Avatar billede r_ibsen Nybegynder
12. marts 2004 - 22:18 Der er 1 kommentar

Kald med argument af konstruktør for superklasse

Hej,

jeg kommer til Javascript fra Java og C++ og har lidt problemer.
Jeg har en klasse Observer som oprettes med en værdi af type Subject som argument:

function Observer(_subject){
  if(!(_subject instanceof Subject)){
    throw new Error("Observer constructor: _subject not of type Subject");
  }
  this.subject = _subject;
  //bla bla bla
}

Samtidig vil jeg gerne nedarve en klasse SlaveSelect fra Observer, hvilket jeg gør ved

function SlaveSelect(_subject){

  //Bummelum, blandt andet:

  this.parentClass = Observer;
  this.parentClass(_subject); //Initier ting i superklasse

  //Bummelum bing bong

}

SlaveSelect.prototype = new Observer;

Men udførelse af den sidste af de ovenstående linier resulterer i at min "Observer constructor: bla bla"-exception kastes, fordi Observer-konstruktøren kaldes uden argument (eller med "" eller hvad ved jeg - i hvert fald ikke med noget af type Subject).
Hvordan opnår jeg fra den nedarvede klasses konstruktør at kunne kalde superklassens konstruktør med et argument uden at få fejl i ovenstående tilfælde? Kan jeg lave en dummy i stil med

dummy = new Subject();
SlaveSelect.prototype = new Observer(dummy);

(det ville være en grim løsning, selvom det virkede).

På forhånd tak.
Avatar billede r_ibsen Nybegynder
12. marts 2004 - 22:25 #1
Hmmm, det ser ud til at virke, men man får jo kvalme af at se på det. Kan det ikke laves pænere / mere elegant?