Avatar billede frissh Nybegynder
03. februar 2001 - 17:04 Der er 20 kommentarer

Swap filens størrelse ?!?!?!

Engang når jeg bliver meget rig, har jeg tænkt mig at lave mig en mighty workstation, baseret på w2k, og der skal være masser af ram. (mellem 1 og 2 gb ram - ja det bliver dyrt).

Når der er så meget ram, er der så stadig behov, for en swapfil, - (pagefile.sys), eller er den blevet overflødig.

Hvis der er behov for den, hvor meget skal så allokeres til den....???

Jeg håber ikke at reglen om at størrelsen på swapfilen skal være 2x så stor som mængden af ram gælder....

Det ville da også (efter min mening) være ulogisk.

Jeg ville da sige, at jo mere ram der er, jo mindre \"virtuel ram\" er der brug for.

Er det rigtigt eller forkert....
Avatar billede hobbez Nybegynder
03. februar 2001 - 17:17 #1
Jeg har også hørt reglen om 2x og syntes også at det rent logisk burde være omvendt propertionalt med mængden af RAM, så jeg lytter lige med :o)

/Rob
Avatar billede amneziac Nybegynder
03. februar 2001 - 17:44 #2
Det kommer jo an på hvad den skal bruges til...
Avatar billede amneziac Nybegynder
03. februar 2001 - 17:44 #3
Computeren forstås...
Avatar billede frissh Nybegynder
03. februar 2001 - 17:52 #4
allemulige ting, spil, programmer, osv.
Avatar billede amneziac Nybegynder
04. februar 2001 - 01:18 #5
Ikke som en rigtig server?
Avatar billede farout Nybegynder
04. februar 2001 - 03:15 #6
1gig er tilstrækkeligt :o)
swappen skal være 2x i tilfælde
af memory dump men hvis du bare
skal køre lidt spil og hjemmeting
er der ingen ting i vejen for at
køre uden med den ram mængte
Avatar billede jgammelg Nybegynder
04. februar 2001 - 18:00 #7
Når du har så meget ram, er der i princippet ikke brug for mere, dog skal du altid mindst have en swapfil der er mængden af ram + 1MB, da der til det \"vildeste\" memorydump W2K laver, skal bruges den samme mængde Swapfil, som der er RAM. Den ekstra MB, skal bruges til fil \"header\" mv.
Avatar billede frissh Nybegynder
04. februar 2001 - 19:01 #8
hvad er et memorydump?
Avatar billede farout Nybegynder
05. februar 2001 - 00:34 #9
Hvis din maskine af en eller anden årsag
tvinges i knæ så vil w2k som det sidste
sørge for at gemme alle åbne data
det kaldes et memory dump
Avatar billede cp1 Nybegynder
05. februar 2001 - 13:35 #10
Nu må i tage jer sammen WIn 2k kan IKKE køre uden Pagefil !!!
Og hvor vidt man gider at ha en fuldstændig Memory dump er op til en selv , for man ka ikke bruge den til en skid med mindre man har et debug program og synes det er skide skægt (har forstand på)at side og rode med den slags ting...
Indstillingerne for dennne ting findes under:
System egenskaber Advanced , hvor man fint kan vælge: None i boxen :Write Debugging Information
Så deeeet...
Avatar billede jgammelg Nybegynder
05. februar 2001 - 16:08 #11
cp1 > Jeg må have formuleret mig forkert. Du har helt ret i, at det ikke er alle som har lyst til at sidde og debugge på et memorydump(selvom det til tider kan være ret interessant),
Du har ret i at Windows ikke kører ret godt uden pagefil, men størrelsen er \"tæt\" på at være underordnet, når man er ligeglad med memorydumps.
Normalt kan man faktisk \"bare\" sætte den op til det som W2K selv foreslår.
Hvis du stadig ikke er bare nogenlunde enig, så fortæl lige os andre, hvor stor den Pagefil skal være ;-)
Avatar billede cp1 Nybegynder
05. februar 2001 - 17:23 #12
The default size for the pagefile in Windows 2000 is the amount of system RAM plus 12 MB
Dette er fra :  http://www.microsoft.com/TechNet/win2000/usingthe.asp
Avatar billede farout Nybegynder
05. februar 2001 - 17:34 #13
hør her kloge cp1 hvis du har tilstrækkeligt med ram så kører w2k fint uden pagefil det kan godt være at den brokker sig men du lider ikke performance tab

Avatar billede goulduck Nybegynder
05. februar 2001 - 17:47 #14
frissh> Du kan sagtens nøjes med 512 MB RAM!
Avatar billede cp1 Nybegynder
06. februar 2001 - 16:05 #15
hør her kloge farout , jeg ka slet ikke starte win2k op hvis jeg sætter pagefilen til mindre end det halve ram der er på maskinen men når nu du kan det ville det være fedt med en forklaring på hvordan du har fået den til det...
Avatar billede goulduck Nybegynder
06. februar 2001 - 18:32 #16
Så så så ... så kloge er i heller ikke! :-)
Avatar billede amneziac Nybegynder
09. februar 2001 - 19:07 #17
Slap af, slap helt af :)
Avatar billede bigbird Nybegynder
07. marts 2001 - 13:18 #18
goulduck> 512 er meget ram. MEN jeg vil bestemt ikke mene at man sagtens kan nøjes med 512.
Jeg har selv en 1,2 Ghz med 512 mb, og den kan man godt tvinge i knæ....
Avatar billede goulduck Nybegynder
07. marts 2001 - 20:53 #19
bigbird> Okay, det kommer jo også an på hvad man køre af ting ... 256 MB ram er nok til mit forbrug, som består i at lave lidt VB programmering, spille nogle spil og surfe...

Har man større programmer, som arbejder med fx 3D (3D studio max) eller almindelig 2D (Photoshop) - så kan det jo sagtens være rart med mere ram. Men jeg skulle mene at 512 MB er nok til en over-gennemsnittet bruger...
Avatar billede comflex Nybegynder
08. marts 2001 - 12:11 #20
Windows nt/2k opretter som default 1.5 x mængden af ram. Dette er også hvad microsoft anbefaler.

Nu er swapfilen jo en flaskehals, men en fidus er, at man fordeler swapfilen udpå flere diske. Evt. RAID herved optimeres hastigheden på swapfilen, idet man får mere cache x diske.