Avatar billede cool_code Nybegynder
12. marts 2004 - 13:13 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Authentication med ASP

Hej

Jeg har brug for at en bruger som allerede er logget på mit domæne, skal bruge sit windows password når brugeren tilgår en special side (ikke alle sider).

Jeg har ledt en del steder omkring dette men har ikke kunne finde et entydigt svar. Min IIS 5 er sat op til "Integrated Windows authentication og min ide er så, at når siden der kræver adgang tilgås bliver brugeren promptet for sit Windows password. Dette skal verficeres med deres domain password. Er dette muligt?

Selve stedet hvor de promptes kan både være en Form eller den velkendte Windows-boks - Det er ligemeget

Er der nogen der kan hjælpe med dette (ekspempler er velkomne) eller har andre ideer til hvordan man kan have en sådan verificering på et Restricted area?????????

Intranettet kører med javascript, men V eksempler er også velkommen.....

\\cool_code
Avatar billede mfla Nybegynder
12. marts 2004 - 13:21 #1
Hvis du allerede ved at brugeren er logget ind, er der vel ikke grund til at spørge efter password igen? Med Integrated Windows Authentication kan du spørge på en server-variabel, om brugeren er logget ind:

If Len(Request.ServerVariables("AUTH_USER")) =0 Then
    Response.Status ="401 Unauthorized"
    Response.End
End If

Læg dette stykke kode ind i global.asa under Session_Onstart. Dit website vil nu starte op, og se om der står en tekst i AUTH_USER. Hvis ikke, afsluttes sessionen, og en ny startes. Hvis der stadig ikke står noget, vil serveren automatisk aflevere en Unautorized Access tilbage til browseren.
Avatar billede cool_code Nybegynder
12. marts 2004 - 14:12 #2
Koden vil i givet fald gæle for alle brugere. Hvordan definerer jeg at bruger 1+2+3 har adgang til denne side mens bruger 4+5 ikke har adgang????? Udfra din kode er det bare om brugeren er logget på eller ej. Hvis ikke brugeren er logget på er der slet ingen adgang til Intranettet. SÅ det er sikkerhed på EFTER de er logget på deres maskiner som jeg er ude efter....
Avatar billede tubber Juniormester
12. marts 2004 - 14:47 #3
Kan man også bruge den kode til at logge en bruger på ?
Avatar billede mfla Nybegynder
15. marts 2004 - 10:15 #4
Du skal kende brugernavnene på dem som du vil give adgang. Når du har spurgt på brugernavnet, kan du evt. vha. Server.Transfer videredirigere til henholdvis din side med sikkerhed, dels en side der gør opmærksom på man ikke har adgang.

F.eks. en bruger logger ind som "xyz123" på domænet "dom01" Ved at spørge på servervariablen, får vi strengen "dom01\xyz123" returneret. Nu kan du jo lave noget a la:

Select Case Request.ServerVariables("AUTH_USER")
Case "dom01\xyz123"
  Server.Transfer("MinSide.asp")
Case Else
  Server.Transfer("IngenAdgang.asp")
End Select

Slå evt. brugeren op i en database/active directory, for at se om de har adgang etc.

tubber: nej, man kan ikke logge brugere på vha. denne kodestump - hvor er sikkerheden så henne?
Avatar billede cool_code Nybegynder
25. maj 2005 - 00:42 #5
lukker spørgsmål. mfla, læg et svar.....
Avatar billede cool_code Nybegynder
11. juni 2005 - 23:09 #6
lukker