Avatar billede finn34 Nybegynder
11. marts 2004 - 09:09 Der er 7 kommentarer og
3 løsninger

se hvilke processer belaster CPU'en mest

Findes der en måde at se hvilke processer der belaster CPU'en mest. Jeg kender godt til top, men det giver jo kun et overblik lige i det sekund top opdaterer. Jeg kunne godt bruge det gennemsnitlige cpu load pr process, således at jeg kunne fastslå hvilke processer det egentlig er der belaster serveren.

hilsen Finn
Avatar billede mfalck Praktikant
11. marts 2004 - 09:26 #1
ja i nyere installationer findes der kommandoen "sar"

her kan du skrive

sar 5 10
Avatar billede mfalck Praktikant
11. marts 2004 - 09:28 #2
hov - der kom jeg til sende for hurtigt

sar 5 10
giver 10 samples hvert 5. sekund

de to tal kan varieres ala:
sar 10 43200 > sar.txt
Avatar billede mfalck Praktikant
11. marts 2004 - 09:33 #3
hvis man skal overvåge et system igennem længere tid så er det en god ide er at lave et script ala:
<sardata.sh>
#!/bin/bash
sar -A -o sardata 5 200000

og så køre

nohup sardata.sh &

Denne process kører og lægger data ned i en mere komprimeret fil (sardata) sidenhen kan man anvende sar til at læse datafilen igen (sar -f sardata)
Avatar billede mfalck Praktikant
11. marts 2004 - 09:35 #4
hvis du ikke har den på dit system så kan du hente den på

http://perso.wanadoo.fr/sebastien.godard/
Avatar billede mfalck Praktikant
11. marts 2004 - 09:43 #5
efter at have skrevet alt det så slår det mig at man som sådan ikke kan se hvilken process der bruger mest cpu tid - kun se om det ligger i userspace, kernelspace eller er io-bundet. Sorry :-)
Avatar billede odysseus Nybegynder
11. marts 2004 - 17:26 #6
skriv top
top - table of processes - er din ven :-)
Avatar billede mfalck Praktikant
11. marts 2004 - 20:12 #7
han kender vist godt top:

Jeg kender godt til top, men det giver jo kun et overblik lige i det sekund top opdaterer. Jeg kunne godt bruge det gennemsnitlige cpu load pr process, således at jeg kunne fastslå hvilke processer det egentlig er der belaster serveren.
Avatar billede odysseus Nybegynder
11. marts 2004 - 20:22 #8
min fejl - beklager...
Avatar billede thetoastmaster Juniormester
13. marts 2004 - 19:22 #9
kig her

The Toastmaster