 6-pack Nybegynder
14. marts 2004 - 17:49 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

SCSI diske står og klikker

Jeg har 2 stk scsi diske i min maskine der står og giver kliklyde fra sig når maskinen står og laver ingen ting er det normalt
Avatar billede vallemanden Nybegynder
14. marts 2004 - 18:24 #1
Ja det er ganske normailt, jeg køre også SCSI(og har gjort det i 7 år) og de står også og 'klikker' selv om masiken ikke laver noget, og især hvis du køre windows XP
Avatar billede 6-pack Nybegynder
14. marts 2004 - 18:45 #2
Nu du åbentbart har masser af erfaring med scsi er der så noget man kan gøre for og være sikker på at de yder helt i top
Avatar billede vallemanden Nybegynder
14. marts 2004 - 18:49 #3
hvilken type er det du har??
Avatar billede 6-pack Nybegynder
14. marts 2004 - 19:33 #4
kortet er Adaptec 29160
Diskene er seagate Cheetah 10k.6 på 73,4 giga (viser begge 68 giga når de starter op ??)
Avatar billede zenze Nybegynder
14. marts 2004 - 23:57 #5
Det er også helt som det skal være. Producenterne angiver HØJESTE antal GB, fordi det lyder af mere, eller fordi de måske ikke har lært at regne med 1MB=1024byte.
Mine SCSI-diske siger mange forskellige lyde alt efter fabrikat. Én af dem sige en spøjs hyletone hvert femte minut, én siger som når katten hvæsser kløer på sit kradsebræt og en anden klikker lidt.
Avatar billede vallemanden Nybegynder
15. marts 2004 - 12:23 #6
hyle lyden kommer nok nærmere fra dit cdrom drev/brænder
Avatar billede 6-pack Nybegynder
15. marts 2004 - 20:44 #7
Hvilken ende skal lvd modulet der sider på kablet vende mod kontroler eller sidste disk og kan man forlænge det ved og sætte et ny stykke på ??
Avatar billede vallemanden Nybegynder
15. marts 2004 - 21:02 #8
??? Lyd modul???

Tror du ikke det er terminatoren???
hvis det er terminatoren så skal den være EFTER den sidste disk!
Avatar billede 6-pack Nybegynder
15. marts 2004 - 21:16 #9
OK og hvilken er den sidste den den booter fra eller??
Avatar billede vallemanden Nybegynder
15. marts 2004 - 21:39 #10
hver af dine diske har et ID nr 0-15
Avatar billede zenze Nybegynder
15. marts 2004 - 21:54 #11
Du har diskene daisy-chain'et - og på det sidste stik længst væk fra controlleren sidder den aktive terminator. Fyld op med diske fra andetsidste stik og hen mod controlleren.
Det er ligegyldigt hvordan du sætter SCSI-ID nummeret på de diske, du har på kablet. Sørg blot for at du booter på disken med ID 0.
For din egen skyld er det måske lettest at give dem ID-numre, så de passer med placeringen på kablet, men altså ikke nødvendigt.
Avatar billede 6-pack Nybegynder
18. marts 2004 - 07:38 #12
Hvordan får jeg mest ud af diskene ang hastighed kan det betale sig og boote fra en anden disk end scsi diskene