Avatar billede jens_lynild Nybegynder
11. marts 2004 - 13:56 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Gem et felt i to tabeller

Jeg har et datofelt i en formular, som jeg gerne vil have gemt i to felter i to forskellige tabeller, er det muligt? og hvordan gør man det?
Avatar billede terry Ekspert
11. marts 2004 - 14:22 #1
You can do it in a number of ways but as I dont know your requirements then its hard to say.

I canimagine that the form is based on one of the tables so the first date field should be here. Then what you could do is run an SQL in the forms after update event. This is don eto update the other table

docmd.runsql "UPDATE table2 SET dato = '" & me.dato & "' WHERE SomeKeyField = " & me.ID
Avatar billede terry Ekspert
11. marts 2004 - 14:23 #2
Here I am assuming that a record in the second table exists. If it deosnt then you need to use an INSERT statement instead of an UPDATE!
Avatar billede jens_lynild Nybegynder
11. marts 2004 - 15:27 #3
Jeg kan ikke få det til at virke her er min SQL sætning

DoCmd.RunSQL "INSERT Ideer/Statuser SET SlutDato = '" & Me.AfslutningsDato & "' WHERE IdeNr = '" & Me.IdeNr & "'AND Status = "Forundersøgelse skal åbnes""
Avatar billede terry Ekspert
11. marts 2004 - 19:14 #4
If you send your dB to NOSPAMeksperten@santhell.dkNOSPAM then I will take a look for you. One thing I would look at though is the field names you are using (Ideer/Statuser) is this a field name or two field names? Change to [Ideer/Statuser] in your SQL if it is a field name.

remove NOSPAM
Avatar billede terry Ekspert
12. marts 2004 - 18:11 #5
?
Avatar billede jens_lynild Nybegynder
13. marts 2004 - 10:00 #6
Jeg kan desværre ikke sende dig hele databasen, men jeg har prøvet at lave SQL sætningen i en forspørgsel, hvor jeg godt kunne få den til at virke, men når jeg så skal sætte den ind i docmd.rundsql, ved jeg ikke hvornår der skal være " eller ' omkring sætningerne? kan du forklare mig hvornår man benytter ' frem for " ?
Avatar billede terry Ekspert
13. marts 2004 - 10:35 #7
place the SQL here so we can see it. Then we also need toknow which fields are to be replaced with a field on your form. The names of the field on your form and also the data type (text or number)
Avatar billede terry Ekspert
13. marts 2004 - 10:36 #8
cam you just sen me what I need to look at?
Avatar billede jens_lynild Nybegynder
13. marts 2004 - 10:48 #9
SQL sætningen som virker ser sådan her ud:
UPDATE [Ideer/Statuser] SET SlutDato = "11-11-1111"
WHERE IdeNr=26 And Status="Forundersøgelse skal åbnes";

Det som skal tags fra den formular som jeg sætningen skal virke i er Me.AfslutningsDato som skal være lig med SlutDato (Dato felt) og IdeNr (Langt heltals felt) skal være lig med Me.IdeNr  den sidste del af SQL sætningen Status (Tekst felt) skal være lig med strengen: Forundersøgelse skal åbnes
Avatar billede terry Ekspert
13. marts 2004 - 11:05 #10
Forundersøgelse skal åbnes?
Avatar billede terry Ekspert
13. marts 2004 - 11:09 #11
Is this a value in a field?

If it is I have a feeling that you should have another table containing these values with an ID field which is the primary key. Then instead of having the text in tbale Ideer/Statuser you would have the ID from th enew table.
But that isnt what this question concerned. Back soon :o)
Avatar billede terry Ekspert
13. marts 2004 - 11:10 #12
Docmd.RunSQL "UPDATE [Ideer/Statuser] SET SlutDato = '" & Me.AfslutningsDato & "'WHERE IdeNr= " & Me.IdeNr & " And Status = 'Forundersøgelse skal åbnes'"

cant be far out
Avatar billede terry Ekspert
13. marts 2004 - 11:12 #13
And before you ask about the message box you get!

Docmd.setwarnings false

Docmd.RunSQL "UPDATE [Ideer/Statuser] SET SlutDato = '" & Me.AfslutningsDato & "' WHERE IdeNr = " & Me.IdeNr & " And Status = 'Forundersøgelse skal åbnes'"

Docmd.setwarnings True
Avatar billede jens_lynild Nybegynder
13. marts 2004 - 11:17 #14
Mange tak for hjælpen det virker perfekt, og du har ret jeg skal have ændret "Forundersøgelse skal åbnes" til at være ID feltet som skal være valideringen :)
Avatar billede terry Ekspert
13. marts 2004 - 11:27 #15
selv tak, og god weekend :o)