Avatar billede axkris Nybegynder
12. marts 2004 - 22:14 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Webserver opdaterer ikke siden!

Hej

Sommertider (ikke altid) når jeg retter noget på i asp-side og uploader den, så er siden uændret, når jeg ser den i browseren. Så reloader siden for at se resultatet, men den er stadig uændret.

Jeg laver jeg force-reload, sletter browserens offline-filer mv, lukker browseren, genstarter pc'en (og jeg kører ikke med proxy), men siden er stadig uopdateret.

Så skyper jeg en ven og beder ham om at besøge siden (som han med 100% sikkerhed altid har besøgt før) og han siger så, at siden set fra hans pc stadig er uopdateret.

Så downloader jeg filen og undersøger om rettelsen stadig er i den og finder, at den var præcis, som da jeg uploadede den (altså med rettelsen i).

Jeg uploader den igen og reloader siden, men det samme igen. Så fylder jeg filen med asp-fejl og oploader den, men den vil ikke engang komme med en fejl-meddelese = stadig uopdateret. Så sletter jeg filen på webserveren... men browseren er da bare ligeglad. (Viser ikke engang at filen ikke findes, men viser kun samme uopdateret side)

Så ændrer jeg dens filnavn til noget andet (som jeg ikke tidligere har brugt) og uploader den og så virker det (både hos mig og min ven).

Men problemet i det er jo bare, at jeg ikke kan ligge og ændre filnavnet hver gang jeg uploader en opdateret fil.

Venter jeg en ca. ½ time, så vises siden som værende opdateret og det er kun ved det større sider at den gør det.

Jeg kan ikke gennemskue hvorfor det sker - kan du? Kører webserveren med cache på de større filer eller?
Avatar billede ttopholm Nybegynder
12. marts 2004 - 22:17 #1
Har du trykket f5 eller shift-f5.. fordi så opdatere den.. istedet for at bruge den version der ligger i din cache
Avatar billede axkris Nybegynder
12. marts 2004 - 22:20 #2
Ja, jeg trykker shift-F5.....(som en gal)..... læs lige mit spg. igen.
Avatar billede axkris Nybegynder
12. marts 2004 - 22:31 #3
En god ven, visker i mit øre at problemet hedder: "Forsinket server opdatering" pga. overbelastning af min server.... men jeg synes nu ikke, at min server er overbelastet.
Avatar billede axkris Nybegynder
12. marts 2004 - 22:34 #4
Det værste er, når den ikke engang gider at opdatere min connection-fil, så jeg bliver tvunget til at køre på den gamle database.

Er der nogle, som kan hjælpe?
Avatar billede ttopholm Nybegynder
12. marts 2004 - 22:35 #5
hvem har du som webhotel
Avatar billede axkris Nybegynder
12. marts 2004 - 22:36 #6
Avatar billede axkris Nybegynder
12. marts 2004 - 22:39 #7
Men det mest mystiske er, at jeg lige er blevet opdageret til en af deres større servere... netop for slippe for overbelastningen. Og jeg synes netop ikke at der er tale om nogen særlig belastning på den server, som jeg ligger på nu.

Kunne problemet ikke i stedet være at webserveren blot skulle genstartes?
Avatar billede seamus Nybegynder
12. marts 2004 - 22:40 #8
Det kunne tyde på, at du bruger LeechFTP eller et lignende freeware FTP-program. Fejlen kan være en af to følgende ting:

1. Du glemmer at refreshe din fil lokalt i FTP-programmet inden du uploader den (ja - selvom du har gemt filen er det ikke sikkert, at FTP-programmet har refreshet den - især hvis FTP programmet f.eks. kører simultant med din editor). En typisk indikator for dettte vil være, at klokkeslettet i din lokale fils "properties" afviger fra, hvad klokken rent faktisk er på din PC) - så husk at refreshe filen lokalt i dit FTP-Program inden du uploader...

2. Identisk eller næsten identiske filstørrelser. Hvis du blot opdaterer filen ved at ændre et tegn hist eller her inden du uploader, og filstørrelsen derfor er identisk eller tæt på identisk med den på serveren, vil flere FTP-programmer tro, at du uploader den samme fil som tidligere og derfor ikke opdatere den fil, der ligger på serveren...

/Seamus/
Avatar billede cpufan Juniormester
12. marts 2004 - 22:41 #9
hvad hvis du lader filen expire før nu?
kan ikke huske syntaxen
Avatar billede cpufan Juniormester
12. marts 2004 - 22:42 #10
response.expires = -180
Avatar billede axkris Nybegynder
12. marts 2004 - 22:47 #11
>seamus
Som jeg også skriver - så downloader jeg filen igen (til et andet bib.) - for at checke om den har fået fat i at filen er opdateret. Og det har den. (Filen bliver uploadet og download og viser stadig ændringen.)

>cpufan
>response.expires = -180
ok, forsøger.
Avatar billede seamus Nybegynder
12. marts 2004 - 22:49 #12
Hvilket FTP program bruger du?
Hvilken servertype uploader du til (MSSQL, Apache - osv.)?

/seamus/
Avatar billede ttopholm Nybegynder
12. marts 2004 - 22:52 #13
Taget fra azero's faq:

Mine opdateringer bliver ikke vist i browseren?
På Windows IIS webservere kan der ske det at webserveren ikke opdaterer dataene øjeblikkeligt, men istedet viser de gamle (cachede) data. Tilsyneladende har dette sammenhæng med overbelastning af Access databaser og det anbefales at skifte til MySQL.

se mere her:
http://azero.dk/support/programmering/faq/cache/
Avatar billede seamus Nybegynder
12. marts 2004 - 22:53 #14
Evt. kan du slå cachen fra på den/de filer du uploader ved at indsætte et metatag i headeren på dokumentet, sådan at du tvinger siden til at reloade hver gang den besøges...

<meta http-equiv="pragma" content="no-cache">
Avatar billede axkris Nybegynder
12. marts 2004 - 22:55 #15
>response.expires = -180
virkede ikke - samme resultat.

>Hvilket FTP program bruger du?
cuteftp.... men det er lige meget hvilket program jeg anvender. Den gider ikke engang at registrere at jeg har slettet filen. Browseren viser stadig siden.

>Hvilken servertype uploader du til (MSSQL, Apache - osv.)?
Asp og msql: http://azero.dk/salg/webhoteller/firesiteecom/
Avatar billede axkris Nybegynder
12. marts 2004 - 22:57 #16
>af Access databaser og det anbefales at skifte til MySQL.
Jeg anvender i forvejen mysql og er ved at opgradere til mssql.

><meta http-equiv="pragma" content="no-cache">
brude jo være lige meget, når man trykker force-reload mv.
Avatar billede seamus Nybegynder
12. marts 2004 - 23:19 #17
Min erfaríng med DBer siger stadig, at det er klokkeslettet, der er problemet. Hvis du opdaterer en fil indenfor det samme minut, som du sidst uploadede/opdaterede den, vil både server og FTP blive i tvivl om, hvilken fil der er den nyeste og derfor beholde den gamle (dvs. en cached version). Det samme vil derfor gøre sig gældende i din browser...

Hvis jeg har ret, kan du jo blot uploade igen inden for samme minut med en ændring og se at filen ikke har ændret sig i koden, når du trykker på "Vis Kode" i IE.

/Seamus/
Avatar billede seamus Nybegynder
12. marts 2004 - 23:21 #18
Derfor kan du omgå problemet ved at trykke på "upload" i din FTP 2 gange, sådan at serveren "tvinges" til at opdatere din fil...

/Seamus/
Avatar billede axkris Nybegynder
12. marts 2004 - 23:27 #19
Det virker heller ikke. Har prøvet at vente en 1 time samt lavet 100-gangedobbelt overskrivninger, men den viser stadig den uopdaterede side i browseren (hos samtlige, som kigger på siden), men når jeg downloader fil og kigger i den, så er koden identisk med den kode, som findes i filen, som er opdateret.

Jeg holder fast i at der er noget galt med webserveren.
Avatar billede tubber Juniormester
13. marts 2004 - 02:29 #20
Lige en ting det er ikke shift+f5 men ctrl+f5.....
Avatar billede axkris Nybegynder
22. maj 2004 - 20:50 #21
Beklager mit sene svar - jeg glemte spørgsmålet. Fandt selv fejlen. Det var webserveren, som var i stykker.