Avatar billede pyroman Nybegynder
11. marts 2004 - 22:45 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Beskyt mod horeunger

Howdy!!!

Jeg sidder en mørk kedelig aften og laver en stor matematik/dansk opgave i selskab med 3 liter cola og en rulle pringles chips.... Og så er det at man i tågerne af koffein og dårlig prut finder i Word XP dansk finder en mærkelig funktion under "afsnit" > "Linje- og sideskift" nemlig checkboxen "BESKYT FOR HOREUNGER" - ja du læste rigtigt!!!

HVAD FANDEN ER DET!!!

HEHE sidder stadig og grinermlidt over det...
Avatar billede jkrons Professor
11. marts 2004 - 22:47 #1
Det er et oldgammelt typograf udtryk, der betyder "løsrevne linier" altså linjer der stå alene øverst på en side. Se også Franske horeunger i en typografisk ordbog fx www.orakel.dk
Avatar billede Slawomir Seniormester
11. marts 2004 - 22:50 #2
(horeunger: En horeunge er den sidste linje i et afsnit, som udskrives for sig selv øverst på en side, eller den første linje i et afsnit, som udskrives for sig selv nederst på en side.).
Avatar billede jkrons Professor
11. marts 2004 - 22:52 #3
Begrebet har i øvrigt eksiteret i tekastbehandlingsverdenen siden jeg begyndte at arbejde med ETB tilbage i slutningen af 70'erne og jeg mener at IBM's tekstbehandlngssprog fra 60'erne (SCRIPT) også brugte betegnelsen.
Avatar billede pyroman Nybegynder
13. marts 2004 - 17:39 #4
Ok takker mange gange... Så blev man jo så meget klogere - troede lige at det var en speciel feature der skulle beskytte Mr. Gates mod sin ungdoms fejltagelser der kom for at kræve penge... ;)
Avatar billede pyroman Nybegynder
13. marts 2004 - 17:40 #5
Hehe - i får et point for hver af jeres indlæg...
Avatar billede Slawomir Seniormester
13. marts 2004 - 17:46 #6
takker for points
Avatar billede fangel Nybegynder
13. marts 2004 - 17:47 #7
filip / pyroman -> hvorfor er det liiige du ikke er på MSN? nå, men kom på, eller skriv hvis jeg ikke er velkommen i aften...

PS, OpenOffice har begge - "Horeungekontrol" og "Fransk horeungekontrol"

Morten
Avatar billede pyroman Nybegynder
13. marts 2004 - 23:35 #8
burgerking - jeps 1 point lige oven i hatten... jeg var i mit gavmilde hjørne ;)