Avatar billede bzz_rar Nybegynder
14. marts 2004 - 10:34 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Datatyper & ID-generering i MS SQL

Jeg er netop i gang med at flytte mine data fra Access 2000 til MS SQL Server. Da jeg aldrig har arbejdet med MS SQL før, er jeg i den forbindelse noget i tvivl om, hvilke
datatyper i MS SQL der svarer til datatyperne i Access.

Kan i sige mig om jeg er på helt galt spor her:

nvarchar = text (1-255 karakterer)
int = number
text= memo
smalldatatime = Date/Time (i formatet dd-mm-yyyy tt:mm)

Er det ikke de mest gængse formater, eller er det smartere at bruge andre mth. performance og plads?

Hvis text=memo, altså variable længde, skal der vel ikke definers en længde på teksten, men i feltet "Length" som vises i Enterprice Manager vises "16", Hvad betyder det?

I Access findes datatypen AutoNumber som automatisk genererer et nummer (id) når INSERT bruges. Findes en tilsvarende datatypedefinition i SQL Server? Hvis ikke, skal ID-nummeret vel genereres i ASP-koden - og hvordan gør man det?
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2004 - 10:38 #1
NVARCHAR skal sættes til en max. længde op til 4000.

I SQLServer sætter du IDENTITY på et felt så bliver det brugt til auto nummerering.
Avatar billede bzz_rar Nybegynder
14. marts 2004 - 10:54 #2
Tak for hurtigt svar. Skal Identity stå på "Yes" eller "Yes (Not for Replication)"
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2004 - 10:56 #3
Medmindre du bruger replication må det jo være hip som hap.
Avatar billede terry Ekspert
14. marts 2004 - 11:01 #4
text fields in SQL Server which start with an n (nvarchar for example) are data types which can contain unicode characters and this means that they take up 2 bytes instead of one.

IN Access a number field only indicates that the field can contain numeric values, it doesnt tell you what type of number. You choose this in the field size in the properties.
A Long Integer is = Int in SQL Server
A DateTime = DateTime
A memo = I would look at binary data types
Avatar billede bzz_rar Nybegynder
14. marts 2004 - 11:06 #5
Jeg er rimelig ny i det her og er noget i tvivl om hvad replication vil sige i denne forbindelse. Men sålænge identity bliver unik ved valg af "yes" må det jo være ok?
Avatar billede bzz_rar Nybegynder
14. marts 2004 - 11:11 #6
Forresten er dette pointsystem langt ude. Når man bliver spurgt om man accepterer terrys svar får han alle pointene...sorry arne_v!
Avatar billede arne_v Ekspert
14. marts 2004 - 11:14 #7
replication er når man synkroniserer en database fra en anden (jeg har aldrig
brugt det så jeg kender ikke detaljerne).
Avatar billede terry Ekspert
14. marts 2004 - 15:00 #9
bzz... How many points do you want to give Arne? I'll place a question giving him them! The reason why Arne didnt get any points was he has only placed a comment!