Avatar billede and.vang Nybegynder
12. marts 2004 - 18:18 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Reagere på æ, ø, å

Hvordan kan jeg få Flash til at reagere på tastetryk "æ", "ø" og "å", ligesom det er muligt med alle andre bogstaver? Jeg skriver følgende, men det virker som sagt ikke med æøå:
on (keyPress("BOGSTAVET")) { osv....

Jeg bruger programmet Swish, men ActionScript skulle være fuldt integreret i dette, så det er sikkert det samme i 'the real thing'.

Mvh Anders
Avatar billede _k Nybegynder
12. marts 2004 - 22:00 #1
Ved ikke om Swish æder det (det gør Flash MX), men du kan prøve med bogstavernes ASCII kode i stedet:

æ - 192
ø - 222
å - 221
Avatar billede and.vang Nybegynder
14. marts 2004 - 12:02 #2
Nej, det virker desværre ikke. Man skal ikke specielt definere, at det handler om en ASCII-kode? Skriver bare on (keyPress("192")). Det skal ikke være on (keyPress(ascii("192))) eller lignende?

Ellers tak for svar!

Mvh Anders
Avatar billede mekawi Nybegynder
16. marts 2004 - 19:34 #3
From the top of my head:
onClipEvent(keyDown) {
  if(Key.getCode() == 192) {
      trace ("Du har lige trykket på æ");
  }

//Kim
Avatar billede and.vang Nybegynder
24. marts 2004 - 14:25 #4
Hmm...intet af det virker desværre...Jeg kan få dne til det med noget Key.getCode(), men den har meget lang reaktionstid. Og det går ikke når det skal bruges til følgende: http://www.a-vang.dk/klaver

Mvh Anders
Avatar billede mekawi Nybegynder
24. marts 2004 - 14:29 #5
Reaktionstiden hos mig er 0 ms når jeg tracer i funtionen. Så den skulle være i orden. Måske du lægger det på et forkert symbol???

//Kim
Avatar billede _k Nybegynder
24. marts 2004 - 16:13 #6
Har du ikke overvejet at hoppe over i Macromedia Flash i stedet? Projektet ser da godt ud, og ville kunne blive taget et pænt stykke længere i et program hvor man faktisk kan andet end de småting Swish tilbyder....

(skulle du være i tvivl, så er Swish for Flash hvad blyanten er for maleren. En god start og hjælp, men umulig at anvende til noget virkelig brugbart!)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
24. marts 2004 - 18:03 #7
Min onkel levede da i mange år kun af blyantstegninger ;-)
Avatar billede _k Nybegynder
24. marts 2004 - 21:01 #8
.....så kan man vel heller ikke kalde ham maler, vel? ;o)
Avatar billede and.vang Nybegynder
01. april 2004 - 15:30 #9
Tak for svar! Jeg har skam overvejet at bruge Macromedia Flash, men kom ret hurtigt fra det, da det som bekendt koster godt 5 kilo... Men ja, det er ret begrænset hvad man kan i Swish. Omvendt kan man så sige, at det vel aldrig har været deres vision helt at udkonkurrere Macromedia - det er vel mere ment som et godt værktøj, der er nemt at gå til for alle, selvom Swish er blevet langt mere avanceret i forhold til den første udgave.

Anyways, jeg bruger ikke helt den funktion Mekawi foreslår, men har gang i noget med onEnterFrame(). Er vist ikke helt det samme som i Flash MX, så det bliver nok ikke bedre. Jeg lukker nu, så ser vi om det bliver til mere engang...

Mvh Anders