Avatar billede neoo Nybegynder
11. marts 2004 - 01:06 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

link i xml, dataisland.

hej.

jeg er igang med at lave en xml fil:

<user-menu>
<make-booking>Opret booking </make-booking>

<show-bookings>Vis booking oversigt</show-bookings>
<customer-information>Kunde informationer</customer-information>
</user-menu>

mine asp sider skal generere menu udfra dette xml fil( data island), men da er det problem = hvordan kan jeg få link i det enkelte tags. således at når de kommer over til asp siden så skal de hvad linkne klar ?

et eks. <show-bookings>Vis booking oversigt</show-bookings>
hvordan kan jeg få denne til at linke til et bestemt side når den er kommet over i asp.
Avatar billede nute Nybegynder
11. marts 2004 - 08:43 #1
du skal (bør) bruge xsl til dette ... men jeg ville have lavet det lidt anderledes:

XML:
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<user-menu>
    <menuitem url="http://www.blabla.dk/opretbooking.asp">Opret booking </menuitem>
    <menuitem url="http://www.blabla.dk/showbooking.asp">Vis booking oversigt</menuitem>
    <menuitem url="http://www.blabla.dk/customerinfo.asp">Kunde informationer</menuitem>
</user-menu>

XSL:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<xsl:stylesheet version="1.0" xmlns:xsl="http://www.w3.org/1999/XSL/Transform" xmlns:fo="http://www.w3.org/1999/XSL/Format">
    <xsl:template match="/">
        <html>
            <head>
                <title></title>
            </head>
            <body>
                <ul>
                <xsl:apply-templates />
                </ul>
            </body>
        </html>
    </xsl:template>

    <xsl:template  match="menuitem">
        <li>
            <a>
                <xsl:attribute name="href"><xsl:value-of select="@url"/></xsl:attribute>
                <xsl:value-of select="."/>
            </a>
        </li>
    </xsl:template>
</xsl:stylesheet>

nu har du godt nok bedt om at få det lavet i ASP ... hvorfor poster du så ikke spm'et i ASP kategorien ?

anyway ... hvis du ikke ønsker at bruge XSL (som er den nemmeste måde at behandle XML på), så kan ud jo lave følgende ASP:

<%@ language="VBScript" %>
<%
Dim objXMLDom : Set objXMLDom = Server.CreateObject( "MSXML2.DOMDocument" )
objXMLDom.load( Server.MapPath( "fil.xml" ) )

response.write( "<ul>" )
Set objNode = objXMLDom.selectSingleNode( "/user-menu/make-booking" )
response.write( "<li><a href=""makebooking.asp"">" & objNode.text & "</a>" )
Set objNode = objXMLDom.selectSingleNode( "/user-menu/show-bookings" )
response.write( "<li><a href=""showbooking.asp"">" & objNode.text & "</a>" )
Set objNode = objXMLDom.selectSingleNode( "/user-menu/customer-information" )
response.write( "<li><a href=""customerinfo.asp"">" & objNode.text & "</a>" )
response.write( "</ul>" )
%>

Men ... det klart bedste ville være at bruge en XSL approach

/nute
Avatar billede neoo Nybegynder
11. marts 2004 - 14:26 #2
jeg har brugt følgende kode for at udtrække fra mit xml men det med menuitem der er jeg lidt usikre, da jeg læser således.

<html>
<body>

<xml id="user-menu" src="xml-menu.xml"></xml>

<table border="1" datasrc="#xml-menu.xml">
<tr>
<td><span datafld="menuitem"></span></td>
<td><span datafld="Opret booking"></span></td>
</tr>
</table>

</body>
</html>

men hvorfor anbefaler du xsl frem for xml ?
Avatar billede nute Nybegynder
11. marts 2004 - 14:38 #3
ah .. .så skal du gøre sådan:

<html>
<body>

<xml id="user-menu" src="xml-menu.xml"></xml>

<table border="1" datasrc="#user-menu">
<tr>
<td><a href="opretbooking.htm"><span datafld="make-booking"></span></a></td>
<td><a href="showbooking.htm"><span datafld="show-bookings"></span></a></td>
<td><a href="customerinfo.htm"><span datafld="customer-information"></span></a></td>
</tr>
</table>

</body>
</html>

hvorfor xsl ?
- det er browser uafhængigt (i forhold til dataisland som kun fungere i IE)
- xsl er lavet netop for at omdanne (transformere) XML til præsentation

to meget gode grunde til at bruge det ;-)

det du prøver på her, fungere ikke engang i Mozilla .. ellers den mest oppegående af de moderne browsere ;o]

/nute