Avatar billede cjmaack Nybegynder
10. marts 2004 - 17:16 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Automatisk nedlukning

Hej

Hvordan laves et script således min computer slukkes / lukkes ned hver dag på et givent tidspunkt? Jeg har kigget lidt på kommandoen poweroff, men uden held da jeg ikke ved hvilken fil jeg evt. skal ændre i.

(Det omvendte, altså automatisk opstart, ville også være interessant at få svar på.)

På forhånd tak.
Avatar billede Slettet bruger
10. marts 2004 - 19:05 #1
Det burde være nok at lave et cronjob, der kører kommandoen

shutdown -h now

på et passende tidspunkt.
Avatar billede Slettet bruger
10. marts 2004 - 19:06 #2
Angående opstart, så tror jeg du skal se i din BIOS. Jeg kender ikke til noget andet, der kan vække den automagisk på et bestemt tidspunkt.
Avatar billede theboogieman Nybegynder
11. marts 2004 - 10:54 #3
Der er folk der har fået deres garageport åbnener til at kunne starte deres computer, så mon ikke det er muligt at koble et vækkeur eller lign. til motherboardet, så det starter på et bestemt tidspunkt?
Avatar billede cjmaack Nybegynder
12. marts 2004 - 14:07 #4
Sandbox.. "et cronjob" = ?? Jeg er ikke helt med. Hvordan får jeg et sådant til at køre 7dage i ugen på samme tidspunkt? (mit problem er jeg har en server stående der aldrig benyttes om natten, hvorfor den lige så godt kan være slukket)

Som sådan er "shutdown" og "poweroff" vel også det samme? Mit problem er kommandoen skal aktiveres automatisk på et givent tidspunkt.
Avatar billede hell_keeper Nybegynder
12. marts 2004 - 14:12 #5
Hvilken Server version er det. For inde i windows 2000 Server inde i Kontrol panet, ligger den funktion der hedder Scheduled Tasks, der inde kan du oprette den task der skal køre hver dag kl. 02:00 FX. I den task kan du jo sætte din poweroff/shutdown kommando ind.
Avatar billede hell_keeper Nybegynder
12. marts 2004 - 14:12 #6
SRY så ik REDHAT DOH
Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2004 - 14:23 #7
Et cronjob kan du lave ved ganske enkelt at tilføje en linie til /etc/crontab

Linien kan se således ud:

15 22    * * *  root  shutdown -h now

Den vil lukke ned klokken 22:15. De tre * står for henholdsvis dato, måned og ugedag, så hvis du vil have længere åbent fredag og lørdag, kan du bruge disse linier i stedet:

15 23    * * 5,6  root  shutdown -h now
15 22    * * 1-4,7  root  shutdown -h now

hell_keeper: Du var ikke så galt på den, som du troede. Et cronjob er netop Linux-versionen af Scheduled Tasks.
Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2004 - 14:25 #8
Bare for en ordens skyld er det forreten en god ide altid at skrive den fulde sti til kommandoer man kører i et cronjob, så her er lige en rettet udgave:

15 22    * * *  root  /sbin/shutdown -h now
Avatar billede cjmaack Nybegynder
14. marts 2004 - 22:39 #9
Endelig... jeg har fået det testet og det med succes! Tak til sandbox.