Avatar billede mortenrisager Nybegynder
12. marts 2004 - 10:59 Der er 1 løsning

Brugerindtastning af tal (NU MED BELØNNING)

Mit programm skal modtage et tal som bruger indtaster. Jeg har overvejet InputBox men den funktion returnerer en string. Opgaven består i at modtage et tal og samtidig sikre at der ikke er fejlindtastninger (bogstaver og lign.)

Nogen løsningsforlag ?
Avatar billede martin_moth Mester
12. marts 2004 - 12:39 #1
Drop inputboxen - brugeren kan f.eks. få lov at indtaste

Hej
12+++14
5,42,3

Du har INGEN kontrol

Lav din egen indtastningsform, og load den når der skal indtastes

På formen smider du en textboks og en OK-knap. I textboxens keypress event sørger du for at der KUN kan indtastes tal. Når der trykkes OK, konverterer du det indtastede til fx. en integer med CInt() og unloader formen.

Kode til keypress:

Private Sub Text1_KeyPress(KeyAscii As Integer)
  Select Case KeyAscii
    Case vbKeyReturn 'Enter-tast
      SendKeys "{tab}" 'Sender tabulatortegn i stedet for
    Case vbKeyBack 'Backspace
    Case 48 To 57 'Tallene 0-9
    Case Else 'Alle andre tastetryk
      KeyAscii = 0 'Sletter det tastede tegn
  End Select
End Sub

Den variabel du gemmer tallet i skal være public, så du kan hente tallet fra din oprindelige form.