Avatar billede larsmpetersen Nybegynder
12. marts 2004 - 17:01 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Sammenligne tabeller og finde de rækker som er forskelllige

Jeg har brug for at sammenligne to tabeller (tabel1 og tabel2) og få de rækker ud som er forskellige.
Kolonnerne i de to tabeller har samme navne, og mange af rækkerne er ens. Dog er der nogle ekstra rækker i tabel1, det er dem jeg gerne vil have trukket ud.

Med en almindelig INNER JOIN får jeg alle rækker som er ens:

SELECT tabel1.ID,tabel1,navn
from tabel1,tabel2
where (tabel1.ID = tabel2.ID and tabel1.navn = tabel2.navn)

Hvordan kan jeg i stedet få de øvrige rækker ud, dvs. de rækker i tabel1 som ikke findes i tabel2?
Avatar billede mugs Novice
12. marts 2004 - 17:52 #1
Brug guiden "Find ikke relaterede poster" i databaswevinduet forespørgsler > Ny.
Avatar billede mugs Novice
12. marts 2004 - 17:53 #2
E.eks:

SELECT Tabel1.ID
FROM Tabel1 LEFT JOIN Tabel2 ON Tabel1.ID = Tabel2.ID
WHERE (((Tabel2.ID) Is Null));
Avatar billede terry Ekspert
12. marts 2004 - 17:54 #3
With an INNER Join you get records where there is data on BOTH sides of the JOIN

You need to use something like this
SELECT tabel1.ID,tabel1,navn
FROM tabel1 INNER JOIN tabel2 ON tabel1.ID = tabel2.ID
WHERE tabel1.fld1<>[tabel2]![fld1]
Avatar billede terry Ekspert
12. marts 2004 - 17:57 #4
thats a possibility mugs. I'm not quite sure what larsmpetersen is after. Does he want to find those which dont exist OR does he want to see the records which are different! IE if any field is different then the record is!

What say you Lars..?
Avatar billede mugs Novice
12. marts 2004 - 18:04 #5
Hi terry:

"de rækker i tabel1 som ikke findes i tabel2?"
Avatar billede terry Ekspert
12. marts 2004 - 18:06 #6
HI MUGS
"(tabel1 og tabel2) og få de rækker ud som er forskellige." !
Avatar billede terry Ekspert
12. marts 2004 - 18:08 #7
But I think your right mugs, there are other indications in that directtion too!
Avatar billede mugs Novice
12. marts 2004 - 18:08 #8
Ok terry - 1 point for You :o)
Avatar billede larsmpetersen Nybegynder
12. marts 2004 - 18:53 #9
Imens i har udvekslet beskeder har jeg prøvet mugs' forslag, det virker fint. Mange tak. Jeg brugte SQL koden, guiden fandt jeg ikke.