Avatar billede dannyfb Nybegynder
10. marts 2004 - 21:53 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

NTFS / linux / windows

jeg har 2 pc'er

1 PC:
OS: Windows XP
1 disk (120 gb - NTFS)

2 PC:
OS: Red Hat (fedora core 1)
1 disk (80 gb -  NTFS)
2 disk (160 gb - NTFS)
3 disk (80 gb - linux partion)

Hvordan får jeg fra mit linux system fat på de data som ligger på min NTFS diske ?
Avatar billede 3xm Nybegynder
10. marts 2004 - 21:55 #1
(jeg er ham der spændt følger med i denne tråd)
Avatar billede arne_v Ekspert
10. marts 2004 - 21:59 #2
Sikrer dig at din kernel har NTFS og så mounter du NTFS diskene readonly
Avatar billede dannyfb Nybegynder
10. marts 2004 - 22:02 #3
vil du prøve at forklare det lidt nærmere ? forstod jeg ikke lige... :/
Avatar billede arne_v Ekspert
10. marts 2004 - 22:10 #4
Jeg har aldrig selv prøvet det, men ved kun at det kan lade sig gøre.

Læs evt. her:
  http://linuxexperience.com/tutorials/redhatntfs.php

Eller vent til mere kyndige end mig kommer forbi.
Avatar billede strych9 Praktikant
19. marts 2004 - 04:44 #5
arne_v har helt ret, men jeg kan pensle det lidt mere ud:
Support for filsystem typer som NTFS, ReiserFS, Ext3 osv er noget som hører til i operativ systemets kernel. Linux kernel er modulær, - dvs at den består af moduler som du frit kan tilføje eller fjerne som du vil - Kernel vil stadig fungere lige godt. NTFS support er et modul i sig selv. Derfor skal du have NTFS modulet indsat i din kernel, enten ved at kompilere en kernel der har de nødvendige instruktioner i sig, eller kompilere den som et selvstændigt modul som du kan loade i runtime ved hjælp af kommandoen modprobe. Hvis du kører Fedora er det sandsyneligt at du allerede har et færdigt kernel modul til at håndtere NTFS. Prøv kommandoen "modprobe ntfs" og så skulle den gerne gøre det. Alternativt kan du bruge lsmod til at se hvilke kernel moduler der allerede er loadet dynamisk.

For at mounte drev skal du kende til hvilken IDE kanal dine drev sidder på. Primary master hedder i Linux /dev/hda, mens primary slave hedder /dev/hdb. Secondary master hedder /dev/hdc og så fremdeles. Tillige hedder første partition på Primary master /dev/hda1 og anden partition hedder /dev/hda2. Meget ligefrem og logisk egentligt.
Så lad os antage at din NTFS partition er første (og eneste) partition på primary slave. Så er kommandoen eksempelvis:
mount -t ntfs /dev/hdb1 /mnt/ntfs1
Der skal selvfølgelig eksistere en ntfs1 folder inden i /mnt for at dette her fungerer. Det kaldes dit "mount point" og det kan sådan set være hvor som helst, men /mnt er i linux filsystemet beregnet til at man mounter sine ting der, så det er en tommelfinger regel at man holder sig til det. Med -t switchen fortæller du hvilket filsystem du regner med at du mounter, og der skal du selvfølgelig vælge ntfs siden det er et ntfs drev, men hvis det havde været et iso image kunne du bruge mount -t iso9660, og hvis det havde været et floppy drev så mount -t fat, og med en harddisk med ext2 så er det mount -t ext2..
Nuvel, mount -t ntfs vil kun virke hvis din kernel forstår sig på ntfs, og mount skal nok fortælle dig hvis filsystemet er ukendt. Du kan ikke ødelægge noget med mount kommandoen, så prøv friskt til, men husk at du skal være root for at mounte drev.
Avatar billede strych9 Praktikant
19. marts 2004 - 04:49 #6
og øhm, nå ja, hvis du får drevet mountet som i ovenstående så får du selvfølgelig fat på dine data ved at skrive cd /mnt/ntfs1 og så kan du skrive ls og se roden på dit NTFS drev.
Husk også at du IKKE kan skrive til ntfs partitioner under linux. Kun læse.