Avatar billede jakobhh Nybegynder
13. marts 2004 - 17:22 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Sidefod og sidetal

Jeg er ved at færdiggøre en opgave og har lavet margins i top og bund på 2 cm. Jeg vil gerne have mit sidetal til at stå nederst i venstre hjørne tæt på kanten. Men sidetallet bliver kun udskrevet når afstanden fra kanten er større end min satte margin på 2 cm.
Mit spørgsmål er således: Kan man få sidetallet udskrevet, selv om det står under den satte margin eller skal sidetallet være sat inden for den angivne margin for at blive udskrevet?

VH. Jakob
Avatar billede nmh Nybegynder
13. marts 2004 - 17:49 #1
Jeg har prøvet at pusle lidt med det.
Hvis jeg laver en meget lille bundmargin kan jeg skrive tekst helt ned. Men hvis jeg så vil have sidetal på vil teksten rykke over på næste side for at få plads til sidenummeret.
Jeg tror ikke der er noget at gøre ved det, men jeg vil ikke kalde mig ekspert i Word skal jeg lige sige.
Avatar billede rvm Nybegynder
13. marts 2004 - 18:41 #2
Der er ikke Word der er problemet - det er din printer, der ikke kan skrive helt ud til kanten (hvilket er nemget normalt på almindelige printere). Så enten køber du en printer der kan skrive helt ud til kanten eller også må du leve med en lidt større margin.
14. marts 2004 - 00:48 #3
Det er ikke bundmarginen der bestemmer, hvor sidefoden udskrives. Det bestemmes af værdien i feltet: Afstand fra kanten - Sidefod. Feltet findes også under Filer->Sideopsætning (i WordXP på fanebladet Layout)

Bundmarginen bestemmer hvor langt ned på siden selve teksten skrives. Sidefod placeres under bundmargin. Er der uoversensstemmelser i disse værdier (er bundmarginen f.eks. større end Afstand fra kant til sidefod) er det værdien Afstand til sidefod der slår igennem.

Prøv derfor at angive en værdi for Afstand fra kant til sidefod, der er mindre end de 2 cm, du har som bundmargin.

Er du i tvivl om, hvor tæt din printer kan skrive på papirets kant, kan du indtaste værdien 0, for alle 4 marginer. Word vil derefter korrigere disse værdier, så de afstemmes med din printers printerdriver.
Avatar billede rvm Nybegynder
18. maj 2004 - 08:47 #4
Fik du svar på dit spørgsmål?
Avatar billede jakobhh Nybegynder
18. maj 2004 - 10:17 #5
Ja tak, jeg fik svar på mine spørgsmål. Opgaven er afleveret og evalueret. Vi fik 3 10-taller, hvilket må være OK for en bacheloropgave. Så mange tak til ekspertens medlemmer.