Avatar billede rane Nybegynder
11. marts 2004 - 17:37 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

SQL Gruppering

Hejsa,

jeg skal have lavet en lidt speciel gruppering (som skal sorteres efter højeste points), som vedrører 4 forskellige beregninger fra data i 1 tabel. Tabellen indeholder f.eks:
-----
SpillerID | SpillerNavn | Position | Mål | Skud | Taklinger | Afleveringer | Erobringer | Redninger |

99922 | Palle Pallesen | Midtbane | 2 | 7 | 21 | 31 | 12 | 14 |
osv.
-----

Position kan være:  Målmand, Forsvarer, Midtbane og Angriber

MEN..beregningerne skifter alt efter hvilken position der er tale om. Eksempelvis er beregningen for en forsvarer:

Taklinger * 0,10 + Afleveringer * 0,05 + Erobringer * 0,06 + Skud * 0,12 + Mål * 0,25

Hvis der er tale om en midtbanespiller er ovenstående tal anderledes, dvs. jeg sikkert skal bruge 4 SQL-sætninger indeni hinanden. Før havde jeg nedenstående SQL som bare udregnede Målmand-points:

SELECT Top 32 PlayerID, HoldID, SUM(udregning herinde) as maalmandpts FROM playerstats WHERE Playerposition = 'Maalmand'  AND RundeNr < 3 GROUP BY PlayerID, HoldID ORDER BY SUM(udregning herinde) DESC

Nogen der kan guide mig hen i at få lavet en (sikkert meget stor) SQL-sætning der tager højde for de 4 positioner og får lavet 4 forskellige beregninger ud fra det? Og samtidig sorterer det efter scoren?
Avatar billede torben_brandt Nybegynder
12. marts 2004 - 01:01 #1
Lav en anden tabel (kaldet Spillertyper):
Position | TaklingScore | AfleveringScore | ErobringScore | SkudScore | MålScore
Målmand | 0.1 | 0.05 |´0.06 | 0.12 | 0.25
...

Hvor Position svarer til Position i din nuværende tabel (kaldet Spillere), og de andre angiver de tal du nævner (0,10, 0,05, 0,06, 0,12, 0,25, osv) for den pågældende position på banen.

Så laver du udtrækket som:
SELECT
s.PlayerId, s.HoldId, andreFelter,
SUM(
  s.Taklinger * t.TaklingScore +
  ...
  s.Mål * t.MålScore
) AS Points
FROM
Spillere s
LEFT JOIN
SpillerTyper t
ON
s.Position = t.Position
GROUP BY
s.PlayerId, s.HoldId
ORDER BY
SUM(
  ...
) DESC

Så er det også nemt at tilrette vægtene, da de bare skal rettes i tabellen SpillerTyper.

/Torben
Avatar billede rane Nybegynder
17. marts 2004 - 23:44 #2
Takker :)  Hvis du liige fikser et svar...;)
Avatar billede torben_brandt Nybegynder
18. marts 2004 - 00:59 #3
Jeg er ligeglad med point'ene...

:) Torben
Avatar billede rane Nybegynder
18. marts 2004 - 14:44 #4
Synes efterhånden der er en del af dem - respekt :)