Avatar billede mymouse Nybegynder
14. marts 2004 - 17:40 Der er 6 kommentarer

mysql/sql

Hej

er der nogen der kan fortælle mig hvad forskellen er på MySQL og SQL. Jeg har prøvet at lave en lille database i ibase (Interbase) hvor man koder med SQL. Kan man også bruge MySQL her? Når man laver et PHP-script skal man lave lidt om i koden hvis det er MySQL så det virker i ibase

Hvordan skal jeg få dette til at virke i ibase:

<?php

function db_connect()
{
  $result = @mysql_pconnect('localhost', db_navn', 'password');
  if (!$result)
      return false;
  if (!@mysql_select_db('db_navn'))
      return false;
  return $result;
}

function db_result_to_array($result)
{
  $res_array = array();

  for ($count=0; $row = @mysql_fetch_array($result); $count++)
    $res_array[$count] = $row;

  return $res_array;
}

?>
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2004 - 17:45 #1
SQL er en standard for database sprog.

Alle databaser implementerer en dialekt af SQL som ligner hinanden men som
har små forskelle.

MySQL og Interbase er 2 forskellige databaser med hver sin SQL dialekt.

Du kan altså godt bruge SQL mod interbase.

Ovenstående kode er PHP.

Og det bruger et MySQL specikt API (mysql_) og det virker ikke mod
interbase.

Der skal du finde noget andet. Evt. et generisk ODBC API.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2004 - 17:47 #2
http://www.php.net/manual/en/ref.ibase.php

fortæller dog at der også findes et Interbase specifikt API !
Avatar billede mymouse Nybegynder
14. marts 2004 - 17:52 #3
okay...

i det overstående PHP-script hvad skal jag da rette for at virker....

@mysql_pconnect skal jeg rette det til @ibase_pconnect, bruger man også @i sql til ibase??

Hvad med @mysql_fetch_array, der er ikke noget tilsvarende her til ibase, kan jeg  bruge rows istedet for array??
Avatar billede hmortensen Nybegynder
14. marts 2004 - 17:55 #4
$host = 'device:/patch/name.gdb';

  $conn = ibase_connect('host', 'username', 'pass');
  $sql = 'SQL linie';
  $query = ibase_query($conn, $sql);
  while ($row = ibase_fetch_object($query)) {
      echo $row->fieldname, "\n";
  }
  ibase_close($conn);
Avatar billede arne_v Ekspert
12. april 2004 - 21:28 #5
Lukke tid ?